فرض بر این است که تماسهای درآمد، شفافیت ایجاد کنند اما گاهی اوقات، سرمایهگذاران را با سوالات بیشتری نسبت به پاسخها مواجه میکنند. مدیران اجرایی کلمات خود را با دقت انتخاب میکنند، از موضوعات دشوار طفره میروند و گاهی اوقات بیشتر از آنچه واقعا بیان میکنند، مواردی را حذف میکنند و اینجاست که هوش مصنوعی تغییر بازی را آغاز میکند.
شایانذکر است، تماس درآمد، کنفرانس تلفنی یا تماس تصویری، میان مدیران شرکت و تحلیلگران، سرمایهگذاران و رسانههای گوناگون است. این تماسهای درآمد، بهصورت سه ماهه، ۶ ماهه یا سالانه برای بحث در مورد نتایج مالی، عملکرد و چشمانداز شرکت، برای گزارش یک دوره مشخص برگزار میشوند.
سرمایهگذاران میتوانند به زودی به جای تکیه فقط بر عناوین یا بیانیههای آماده شرکتها، ابزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی در اختیار داشته باشند که تماسهای درآمدی را بررسی، نکات کلیدی را برجسته میکنند و حتی الگوهایی که ممکن است انسان آنها را درک نکند، تشخیص دهند. در نتیجه اگر هوش مصنوعی بتواند نحوه تجزیهوتحلیل دادهها و اخبار معاملهگران را تغییر دهد، آیا میتواند در معاملات تجاری و تماسهای درآمدی به ما کمک کند؟ در این مطلب برای آشنایی با این توانایی هوش مصنوعی مواردی ذکر شده است.
چگونه میتوان از هوش مصنوعی در تماسهای درآمد استفاده کرد؟
هوش مصنوعی، به ویژه ابزارهایی مانند «چت جی پی تی» (ChatGPT) ثابت کرده است که منبع خوبی برای تجزیه و تحلیل تماسهای درآمد و ایجاد تغییرات آشکار در سیاستهای شرکت خواهد بود که ممکن است به صراحت بیان نشوند. نتایج تحقیقات انجام شده دانشگاه ایالتی «جورجیا» و «کسب و کار بوث شیکاگو» نشان میدهد که چگونه هوش مصنوعی میتواند دیدگاههای دقیقی را از این تماسها استخراج کند، بهعنوان مثال، جمله یک مدیر اجرایی، مانند این، «ما در حال سرمایهگذاری در طرحهای رشد هستیم»، ممکن است به هزینههای سرمایهای قابلتوجهی اشاره کند، حتی اگر بهطور مستقیم به آن اشاره نشود. بهطور سنتی، شناسایی چنین ظرافتهایی نیاز به تحلیلگران ماهر دارد، اما اکنون هوش مصنوعی میتواند پیامدهای مانند این را تشخیص دهد.
محققان در این تحقیق، نزدیک به ۷۵ هزار رونوشت تماسهای درآمد از ۳۹۰۰ شرکت آمریکایی را بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ تجزیهوتحلیل کردند. آنان با استفاده از «چت جی پی تی»، نمراتی را برای پیشبینی تغییرات در سیاستهای سرمایهگذاری شرکتها بر اساس زبان مورد استفاده آنها در تماسهای درآمد، اختصاص دادند. این نمرات تولید شده توسط هوش مصنوعی با تغییرات واقعی در هزینههای سرمایهای و پاسخهای نظرسنجی مدیران ارشد مالی مطابقت نزدیکی داشتند و نشاندهنده درجه بالایی از دقت بودند.
این روش، فراتر از سیاستهای سرمایهگذاری، با موفقیت، تغییرات در زمینههایی مانند سود سهام و اشتغال را نیز شناسایی کرد. یافتهها نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند حجم زیادی از متن را بهطور مداوم و عینی پردازش کند و بینشهایی را که تحلیلگران انسانی ممکن است در تماسهای درآمد، نادیده بگیرند، آشکار کند.
هوش مصنوعی میتواند علائم روحی مدیران را شناسایی کند؟
اجماع بر این است که ابزارهای هوش مصنوعی اکنون برای سرمایهگذارانی که میخواهند تماسهای درآمد، را بهتر درک کنند، ضروری هستند. هوش مصنوعی همچنین میتواند ویژگیهای صوتی مدیرانعامل را برای شناسایی علائم افسردگی تجزیهوتحلیل کند.
نتایج تحقیقات اخیر همچنین نشان داد که اکنون، هوش مصنوعی میتواند با تجزیهوتحلیل الگوهای صوتی مدیرانعامل در طول تماسهای درآمد، علائم افسردگی را در این افراد تشخیص دهد. نتایج تحقیقی که در ژانویه ۲۰۲۵ در نشریه «تحقیقات حسابداری» (Accounting Research) منتشر شد، تصویری از چگونگی توانایی مدلهای یادگیری ماشینی در شناسایی افسردگی در مدیران اجرایی با بررسی ویژگیهای صوتی ظریف گفتار ضبط شده آنان در گزارش تماسهای درآمد را ترسیم کرد.
محققان بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تماسهای درآمد ضبط شده از شرکتهای آمریکایی اس اند پی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰) را بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ تجزیهوتحلیل کردند. آنان با استفاده از تجزیهوتحلیل صدا با هوش مصنوعی، توانستند بیش از ۹۵۰۰ مدیرعامل را بر اساس الگوهای گفتاری خود، بهعنوان افرادی که بهطور بالقوه دچار افسردگی هستند، طبقهبندی کنند.
توانایی هوش مصنوعی در تجزیهوتحلیل صدا فراتر از روشهای سنتی است؟
این رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی با تشخیص ویژگیهای صوتی دقیق که برای گوش انسان غیرقابل درک است، فراتر از روشهای سنتی تجزیهوتحلیل صدا عمل میکند. مدلهای یادگیری ماشینی از الگوریتمهای پیچیدهای برای تجزیهوتحلیل جاسازیهای عددی بخشهای صوتی استفاده و ارزیابی پیچیدهتری از وضعیت روانی گوینده ایجاد میکنند.
یافتههای این تحقیق نشان میدهد که افسردگی مدیرعامل ممکن است با ریسکهای تجاری بیشتر، مانند افزایش دعاوی حقوقی و نوسانات سهام، مرتبط باشد. همچنین شواهد محدودی وجود دارد که نشان میدهد مدیرانعامل افسرده، تمایل داشته باشند که بستههای جبران خسارت بزرگتری را با درصد بالاتری از عملکرد دریافت کنند.
خلاصه کلام
سایت اینوستوپدیا گزارش کرد، نحوه تفسیر گزارش تماسهای درآمدی توسط سرمایهگذاران در حال تغییر است و هوش مصنوعی مسئول بسیاری از این موارد است. هوش مصنوعی میتواند تغییرات زبانی، نشانههای لحنی و سیگنالهای پنهانی را که تحلیلهای سنتی ممکن است آنها را نادیده بگیرند، تشخیص دهد. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی پیچیدهتر میشوند، بنابراین امروزه، تکیه صرف بر اظهارات مدیران اجرایی ممکن است کاربردی نباشد و اکنون، دیگر فقط به آنچه گفته میشود اکتفا نمیشود، بلکه به آنچه هوش مصنوعی قادر به تشخیص آن و تحلیلگر انسانی آن را نادیده گرفته است، مربوط میشود.
انتهای پیام
نظرات