• یکشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۴ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1404010300884
  • خبرنگار : 71429

رئیس پلیس راه راهور فراجا:

۱.۵ میلیون راننده جدید وارد جاده‌ها شدند/ کاهش فاصله زمانی اخذ گواهینامه از عوامل افزایش تصادفات

۱.۵ میلیون راننده جدید وارد جاده‌ها شدند/ کاهش فاصله زمانی اخذ گواهینامه از عوامل افزایش تصادفات

رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: طبق آمار، در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ناوگان رانندگان کشور اضافه شده‌اند که بخش عمده‌ای از این افراد، به واسطه اخذ گواهینامه‌های جدید، به جاده‌ها ملحق شده‌اند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس پلیس راه راهور فراجا، درباره عوامل مؤثر در افزایش تراکم ترافیک و تصادفات جاده‌ای اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه، افزایش تعداد رانندگانی است که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند. طبق آمار، در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ناوگان رانندگان کشور اضافه شده‌اند که بخش عمده‌ای از این افراد، به واسطه اخذ گواهینامه‌های جدید، به جاده‌ها ملحق شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش تعداد رانندگان، تعداد خودروهای نو شماره‌ نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته که این موضوع خود عاملی برای افزایش تراکم ترافیک و احتمال وقوع تصادفات است. همچنین، تغییرات در قوانین اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است. طبق مصوبه هیئت وزیران در سال‌های گذشته، فاصله زمانی بین اخذ گواهینامه پایه دو به یک و پایه سه و دو، دو سال بود، اما از سال جاری این فاصله زمانی به یک سال کاهش یافته است.

رئیس پلیس راه راهور فراجا تأکید کرد: این کاهش فاصله زمانی سبب افزایش تقاضا برای دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای، به‌ویژه گواهینامه پایه یک و دو، شده است. این در حالی است که بسیاری از رانندگانی که به تازگی گواهینامه حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، تجربه کافی در رانندگی ندارند و این می‌تواند خطرات زیادی را به‌دنبال داشته باشد. همچنین، گواهینامه پایه سه رانندگان برای تردد در جاده‌های برون‌شهری محدودیت‌هایی دارد که رانندگان در یک سال اول از دریافت گواهینامه اجازه تردد آزاد ندارند.

سرهنگ کرمی اسد افزود: به‌رغم این محدودیت‌ها، تعداد زیادی از رانندگانی که گواهینامه پایه سه دارند، به‌ویژه در ساعات خاصی از شبانه‌روز، بدون رعایت محدودیت‌ها به رانندگی می‌پردازند. در حال حاضر هیچ مکانیسم سیستمی برای نظارت و کنترل دقیق بر این دسته از رانندگان وجود ندارد و در بسیاری از مواقع تنها از طریق کنترل‌های تصادفی و نظارت پلیس، امکان شناسایی تخلفات این گروه از رانندگان فراهم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ترافیک، لازم است که تدابیر کنترلی به‌ویژه در زمینه نظارت بر روند اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای و رفتار رانندگان در جاده‌ها تقویت شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۳:۳۰

سلام چه اشکالی دارد که نسل جوان وارد عرصه این شغل شوند و چند جلسه کلاس آموزشی با کمک رانندگان پیشکسوت و حرفه‌ای و باتجربه برای نسل جدید حتما برگزار کنید