• یکشنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403121913105
  • خبرنگار : 71664

معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد

برنامه ۳ ساله وزارت بهداشت برای کاهش تصادفات / لزوم اصلاح قانون و اعمال جریمه‌های سنگین و بازدارنده

برنامه ۳ ساله وزارت بهداشت برای کاهش تصادفات / لزوم اصلاح قانون و اعمال جریمه‌های سنگین و بازدارنده

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از سالانه ۲۰هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی و جاده‌ای در کشور، بر لزوم اصلاح قوانین و اعمال جریمه‌های سنگین و بازدارنده بر تخلفات رانندگی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف» که امروز برگزار شد، اظهار کرد: تمام انسان‌ها، برخی فاکتورهای اجتماعی را مانند تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی را به خوبی درک می‌کنند؛ چرا که خود یا اطرفیان آنها، این حوادث را تجربه کرده‌اند. 

وی درباره پویش نه به تصادف گفت: هدف از اجرای پویش‌های مختلف، آگاهی‌بخشی و هشداردادن است. پویش نه به تصادف در ۳ بخش اجرا می‌شود. هدف دوره اول پویش نه به تصادف، کاهش تصادفات جاده‌ای است و می‌بایست انجام شود. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: مرحله دوم پویش نه به تصادف، ادامه مرحله اول است و برای مرحله سوم نیز یک برنامه‌ریزی ۳ ساله تدوین کرده‌ایم تا تصادف‌ و حوادث ترافیکی را کاهش دهیم. 

رئیسی با بیان اینکه ۲۰هزار نفر سالانه جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند، توضیح داد: ۸۳ درصد افرادی که جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند کمتر از ۵۰ سال دارند و ۵۱ درصد نیز کمتر از ۳۰ سال دارند. هرفوتی ناشی از مرگ‌ومیرهای ترافیکی نیز  ۲۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند.

او گفت: با فرهنگ‌سازی می‌توان میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی را ۲۰ درصد کاهش داد. همچنین حدود ۷۰۰هزار تا ۸۰۰هزار نفر نیز در هر سال دچار مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی می‌شوند و شدت مصدومیت‌ها زیاد است. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره نقش خطای انسانی در بروز حوادث ترافیکی خاطرنشان کرد: نقش ایمنی جاده‌ها و خودروها در بروز حوادث ترافیکی غیرقابل کتمان است و حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد در بروز حوادث ترافیکی و تصادفات نقش دارند. اما خطاهای انسانی حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد در بروز حوادث ترافیکی نقش دارند. تصور نمی‌کنم که وضعیت جاده‌ای در تمام کشورها مناسب باشد اما از وضعیت فرهنگ ترافیکی مناسبی برخوردار هستند. 

وی با بیان اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارنده نیست، توضیح داد: میزان جرایم رانندگی در کشور به هیچ‌وجه بازدارنده نیست؛ به طور مثال، خودروها، وارد خطوط خودروهای امدادی می‌شوند، چرا که نرخ جریمه این تخلف معادل خرید چند بسته پفک است. جریمه تخلفات این چنینی می‌بایست میلیونی باشد.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha