سالار قاسمی سهشنبه نهم اردیبهشت در دومین همایش بینالمللی معلمان مقاومت که به میزبانی استان البرز در کانون امام علی (ع) کرج برگزار شد، با اشاره به ضرورت بازتعریف نقش معلم در شرایط امروز، اظهارکرد: در این همایش، سخن از کاغذ، قلم و دفتر نیست؛ سخن از خوبیهایی است که در تارک تاریخ درخشیدند و با ایثار خود، فرهنگ مقاومت و مقاومت فرهنگی را پایهگذاری کردند.
وی افزود: هدف اصلی این نشست، تأمل در مسیر نورانی شهیدان مقاومت و نقش دستگاه تعلیم و تربیت در ادامه این راه است. ما به نمایندگی از نظام تعلیم و تربیت در برابر نسلی ایستادهایم که باید با تکیه بر الگوهای تاریخی، خود را برای میدانهای بزرگ آماده کند.
قاسمی با اشاره به شاخصهای معلم تراز انقلاب اسلامی، گفت: اگر قرار است راه شهدا ادامه یابد، معلمان باید در صف مقدم این راه قرار گیرند. معلم در تراز فرهنگ مقاومت، صرفاً گوینده و آموزگار مفاهیم نظری نیست، بلکه باید خود، الگوی عملی باشد. معلم باید در میدان حضور داشته باشد؛ همانگونه که شهید سلیمانی، نه فرماندهنده از دور، بلکه پیشقراول میدان بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از مهمترین ویژگیهای معلم در تراز فرهنگ مقاومت را برخورداری از دیپلماسی آموزشی دانست و افزود: امپراتوری رسانهای جهان امروز سه مأموریت اصلی را دنبال میکند حذف هویت ملتها، مدیریت افکار عمومی، و ایجاد تفرقه میان جوامع. در چنین شرایطی، معلم ایرانی باید دارای بینش راهبردی، شناخت رسانهای، و مهارت در هدایت فکری نسل آینده باشد.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش باید آموزش دیپلماسی مقاومت را در دستور کار قرار دهد. این دیپلماسی بهمعنای تربیت نیروی انسانی آگاه، دارای هویت ملی و دینی، و مصمم در دفاع از استقلال فرهنگی است.
قاسمی با تأکید بر اینکه «هویت دینی و ملی ما قابل حذف نیست»، اظهار کرد: شهیدان میروند، اما هویت باقی میماند. فرهنگ ما ریشهدار است. ما ممکن است تا لبه پرتگاه برویم، اما سقوط نخواهیم کرد، چراکه ریشه در تمدن داریم. معلم باید حافظ این هویت باشد و اجازه ندهد افکار عمومی توسط رسانههای معارض هدایت شود.
وی همچنین بر ضرورت تحلیلمحور شدن آموزش در مدارس تأکید کرد و گفت: معلم باید قدرت تحلیل، تبیین و روشنگری داشته باشد. اگر در کلاس زیستشناسی از سلول سخن میگوید، باید بتواند دانشآموز را نسبت به سلولهای زندانهای صهیونیستی نیز آگاه کند. آموزش صرف، بدون قدرت تبیین، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
قاسمی با اشاره به مأموریت دانشگاه فرهنگیان و نقش آن در تربیت معلم نسل آینده، افزود: معلمان آینده باید پیشقراولان جهاد تبیین، صاحبان اندیشه، و حاملان پیام مقاومت باشند. فرهنگ مقاومت تنها در سایه حضور میدانی، الگوی عملی بودن و توانمندی در مدیریت فرهنگی تثبیت خواهد شد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بیان کرد: معلمان باید در کلاسهای خود مفاهیمی فراتر از محتوای کتابهای درسی را به دانشآموزان منتقل کنند. معلم باید در تدریس مفاهیم علمی، از جبر معادلات تا جبر تاریخی و از جغرافیای جهانی تا جغرافیای فلسطین، آزادی و حریت انسانها را نیز گنجانده و به دانشآموزان آموزش دهد.
وی اظهار کرد: معلمان در این مسیر باید بعنوان الگوهای عملی عمل و در زمینه مقاومت، آگاهی و تفکر تحلیلی را به دانشآموزان منتقل کنند. معلمان باید با تکیه بر دیپلماسی آموزشی و دیپلماسی مقاومت، تهدیدات موجود را به فرصتهایی برای رشد و توسعه تبدیل کنند. تهدیدها هرگز نباید مانع حرکت معلمان در راستای ترویج فرهنگ مقاومت شود.»
قاسمی همچنین با اشاره به نقش رهبری در هدایت حرکتهای فرهنگی و آموزشی، گفت: معلمان باید همواره طبق آهنگ رهبری نظام حرکت کنند و با تبیین دقیق فرمایشات مقام معظم رهبری، در راستای ترویج بصیرت و آگاهی گام بردارند. این گونه است که معلمان میتوانند در تراز فرهنگ مقاومت قرار بگیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مقاومت یک شعار نیست؛ بلکه یک مکتب است. مکتب شهید سلیمانی، مکتب سید حسن نصرالله و مکتب شهید حججیها همه نشاندهنده این حقیقت هستند که این مکتب هرگز از بین نخواهد رفت. حتی اگر هزاران مقاومت از بین بروند، مکتب مقاومت همچنان زنده خواهد ماند.
وی در پایان گفت: معلمان باید در برابر امپراتوری رسانهای دنیا ایستادگی کنند و آگاهی را در قلب مدارس زنده نگه دارند. مدارس باید به مکانهایی تبدیل شوند که در آنها صدای نام حسین (ع)، خیبر، کربلا، فلسطین، یمن و سوریه طنینانداز شود. اینگونه است که مکتب مقاومت زنده و پایدار خواهد ماند.
انتهای پیام
نظرات