• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1404020906279
  • منبع : استانداری تهران

معاون استاندار تهران اعلام کرد

ورود روزانه ۶۰۰ هزار خودرو از غرب به پایتخت/ استان تهران تقسیم نمی‌شود/ قطع برق و جریمه صنایع پرمصرف

ورود روزانه ۶۰۰ هزار خودرو از غرب به پایتخت/ استان تهران تقسیم نمی‌شود/ قطع برق و جریمه صنایع پرمصرف

استاندار تهران با اشاره به تلاش شهرک‌های صنعتی برای ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی بر مدیرت مصرف انرژی در استان تأکید کرد و درباره تفکیک احتمالی استان تهران، گفت: هیچ برنامه‌ای برای تقسیم استان تهران وجود ندارد و سیاست فعلی دولت حفظ انسجام مدیریتی استان است.

به گزارش ایسنا، محمد صادق معتمدیان ضمن تسلیت به مناسبت جان باختن شماری از هم‌میهنان در حادثه انفجار و آتش‌سوزی بندر شهیدرجایی، برای مصدومان این حادثه آرزوی سلامتی کرد و بر نقش پایتخت در جذب مهمانان بین‌المللی تأکید کرد و افزود: تهران به‌ عنوان پایتخت، از منظر سرزمینی لایه‌ای بین‌المللی دارد و رفت‌وآمد مهمانان و مدعوین کشوری به این شهر ختم می‌شود لذا تکمیل زیرساخت‌های گردشگری، به‌ویژه هتل‌ها، از اولویت‌هاست تا پاسخگوی نیازها باشیم.

وی افزود: متولی اصلی این حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، اما در استان تهران نیز کارگروه‌هایی برای حمایت از گردشگری فعال هستند. سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده و منابع تکلیفی بانک‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گردشگری در اختیار کمیسیون‌های تخصصی استانداری قرار گرفته است.

معتمدیان در ادامه با تأکید بر مدیریت بحران انرژی و آب در استان، از برنامه‌ریزی‌ برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف برق در صنایع و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های دولت چهاردهم تمرکز بر احداث این نیروگاه‌ها است.

وی گفت: با توجه به ناترازی بیش از سه هزار مگاواتی برق در استان و محدودیت‌های قانونی، احداث نیروگاه تجدید پذیر در دستور کار قرار دارد.

استاندار تهران درباره مدیرت مصرف انرژی در استان اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر امضا شده و تاکنون بیش از ۷۵۰ مگاوات قرارداد برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به ظرفیت ۲ هزار مگاوات بسته شده است، بهره‌برداری از بخشی از این نیروگاه‌ها از امسال آغاز خواهد شد و امید داریم که تا پایان دولت چهاردهم تمام ۲ هزار مگاوات وارد مدار شود.

برنامه‌ برای قطع برق و جریمه مشترکان پرمصرف صنایع

تلاش شهرک‌های صنعتی برای ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی

وی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت مصرف برق در صنایع هم یادآور شد: برنامه‌ریزی‌هایی برای قطع و جریمه مشترکان پرمصرف صورت گرفته و علاوه بر این، شهرک‌های صنعتی نیز در حال همکاری با دولت برای ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی جهت بهینه‌سازی مصرف برق خود هستند.


استاندار تهران درباره مشکلات تامین سوخت واحدهای تولیدی هم اضافه کرد: برای تامین سوخت ژنراتورهای واحدهای صنعتی، سامانه ثبت‌نام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فعال شده و واحدهای تولیدی می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند.



بحران آب و منابع آبی در استان تهران

مصرف آب شرب استان تهران ۴۲ درصد منابع آبی را شامل می‌شود

۶۰ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود


معتمدیان با اشاره به بحران آب در استان تهران گفت: مصرف آب شرب استان تهران ۴۲ درصد منابع آبی را شامل می‌شود که این رقم بیش از پنج برابر میانگین کشوری است. کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی باعث شده که ۶۰ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تأمین شود.
وی افزود: برای مدیریت بحران آب، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تصویب شده است. در کوتاه‌مدت، صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب می‌تواند بحران آب تهران را تا حد زیادی کنترل کند.

اصلاح مصرف آب با استفاده از ظرفیت های قانونی

وی درباره برنامه‌های اصلاح مصرف آب در استان هم گفت: برای اصلاح مصرف میان‌مدت باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی که زمین مانده حرکت کنیم. به عنوان نمونه، مبحث ۱۶ قانون مسکن یکی از این ظرفیت‌هاست که باید اجرایی شود.

به گفته معتمدیان همچنین باید از ظرفیت‌هایی که در مجموعه شهرداری‌ها وجود دارد استفاده شود و وزارت کشور هم این ظرفیت قانونی را عملیاتی کند تا بخشی از مشکلات موجود برطرف شود.

استاندار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف آب افزود: یکی از اقدامات مهم، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب است. بر اساس مطالعات کارشناسی در استان تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب، اجرای تجهیزاتی مانند شیرآلات استاندارد توانسته مصرف آب را تا ۳۵ درصد کاهش دهد. این تجهیزات به ویژه در استحمام و شستشو کاربرد بالایی دارند.

معتمدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند بحران آب را مدیریت کند؟ گفت: اگر مردم حدود ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، از پیک مصرف عبور خواهیم کرد. در این راستا شورای اطلاع‌ رسانی دولت در سطح ملی و استانی برنامه‌هایی را طراحی کرده و همچنان نقش اصلی برعهده صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی عمومی است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده است تا با حمایت‌های دولتی زمینه دسترسی مردم به تجهیزات کاهنده مصرف آب فراهم شود و اثر مستقیمی در کاهش مصرف آب داشته باشد.

استاندار تهران درباره وضعیت طرح‌های انتقال آب اظهار کرد: در بخش میان‌مدت پروژه‌های انتقال آب از غرب و شرق تهران که از سال‌های قبل شروع شده بود، با منابع مالی مناسبی که رئیس جمهور اختصاص دادند سرعت گرفته و امیدواریم ظرف چند ماه آینده در شهرهای مهم استان به بهره‌برداری برسد. البته این طرح‌ها مقطعی هستند و تغییر الگوی مصرف مهمترین اقدام بلندمدت خواهد بود.

معتمدیان درباره طرح‌ انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس هم تاکید کرد: تمامی گزینه‌های تامین آب از جمله انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و هر طرحی که لازم باشد آماده اجرای آن هستیم. وظیفه حاکمیت ایجاب می‌کند که همه راهکارهای ممکن برای تامین آب استان تهران بررسی شود.


بارگذاری بی رویه جمعیت در استان تهران

وی با اشاره به اینکه تهران به‌عنوان پایتخت به دلیل تمرکز خدمات روزانه میزبان بیش از سه میلیون نفر از شهروندان است. تاکید کرد: این موضوع هم چالش‌هایی ایجاد می‌کند و هم فرصت‌هایی را پیش روی ما می‌گذارد.


معتمدیان درباره وضعیت بارگذاری جمعیتی بی رویه در استان تهران گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸ هزار و ۶۰۰ مجوز ساخت مسکن توسط شهرداری‌ها صادر شده که معادل افزایش ۴۰۰ هزار نفری جمعیت استان است. این در حالی است که استان تهران دیگر ظرفیت اکولوژیک برای پذیرش این میزان جمعیت را ندارد.


وی با اشاره به عواملی تشدید بارگذاری جمعیتی در استان هم افزود: بخشی از این بارگذاری به دلیل گره خوردن منابع درآمدی شهرداری‌ها به ساخت و ساز است. فروش تراکم، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز عواملی هستند که به این وضعیت دامن زده‌اند.

استاندار تهران در پاسخ به این سوال که مدیریت یکپارچه شهری چه تاثیری بر این شرایط دارد؟ اظهار کرد: نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات اساسی تهران است. قانون تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت که در سال ۱۳۹۴ تصویب شد، باید اجرایی شود تا مدیریت متمرکز و کارآمدتری بر پایتخت اعمال شود.


معتمدیان در پاسخ به این سوال که تردد خودروها چه نقشی در بحران‌های تهران دارند؟ افزود: روزانه بیش از ۲۵۰ هزار خودرو از محور کرج و ۳۵۰ هزار خودرو از غرب تهران به داخل شهر تهران وارد می‌شوند. این حجم بالای تردد فشار سنگینی بر ترافیک و آلودگی هوای پایتخت وارد کرده است.


وی درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از بارگذاری جدید جمعیت اعلام کرد: با تاکید وزیر کشور و رئیس جمهور، تلاش داریم بازدارندگی‌های قانونی ایجاد کنیم تا ساخت و سازهای جدید تحت مدیریت دقیق انجام شود و از تشدید مشکلات آب، ترافیک و آلودگی جلوگیری شود.

 

برنامه های استانداری در حوزه آلودگی هوا


استاندار تهران درباره برنامه‌های استانداری برای مقابله با آلودگی هوا گفت: خوشبختانه دو یا سه طرح مطالعاتی در زمینه کاهش آلودگی هوا تهیه شده و در کارگروه ملی کاهش آلودگی مطرح شده است. امیدواریم با اهتمام جدی دولت، این طرح‌ها به سرعت اجرایی شوند.

 

اجرای پایلوت جمع‌آوری موتورسیکلت‌های فرسوده و جایگزینی با مدل‌های برقی در سه ماه آینده


استاندار تهران درباره اجرای طرح آزمایشی جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده با برقی هم اظهار کرد: با برگزاری حداقل چهار جلسه اختصاصی در کارگروه ملی محیط زیست، تصمیمات مؤثری برای کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شده است.

معتمدیان یکی از مهم‌ترین معضلات تهران را تردد حدود ۴.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت است که ۶۵ درصد آن‌ها بالای ۲۰ سال عمر دارند بیان کرد و گفت: هر موتورسیکلت فرسوده به اندازه چهار خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: طبق قانون هوای پاک و مصوبه شورای اقتصاد، استان تهران به عنوان پایلوت مکلف شده است در سه ماه آینده حداقل ۳ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط و موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کند به این منظور، استانداری تهران ستاد ساماندهی موتورسیکلت‌ها را با مسئولیت معاونت عمرانی و با مشارکت دستگاه‌های مرتبط راه‌اندازی کرده است.

معتمدیان ادامه داد: وزارت نفت، شهرداری تهران، پلیس راهور و سازمان محیط زیست در این طرح مشارکت دارند و امید می‌رود طی یکی دو هفته آینده طرح نهایی در کارگروه ملی تصویب و عملیات اجرایی آغاز شود.

مشکلات شهرک‌های صنعتی تهران؛ از زیرساخت تا انرژی

استاندار تهران با اشاره به بازدیدهای اخیرش از برخی شهرک‌های صنعتی تهران گفت: طی بازدیدهای انجام‌شده از شهرک‌های صنعتی استان، عمده مشکلات مطرح شده در زمینه زیرساخت‌ها، تأمین پساب، جاده‌ها، انرژی، مالیات، بیمه و مسائل حقوقی بوده است. با نامگذاری یکشنبه‌های حمایت از تولید و برگزاری مستمر جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید؛ تلاش می‌شود به صورت عملیاتی مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان برطرف شود.

معتمدیان تأکید کرد: در بخش مالیات و بیمه‌ها از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از واحدهای تولیدی استفاده می‌شود و دستگاه قضایی استان نیز همراهی خوبی در حمایت حقوقی از تولیدکنندگان دارد.

ساماندهی واحدهای صنفی و صنعتی خارج از شهرک‌ها

استاندار تهران تصریح کرد: استان تهران با چالش وجود ۲۰ هزار واحد صنفی تغییر کاربری داده مواجه است که بسیاری از آن‌ها بدون نظارت زیست‌محیطی فعالیت می‌کنند.

وی توضیح داد: در راستای ساماندهی این واحدها، دولت مصوبه‌ای برای تبدیل ۳۸ لکه به شهرک‌های صنعتی خصوصی صادر کرده و با همکاری کمیسیون تخصصی دولت، پیگیری لازم برای تکمیل این فرایند در دستور کار است.
 

برنامه برای شفاف‌سازی وظایف دستگاه‌های مدیریتی در تهران

استاندار تهران گفت: با توجه به همپوشانی وظایف وزارت کشور، استانداری تهران، فرمانداری تهران و شهرداری تهران، برنامه‌ای برای شفاف‌سازی و تفکیک دقیق مأموریت‌ها در دست تدوین است.

معتمدیان افزود: با دستور وزیر کشور و همکاری سازمان امور استخدامی، در حال مطالعه برای طراحی ساختار مدیریتی متناسب با ویژگی‌های استان تهران هستیم تا پاسخگوی نیازهای جمعیتی و اجرایی باشد.

استان تهران تقسیم نمی‌شود

استاندار تهران درباره تفکیک احتمالی استان تهران بیان کرد: هیچ برنامه‌ای برای تقسیم استان تهران وجود ندارد و سیاست فعلی دولت حفظ انسجام مدیریتی استان است.
 

رشد نظارت‌ها و ساماندهی دستگاه‌های اجرایی در تهران


معتمدیان با بیان اینکه نظارت‌های قانونی در حوزه‌های مالیاتی، زیست‌محیطی و مجوزهای فعالیت واحدها باید به‌طور جدی انجام شود، افزود: واحدهایی که از قوانین تبعیت نکنند، طبق ضوابط قانونی برخورد خواهیم کرد و اجازه ادامه فعالیت به آنها داده نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران وظایف مشابه و موازی دارند. برای رفع این مشکل، در حال طراحی مدل جدیدی هستیم که به تفکیک و ساماندهی این وظایف کمک کند. به‌ویژه با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون نفری تهران، نیاز به ساختاری مناسب برای مدیریت شهری احساس می‌شود.

استاندار تهران درباره طرح تفکیک استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر موضوع تقسیمات کشوری متوقف است و ما به انسجام مدیریتی در تهران اعتقاد داریم. بنابراین هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تفکیک استان تهران در دستور کار وزارت کشور قرار ندارد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام حمل‌ونقل شهری

معتمدیان به پروژه‌های حمل‌ونقل شهری اشاره کرد و افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام مانند مترو در حال پیگیری هستند و امیدواریم با تکمیل ساختار مدیریت حمل‌ونقل در استان تهران، مشکلات این حوزه برطرف شود. همچنین توسعه خطوط ریلی حومه استان تهران در دستور کار است.

اتباع غیرمجاز و ساماندهی مهاجران

معتمدیان درباره وضعیت اتباع غیرمجاز در استان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با احترام به کرامت انسانی با مهاجران برخورد کرده است. در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز شناسایی و بازگشت آن‌ها به کشورشان فراهم شد.


به گفته وی، در سال جاری نیز تلاش داریم تا این روند ادامه یابد و برای مهاجران مجاز نیز تدابیر لازم برای ساماندهی اشتغال و اسکان اتخاذ شود.
تکمیل زیرساخت های گردشگری در استان

استاندار تهران درباره کمبود هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره در استان تهران هم گفت: وزارت میراث فرهنگی مسئول این حوزه است و در حال پیگیری پروژه‌های گردشگری در تهران هستیم. با توجه به نقش پایتخت، تلاش داریم تا زیرساخت‌های گردشگری تکمیل و زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

معتمدیان همچنین افزود: تهران به سمت ایجاد مدیریت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا حرکت می‌کند. این برنامه‌ها شامل حمل‌ونقل هوشمند و سایر بخش‌هاست که می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش مشکلات شهری کمک کند.

وی گفت: معضلات و چالش‌های مدیریت شهری نیازمند بازنگری در شیوه‌ها و روش‌های موجود است. با توجه به اینکه بخشی از خدمات شهری به‌صورت هوشمند اجرا می‌شود، اما نیاز است که یک مدیریت متمرکز در لایه‌های بالایی استان تهران ایجاد شود که به‌طور هوشمند و جامع، مدیریت شهری را انجام دهد.


معتمدیان اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهمی که در شش ماه گذشته با همکاری دانشگاه‌های تراز اول کشور و متخصصان این حوزه انجام شده، استفاده از تکنولوژی روز و تجارب جهانی برای بهبود مدیریت شهری در تهران است. این طرح شامل مباحثی مانند کنترل ترافیک، مدیریت انرژی، دیسپاچینگ‌های انرژی، حمل‌ونقل هوشمند و مسائل محیط زیستی می‌شود. مراحل مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده و بزودی طرح پایلوت آن در استان تهران آغاز خواهد شد.

ایجاد شهری امن و هوشمند با رعایت پدافند غیرعامل

استاندار تهران درباره طرح‌های مرتبط با امنیت شهری هم افزود: یکی از اهداف این طرح، ایجاد یک شهر امن هوشمند با رعایت پدافند غیرعامل است که در آن تمامی دستگاه‌ها همکاری می‌کنند.

سرانه آموزشی در تهران پایین است

در ادامه، معتمدیان به چالش‌های مدرسه‌سازی در استان تهران اشاره کرد و گفت: تهران یکی از استان‌هایی است که سرانه آموزشی پایین‌تری دارد و با توجه به اعتبارات موجود، تأمین نیازهای مدرسه‌سازی زمان‌بر است. خوشبختانه با ورود رئیس‌جمهور به نهضت مدرسه‌سازی، ظرفیت‌های مختلف از جمله خیرین، دولت و بخش خصوصی برای رفع این نیازها به میدان آمده‌اند.

وی افزود: ما در شهرستان‌هایی مانند قدس، شهریار و رباط کریم به‌عنوان پایلوت اقدام به ساخت مدارس کرده‌ایم و تلاش داریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهای آموزشی استان را برطرف کنیم.


مشکلات صدور سند مسکن پیگیری می شود

معتمدیان درباره مشکلات مسکن هم گفت: ما از طریق معاونت عمرانی موضوعات مربوط به عدم صدور سند برای مسکن‌های ساخته‌ شده توسط نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان را پیگیری خواهیم کرد.

استاندار تهران درباره جذب سرمایه‌گذاری‌ها هم اظهار کرد: در استان تهران تمرکز بر ارتقاء بهره‌وری و تکمیل زنجیره تولید است. حمایت از شرکت‌های توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد و با توجه به محدودیت‌ها، سعی داریم شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha