• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403071007780
  • خبرنگار : 71299

/معرفی کتاب/

کتاب «محصولات غیرچوبی جنگل‌ها و مراتع زاگرس» منتشر شد

کتاب «محصولات غیرچوبی جنگل‌ها و مراتع زاگرس» منتشر شد

ایسنا/ایلام کتاب «محصولات غیرچوبی جنگل‌ها و مراتع زاگرس»  اثر دکتر علی مهدوی استاد دانشگاه ایلام، در ۹ فصل و  ۳۴۰ صفحه منتشر شد.

این کتاب در ۹ فصل تهیه شده است. در فصل اول کتاب کلیاتی در مورد محصولات غیرچوبی و اهمیت این محصولات و رده‌بندی این محصولات پرداخته می‌شود آنگاه به طور خلاصه یک تقسیم‌بندی از محصولات فرعی بر اساس ماهیت شیمیایی و اندام‌های گیاهی مورد استفاده را نشان می‌دهد پس از آن به ترتیب از فصل‌های دوم تا نهم به معرفی کامل‌تر محصولات فرعی مختلف بر اساس ماهیت شیمیایی و موارد استفاه آن‌ها می‌پردازد.

فصل دوم به معرفی مان‌های گیاهی اختصاص یافته است، که در آن انواع مختلف مان‌های گیاهی مانند گزانگبین، گزشهداد، گز علفی، مان‌شیرخشت، مان انزورت، مان ترنجبین، مان شکرتیغال، بیدخشت یا بید انگبین و مان شوکه به طور مفصل معرفی می‌شوند.
در هر بخش در مورد حشرات و گیاه مولد این مان‌ها و موارد مختلف استفاده دارویی و خوراکی توضیح داده می‌شود و فصل سوم به رزین‌ها و گیاهان مختلف مولد رزین اختصاص یافته است.

در این فصل در مورد انواع مختلف گیاهان مولد رزین آنغوزه، باریجه وشا و چگونگی بهره‌برداری و تهیه رزین از این گیاهان تشریح می‌شود. فصل چهارم به صمغ‌ها اختصاص دارد و دو تا از گیاهان اصلی مولد صمغ در غرب کشور یعنی بنه پسته وحشی و کثیرا معرفی می‌شوند و در مورد چگونگی بهره‌برداری و تهیه صمغ سقز و کتیرا از این گیاهان تشریح می‌شود و فصل پنجم در مورد تانن‌ها و معرفی گال‌های مختلف بلوط و موارد استفاده از آن‌ها که از منابع اصلی آن محسوب می‌شوند اختصاص دارد.

فصل ششم در مورد اسانس ها و گیاهان مولد آنها بحث می‌کند در این فصل به معرفی گیاهان اصلی تولید کننده اسانس می‌پردازد. در فصل هفتم به معرفی چند گیاه از جمله شیرین بیان، سریش ثعلب، روناس موسیر می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha