• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080705003
  • خبرنگار : 50663

دبیر کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

شرق کشور در حوزه زیرساخت جاده‌ای وضعیت مناسبی ندارد

شرق کشور در حوزه زیرساخت جاده‌ای وضعیت مناسبی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شرق کشور در حوزه زیرساخت جاده‌ای وضعیت مساعدی ندارد.

امید خدادای در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت جاده‌ها و تاثیر آن در صادرات اظهار کرد: شرق کشور در حوزه زیرساخت جاده‌ای وضعیت مساعدی ندارد. در دولت های قبلی بنا بود برخی پروژه‌ها در استان ما از جمله آزادراه حرم تا حرم و جاده‌هایی که به گمرکات دسترسی داشته باشند مانند درگز به لطف‌آباد انجام شود که متاسفانه هیچ‌کدام از این پروژه‌ها به دلایل خاص خود عملی نشد.

وی افزود: راه‌های دسترسی به گمرکات و نوار مرزی ما اصلا وضعیت مناسبی ندارد و متاسفانه ما نتوانستیم داشته‌های خود را حفظ کنیم و برای پشتیبانی، حفاظت و تدارکات مشکل داریم.

دبیر کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در رابطه با الکترونیکی شدن روند صادرات گفت: تمام فرآیند صادرات اکنون به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ ما پیگیری کردیم تا در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل نیز به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم، این امر نیاز به برخی زیرساخت‌ها دارد که گمرک، راه و ترابری و مناطق مرزی ما فاقد آن هستند، به همین علت کامیون‌های ما گاهی در مرز معطل می‌شوند.

خدادادی ادامه داد: قوانین دست‌وپاگیری که گاهی اوقات حکومت طالبان به یک‌باره اجرا و مشکلاتی را برای کامیون‌های ایرانی ایجاد می‌کند، سبب معطل شدن محصولات می‌شود. باتوجه به زیرساخت‌هایی که داریم، اگر بحث الکترونیکی شدن فرآیند گمرک کامل شود، قطعا توقفی نخواهیم داشت اما اکنون زیرساخت لازم آماده نیست و برای هر مرحله ممکن است تا ۳ روز توقف صورت گیرد. قوانین در مرز تا مقداری سبب توقفات طولانی‌مدت شده است.

وی با اشاره به تاثیر نظام تبلیغی برای معرفی محصولات در کشورهای همسایه گفت: در دیپلماسی خارجی اگر می‌خواهیم در دنیا دیده شویم، وظیفه وزارت امور خارجه است که تبلیغات را انجام دهد. در برخی از کشورها که ارتباط خوبی با آنان داریم، این فرایند به خوبی انجام شده اما متاسفانه با تمام دنیا این امکان فراهم نیست، یکی از دلایل آن عدم زیرساخت مناسب است. در حوزه ثبت سفارش، عوارض گمرکی و غیره مشکلاتی داریم.

دبیر کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در رابطه با رعایت استاندارد در زنجیره تولید تا صادرات تصریح کرد: اگر کالاها در واحد تولیدی مجاز دارای پروانه بهره‌برداری تولید شوند، زیرنظر استاندارد ایران هستند اما شاید این استاندارد را در سایر کشورها دریافت نکنیم. ما با توجه به زیرساخت و دستگاه‌ها، توان تولیدی مشخصی داریم و نمی‌شود با کالایی که در اروپا تولید شده آن را مقایسه کرد. به طور مثال پتانسیل تولید خودرو ما همین است و نمی‌توان با تولیدکنندگان بزرگ دنیا رقابت کنیم.

خدادادی با اشاره به نقاط قوت و ضعف محصولات ما در کشورهای همسایه بیان کرد: ما بر محصولات غذایی در بازارهای کشورهای همسایه تسلط خوبی داریم و صادرات مطلوبی داریم اما در بقیه صنایع مقداری ضعیف هستیم و بازارها را گاهی از دست داده‌ایم. به طور مثال در صنعت چوب، بازار ترکمنستان را ترکیه از ما گرفت و عملا با سیاست‌های اشتباه،‌ جایگزین ما شده‌اند. در برخی کالاها هم تحریم‌ها، یک‌سری مسائل داخلی و کشورهایی که وارد این حوزه‌ شده‌اند، برای رقابت و صادرات با مشکل مواجه شده‌ایم. باید بین سازمان‌های مختلف برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد تا بتوانیم به اهداف خود در حوزه صادرات برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha