محمدجواد برزگر در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه تحول در روابط عمومی بدون پذیرش فناوریهای نوین ممکن نیست، گفت: روابطعمومیها باید از نقش صرفاً اطلاعرسان به نقش تسهیلگر تعامل مؤثر میان مردم و دولت ارتقا یابند و هوش مصنوعی دقیقاً همان ابزاری است که میتواند این گذار را ممکن کند.
وی افزود: در جهانی که هر ثانیه حجم عظیمی از داده تولید میشود، دیگر نمیتوان با روشهای سنتی، پیام را بهموقع، دقیق و هدفمند به مخاطب رساند. هوش مصنوعی این امکان را فراهم میسازد که روابطعمومیها به ابزارهایی برای تحلیل کلان داده، شخصیسازی پیامها، پیشبینی رفتار مخاطب و حتی تولید محتوا بهصورت پویا و تعاملی دست یابند.
برزگر با اشاره به تجربههای موفق جهانی در بهکارگیری هوش مصنوعی در روابط عمومی دولتها و برندهای بزرگ بیان کرد: روابط عمومی هوشمند، روابطعمومی است که بتواند داده را به معنا و معنا را به سیاست و تصمیم تبدیل کند. هوش مصنوعی این مسیر را تسریع میکند و به روابطعمومیها کمک میکند تا درک عمیقتری از نیازها، دغدغهها و ذهنیتهای مخاطبان داشته باشند.
وی، استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی در حوزههایی چون تحلیل احساسات در فضای مجازی، شناسایی بهموقع بحرانهای ارتباطی، تولید محتوای خلاقانه متناسب با پرسونای مخاطب، و نیز بهینهسازی زمان پاسخگویی به مطالبات مردمی را یک الزام دانست و گفت: اکنون زمان آن است که روابطعمومیها از نقش انفعالی به کنشگری هوشمند و آیندهنگر تبدیل شوند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس با اشاره به نگاه دولت به فناوریهای نوین، گفت: در دولت وفاق ملی، هوشمندسازی و تحول دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی انکارناپذیر برای ارتقاء کیفیت حکمرانی است. روابط عمومیها بهعنوان دروازه ارتباطی دولت با مردم، باید پیشگام این تحول باشند.
برزگر همچنین بر لزوم بازتعریف ساختارهای اداری و آموزشی روابط عمومیها تأکید کرد و افزود: مهمترین زیرساخت برای ورود به دوره روابطعمومی دیجیتال، توانمندسازی کارشناسان روابط عمومی است تا بتوانند از ابزارهای جدید بهدرستی و با درک صحیح از اهداف استفاده کنند. امروز، سواد رسانهای کافی نیست؛ ما به «سواد هوش مصنوعی» در روابط عمومی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در استانداری فارس، مسیر بهرهگیری از هوش مصنوعی آغاز شده است، گفت: سامانه تحلیلگر افکار عمومی بر پایه هوش مصنوعی، مرکز تولید محتوای هوشمند، و همچنین دستیار هوش مصنوعی برای استفاده بهینه در دستور کار شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان قرار دارد.
برزگر در پایان تأکید کرد: آینده روابطعمومیها، هوشمند، دادهمحور و انسانمحور خواهد بود. اگر امروز برای این آینده آماده نشویم، فردا فرصتی برای جبران نخواهیم داشت. باید از هماکنون، همت کنیم برای ساخت روابطعمومیهایی که نه فقط بازتابدهنده صدا، بلکه معماران ارتباط مؤثر در جامعه باشند.
انتهای پیام
نظرات