• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403122114945
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

فقر یادگیری و چالش‌های روش‌های تدریس سنتی/ اجرای برنامه‌های جدید برای کاهش فقر یادگیری

فقر یادگیری و چالش‌های روش‌های تدریس سنتی/ اجرای برنامه‌های جدید برای کاهش فقر یادگیری

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت تحول در روش‌های تدریس و محیط‌های یادگیری تأکید کرد و از اجرای برنامه‌های جدید برای کاهش فقر یادگیری خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده در نشست کمیسیون مدرسه‌یاری خیرین مدرسه‌ساز، با اشاره به برگزاری بیش از۲۰ جلسه آموزشی با حضور رئیس‌جمهور، این میزان توجه را در مقایسه با تمامی دولت‌های گذشته کم‌نظیر دانست و اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین محورهایی که رئیس‌جمهور شخصاً پیگیری می‌کند، اصلاح روش‌های آموزشی و ایجاد تحول در محیط‌های یادگیری است. تدریس فعال مبتنی بر کار گروهی، راهبرد اصلی این برنامه است تا همه دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به مفهوم فقر یادگیری، این مسئله را فراتر از صرفاً «یاد نگرفتن» برخی مفاهیم دانست و افزود: بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است در مدرسه مفاهیمی را یاد بگیرند، اما به دلیل ضعف در روش‌های تدریس، این دانسته‌ها را فراموش می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حذف برخی دانش‌آموزان از فرایند یادگیری، هزینه‌های اجتماعی سنگینی دارد و باید این روند اصلاح شود.

حکیم‌زاده تأکید کرد که تحول در آموزش به معنای کنار گذاشتن برنامه‌های دیگر نیست، بلکه تمام روش‌ها در دستور کار قرار دارند. اما طرح «حامی» به‌طور ویژه بر دانش‌آموزانی متمرکز است که در مهارت‌های اساسی مانند زبان فارسی، به‌ویژه در مناطق دوزبانه، نیازمند حمایت هستند.

وی در این‌باره توضیح داد: برنامه‌های ما نه بر اساس تعداد فعالیت‌ها و جلسات، بلکه بر اساس تغییر در شاخص‌های مهمی همچون کاهش نرخ تکرار پایه و ارتقای سطح یادگیری ارزیابی خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی از برگزاری یک نشست علمی در فروردین‌ماه خبر داد و گفت: در این نشست، متخصصان حوزه خواندن گرد هم می‌آیند تا راهکارهای بهبود عدالت آموزشی را بررسی کنیم. از تمامی پژوهشگران، معلمان و صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم که ایده‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

حکیم‌زاده تأکید کرد که تمرکز صرف بر ساخت مدارس بدون بهبود کیفیت یادگیری کافی نیست و گفت: مدرسه‌سازی اقدامی ارزشمند است، اما لزوماً به بهبود وضعیت دانش‌آموزانی که دچار فقر یادگیری هستند، منجر نمی‌شود. برخی دانش‌آموزان، حتی با حضور در مدرسه، مهارت‌های پایه‌ای مانند خواندن، نوشتن و حساب کردن را کسب نمی‌کنند. به همین دلیل، در بسیاری از کشورها، برنامه‌های ویژه‌ای برای شناسایی و حمایت از این دانش‌آموزان اجرا شده است.

وی در ادامه به دانش‌آموزان عشایری اشاره کرد و گفت: آموزش عشایری یکی از نمادهای عدالت آموزشی در کشور است. در حال حاضر، ۲۲۰ هزار دانش‌آموز عشایری در سراسر کشور تحصیل می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها در شاخه علوم انسانی ادامه تحصیل می‌دهند و حضور کمرنگی در رشته‌های ریاضی، تجربی و فنی‌وحرفه‌ای دارند. این روند آینده شغلی آن‌ها را به خطر می‌اندازد و ممکن است آن‌ها را به جمعیت بیکاران کشور اضافه کند.

معاون آموزش ابتدایی بر ضرورت تغییر مسیر آموزشی این دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: در نشست اخیر با بنیاد علوی، بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان عشایری تأکید شد. اگر به‌جای تمرکز بر آموزش‌های نظری، مهارت‌آموزی را در مدارس شبانه‌روزی تقویت کنیم، می‌توانیم آینده بهتری برای این دانش‌آموزان رقم بزنیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان از خیرین مدرسه‌یار خواست تا در اجرای برنامه‌های مداخله آموزشی و جبرانی مشارکت کنند و افزود: هدف ما این است که دانش‌آموزان عشایری که از نقاط دور و با طی مسافت‌های طولانی به مدارس شبانه‌روزی می‌آیند، سرانجامی موفق و قابل‌قبول داشته باشند. اگر سرمایه‌گذاری ما در آموزش این دانش‌آموزان به چنین نتایجی ختم نشود، به‌راستی خسارت بزرگی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha