• دوشنبه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403111510840
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی تشریح کرد

تولید شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد مدارس/ تحول در روش‌های تدریس معلمان با بهره گیری از الگوی مدرسه تراز

تولید شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد مدارس/ تحول در روش‌های تدریس معلمان با بهره گیری از الگوی مدرسه تراز

مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی آموزش و پرورش با بیان اینکه شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد مدارس تولید شده است گفت: قرار است ۱۰ درصد مدارس کشور برای استقرار الگوی مدرسه تراز شناسایی و در ۵ قطب برای آموزش آماده شوند و برای این منظور راهبران تحول در معاونت‌ها در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کمرئی در نشست کیفیت بخشی به آموزش که با حضور رئیس جمهور و مدیران ستادی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از فرصت ارائه الگوی مدرسه تراز که بستری برای کیفیت بخشی به مدارس و بهسازی مدرسه و تحول در روش‌های تدریس معلمان خواهد شد، گفت: مدرسه امروز یک مکان و سازمان نیست، امروزه از مدرسه به‌عنوان یک میدان معنایی یاد می‌شود که در آن یاددهی و یادگیری اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: بنابراین کار آموزش و تربیت کار بسیار دشواری شده است و کودکان در معرض عواملی متعدد تربیتی هستند.

کمرئی با اشاره به این‌که برنامه درسی، راهبری مدیریت و ... امری ضروری است، گفت: تمرکز ما به بهبود جریان آموزشی و روش‌های آموزشی است و از این رو  توجه به مدرسه تراز بسیار حائز اهمیت است و این الگو از حدود ۴ ماه گذشته با معنای جدیدی آغاز شده است.

وی تأکید کرد: اگر قرار بود گفتمان مدرسه تراز را آغاز کنیم باید گفتمان امروزی مدرسه را نقد می‌کردیم. از این رو این گفتمان، ضرورت توجه به مدرسه را نیز ضروری کرده تا حمایت گر موقعیت یادگیری و بهبود روش‌های در تدریس باشد.

کمرئی الگوی مدرسه تراز را بستر کیفیت بخشی دانست و گفت: بهسازی مدرسه و تحول در روش‌های تدریس معلمان با بهره گیری از این الگو فراهم می‌شود.

وی با بیان فلسفه این‌که میان بهسازی آموزش که منجر به تغییر رفتار فرد و تغییر رویکردهای شغلی می شود، گفت: الگوی مفهومی نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین با هدف اجرایی سازی سند در مدارس ارائه شده است. در این مسیر الگوی مدرسه در سطح ستاد و در سطح مدرسه طراحی شد تا همه دریافت واحدی از آموزش داشته باشند تا مدرسه قادر شود برنامه راهبردی برای خود تدوین کند. در نهایت شاخص هایی تدوین شده تا مدرسه برنامه‌ها و پروژه‌های خود را ارزیابی کند. الگوی مدرسه تراز علاوه بر تحقق بعضی از چرخش‌های تحولی مهم مدرسه، بستر اجرایی برنامه‌های تحولی مانند تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری را فراهم می کند.

مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی ضمن تشریح ارائه پیش فرض‌های الگوی مدرسه تراز بر تعاریف جدید مدرسه، مدیریت آموزشگاهی و بهبود روش های تدریس با  اجرای مدرسه تراز  تاکید کرد.

وی افزود: در بهبود روش‌های تدریس، «معلمان»، نقطه کانونی تحول در نظام آموزشی و تضمین کننده کارایی و اثربخشی آن هستند. مدیران نیز نگهبانان این مسیرند. 

کمرئی با تشریح عملکرد کارگروه‌های مدرسه تراز بیان کرد: مدرسه تراز از حیث ارزش ابزاری الگو (شکل و فرم) و ارزش های اساسی سازنده الگو بسیار قابل توجه است. زیرا دربخش اول در پی به کارگیری روش‌ها، تکنیک‌ها و فنون مدیریتی از سوی مدیران برای بهبود فرآیندها و تحقق اهداف هستیم. 

وی به ساختار الگوی تراز در سه بخش اشاره کرد و افزود: نظام برنامه ریزی، جهت گیری الگو، نظام ارزیابی بر اساس KPI ها از اجمله آنها هستند که اگر همه این ها انجام شود، اداره مدرسه برمدار برنامه راهبردی و بهره مندی از مزیت آن‌ها انجام خواهد شد. همچنین سبب ورود مدیران به حوزه تفکر راهبردی و مدیریت راهبردی و ایجاد چشم انداز اندیشی مدیران و راهبرهان آموزشی می شود.

وی در ضمن تعریف اهداف مدرسه برمبنای تحلیل محیطی و موقعیت، تعریفی از راهبردهای مدرسه براساس ارزش ها و مأموریت‌های مدرسه ارائه کرد.

کمرئی ادامه داد: الگوی مدرسه تراز، یک طرح نیست و حتی یک برنامه و یا فعالیت در موازات برنامه های مدیران نیست.

وی داشتن چشم انداز، هدف گذاری و تهیه وتدوین استراتژی را گام‌های اجرایی این الگو برشمرد و تصریح کرد: الگوی مدرسه تراز طراحی شده و ابعاد اجرایی آن در قالب ساختار و شکست پروژه نیز تعریف شده است. همچنین اسناد پشتیبانی مرتبط با  استقرار هم تولید شده و مدل برنامه ریزی و نظام ارزیابی الگو نیز معین شده است .

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به گفته مشاور وزیر شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدارس تولید شده است و قرار است ۱۰ درصد مدارس کشور برای استقرار الگو شناسایی و در ۵ قطب برای آموزش آماده شوند و برای این منظور راهبران تحول در معاونت ها در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه شناسایی شده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha