• دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1404020805148
  • منبع : معاونت زنان ریاست جمهوری

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تشریح کرد

تدوین برنامه اقدام ملی کسب و کار خانگی زنان در دستورکار/ رفع مسائل معیشتی و اقتصادی از اولویت‌های اصلی زنان

تدوین برنامه اقدام ملی کسب و کار خانگی زنان در دستورکار/ رفع مسائل معیشتی و اقتصادی از اولویت‌های اصلی زنان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از دستورکار قرار گرفتن تدوین برنامه اقدام ملی ارتقای اکوسیستم کسب و کار زنان خبر داد و تاکید کرد: با تدوین برنامه اقدام ملی کسب و کارهای خانگی زنان و شناسایی دقیق بازیگران کلیدی، گام‌های عملی و مؤثری در جهت توسعه کارآفرینی زنان و تحول اکوسیستم اقتصادی کشور برداشته شود.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «بررسی اکوسیستم کارآفرینی خانگی زنان» با حضور زهرا بهروزآذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، مالک حسینی، معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدنبی شهیکی و وحید شالچی، معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قنبر محمدی الیاسی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با هدف هم‌اندیشی و تدوین برنامه‌ در حوزه کارآفرینی زنان و توسعه کسب و کارهای خانگی برگزار شد.

زهرا بهروزآذر در این نشست، با اشاره به قوانین بالادستی گفت: اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی، بر برخورداری عادلانه اجتماعی و اقتصادی همه افراد تأکید شده است. همچنین در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و بند ۱۵ آن، رفع موانع رشد و شکوفایی زنان به عنوان تکلیفی برای دولت مشخص شده است. 

وی با اشاره به دغدغه‌های زنان در حوزه اقتصادی اظهارکرد: رفع مسائل معیشتی و اقتصادی یکی از  اولویت‌های اصلی زنان است. زنان تمایل دارند در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت داشته باشند. این گروه شامل زنان سرپرست خانوار، زنان خانه‌دار، دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، زنان بازنشسته و حتی سالمندانی می‌شود که توان فعالیت اقتصادی دارند. 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر مشکلات اقتصادی زنان خانه‌دار تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد برخی از زنان طبقه متوسط نیز با ناترازی‌های اقتصادی مواجه‌اند، به حدی که در زمینه‌های درمانی و هزینه‌های روزمره مشکل دارند. این زنان تمایل دارند در کنار همسران خود به فعالیت اقتصادی بپردازند تا سطح زندگی خود را بهبود بخشند. 

بهروزآذر با اشاره به رشد ورود دختران به دانشگاه خاطرنشان کرد: حدود ۵۳ درصد از صندلی‌های دانشگاهی به دختران اختصاص یافته است. این نشان‌دهنده افزایش حضور زنان در آموزش عالی و تمایل آنان برای ورود به بازار کار به‌ویژه در حوزه‌های فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
 
وی ادامه داد: امروز تنها ۱۲ درصد از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند، که امیدواریم این رقم تا پایان دولت چهاردهم به ۳۰ درصد برسد. همچنین ثبت اختراعات توسط زنان در ایران به ۲۴ درصد رسیده که بسیار بالاتر از متوسط جهانی ۱۴ تا ۱۷ درصد است. 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر لزوم تدوین یک برنامه اقدام ملی برای ارتقای وضعیت زنان در کشور ابراز کرد: هدف ما صرفاً امضای تفاهم‌نامه‌های نمایشی نیست، بلکه می‌خواهیم یک برنامه عملیاتی واقعی و سریع تدوین کنیم.

بهروزآذر با اشاره به ظرفیت‌های موجود در معاونت زنان بیان کرد: ما در معاونت زنان، به عنوان تنها مرجع ملی داده‌های حوزه زنان، وظیفه داریم با تکیه بر دانش و تجربه شما، برنامه‌ای ملی برای تحول اکوسیستم کارآفرینی زنان تدوین کنیم. نگاه ما باید بر مبنای وفاق، همگرایی در ارزش‌ها و اصول مشترک باشد. 

وی با اشاره به ضرورت آموزش‌های مهارتی یادآور شد: برای موفقیت در این مسیر، زنان نیازمند سه نوع مهارت کلیدی هستند: مهارت‌های بنیادین، مهارت‌های فنی و تکنولوژیک و مهارت‌های کسب و کار. در هر سه حوزه با خلأ جدی مواجه هستیم که باید با برنامه‌ریزی دقیق جبران شود. 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اهمیت ویژه کسب‌وکارهای خانوادگی در اقتصاد جهانی عنوان کرد: بر اساس گزارش مکنزی، ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) توسط کسب‌وکارهای خانوادگی تأمین می‌شود. این مدل از کسب‌وکارها به دلیل پیوندهای عاطفی قوی بین اعضای خانواده، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آن‌ها را از مدل‌های مرسوم اقتصادی متمایز می‌کند. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت زنان ریاست جمهوری، بهروزآذر افزود: در کسب‌وکارهای خانوادگی، انگیزه‌ها تنها سودآوری مالی نیست، بلکه عواملی مانند حفظ شبکه خانوادگی، خوشنامی و انسجام اجتماعی نیز نقش تعیین‌کننده دارند. این نوع کسب‌وکارها به دلیل ارزش‌های عاطفی عمیق، در تصمیم‌گیری‌ها بعضاً برخلاف اصول صرف اقتصادی عمل می‌کنند؛ به‌طوری که ممکن است برای حفظ نام نیک خانواده یا پایداری روابط، از سود کوتاه‌مدت چشم‌پوشی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha