• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403032617812
  • منبع : روابط عمومی برنامه

یادمان سردار شهید «رضا چراغی» رونمایی شد/روایت سردار کوثری از حماسه شهید چراغی

یادمان سردار شهید «رضا چراغی» رونمایی شد/روایت سردار کوثری از حماسه شهید چراغی

یادمان سردار شهید حاج رضا چراغی فرمانده دلاور لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص)، با حضور «اسماعیل کوثری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس و همرزمان این شهید والامقام، در روستای «ستق» زادگاه شهید چراغی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا،مهندسی، طراحی و ساخت این یادمان در چهار وجه، در مقابل گلزار شهدای روستای «ستق» صورت گرفته است که در یک وجه آن زیارت شهدا درج شده و وجه دیگر آن نیز به نام ۱۸ شهید روستا «ستق» مزین است. همچنین در وجه دیگر آن نیز اظهارات سردار شهید «محمدابراهیم همت» درباره سردار شهید «رضا چراغی» درج شده و وجه دیگر این یادمان مزین به تصویر این فرمانده شهید است.

سردار شهید رضا چراغی از آبان سال ۱۳۶۱ تا فروردین‌ سال ۱۳۶۲ فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) بود که در عملیات «والفجر یک» به شهادت رسید. این شهید والامقام  که ۱۱ بار در طول سال‌های دفاع مقدس مجروح شده بود، از اواسط سال ۱۳۶۰ تا اواخر تیر سال ۱۳۶۱ نیز فرماندهی گردان حمزه را برعهده داشت و در دوران فرماندهی لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) توسط شهید محمدابراهیم همت، قائم‌مقام این لشکر بود. همچنین این شهید والامقام از مهر سال ۱۳۶۱ برای مدت کوتاهی نیز معاون شهید همت در سپاه ۱۱ قدر بود.

سردار «اسماعیل کوثری» فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس در این مراسم که در روستای ستق زادگاه این شهید برگزار شد، اظهار کرد: حاج رضا چراغی به اتفاق حاج رضا دستواره آمدند، تا ولی امر خود را یاری کنند و با این نگاه وارد سپاه شدند.

سردار کوثری یادآور شد: امام خمینی (ره) یکه و تنها بر طاغوت خروشید و به همین دلیل در ۴۵ سال گذشته، در دنیا تحولات بسیاری رخ داد که این تحولات گسترده برگرفته از نهضت و قدرت امام (ره) است و اکنون باید از کسانی که ایشان را یاری کردند، یاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طراحی، عملکرد و اخلاق یاران امام خمینی (ره) از هر کرداری بالاتر است، گفت: حاج رضا چراغی در ۲۶ سالگی فرمانده لشکری شد که لرزه بر اندام ارتش حزب بعث می‌انداخت و آنها می‌دانستند که برای چه منظوری لباس سپاه را پوشیده‌اند.

سردار کوثری با اشاره به همت بلند رزمندگان اسلام گفت: حاج رضا چراغی در کنار سایر همرزمان خود، لشکری آموزش داده و تشکیل داد که طی یک عملیات در عرض ۴۳ روز، ۹۶ قبضه توپ عراقی را با تمام تجهیزات به غنیمت گرفتند. زمانی که این جمع، عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس را به فاصله یک ماه انجام دادند، بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از کشور را از دست دشمن خارج کردند.

وی ادامه داد: این رزمندگان انسان‌هایی بودند که در آشکار و پنهان با خدا معامله کرده بودند و تمام زندگی این دلاورمردان برای خدا بود؛ چراکه در مسیر خدا ثابت‌قدم بودند و خدا هم وعده یاری به آن‌ها را داده بود و به این دلیل است که صهیونیست‌ها امروز در غزه نمی‌توانند حریف مردم آن‌جا شوند زیرا آنها از شهیدانی چون چراغی الگو گرفته‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خیانت سران اعراب در مقابله با اسرائیل در سال ۱۳۶۱ خورشیدی، ادامه داد: حاج احمد و یارانش در آن سال به سمت سوریه حرکت کردند تا اسرائیل را از لبنان بیرون کنند و زمانی که امام راحل، جمله راه قدس از کربلا می‌گذرد را بیان کرد، شهید همت‌ها پای کار آمدند.

فرمانده اسبق لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) گفت: شهید چراغی از یک روستا برخاسته و باعث افتخار آن روستا بود و به این جایگاه رسید؛ هنگام تشریح عملیات توسط شهید باکری در شمال فکه، ۲ خمپاره به آن محدوده اصابت کرد و سردار چراغی با وجود آسیب دیدن، باز هم با عصا به جبهه بازگشت؛ درحالی که او حتی حاضر نبود در جمع سخنرانی کند تا او را بشناسند. شهید چراغی در نهایت با همان عصا به خط مقدم رفت و در نهایت، در دوازدهمین مرتبه مجروحیتش به شهادتی که خواسته قلبی‌اش بود، رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز هم ما با الهام‌گرفتن از شهید چراغی باید به‌گونه‌ای دست به انتخاب رئیس‌جمهوری مانند شهید آیت‌الله رییسی بزنیم که قلب‌ها را تسخیر کرده و با اعمال خود، کارها را آسان و مشکلات را برطرف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha