به گزارش ایسنا، علاءالدین رفیعزاده در مراسم بهرهبرداری رسمی از فاز نخست سامانه فوریتهای اداری (فواد ۱۲۸) در استان قزوین که امروز (سهشنبه ۱۶ اردیبهشت) به میزبانی شرکت ایرانسل و ارتباط تصویری با استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: هدفی که ما در راهاندازی این سامانه دنبال میکنیم، حفظ و ارتقای کرامت مردم است. ما از چند سال گذشته این ایده را دنبال میکردیم و تجارب چند کشور را رصد و نهایتا این ایده را بر روی کاغذ مصوب کردیم.
وی درخصوص راهاندازی سامانه فواد در استان قزوین به عنوان استان پایلوت این طرح توضیح داد: سفر یک روزهای به قزوین داشتم. دو هفتهای هست که همکاران ما در قزوین مستقر هستند و دستگاهای استان را آماده کردند تا امروز سامانه فواد بهرهبرداری شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه سامانه فواد چهار هدف را دنبال میکند، تصریح کرد: نظارت همگانی مردم بر نحوه و فرآیند ارائه خدمات به آنها، کسب رضایتمندی مردم از نحوه دریافت خدمات، حل فوری مسائل مردم در مواجهه با نظام اداری، ارزیابی عملکرد کارمندانی که در سطح عملیات فعالیت میکنند و قرار دادن مبنای ارزیابی عملکرد این افراد در خصوص ارائه خدمات و چهارم اصلاح نظام اداری براساس نظر مردم، چهار هدف ما از راهاندازی این سامانه است.
رفیعزاده توضیح داد: یکی از مسائلی که مردم در مواجهه با نظام اداری به ما انتقال میدهند، اقدامات ساده و روزمره است که مردم را اذیت میکند. برای مثال مردم به دستگاهی مراجعه میکنند، کارمند مربوطه آنجا حاضر نیست یا در حال صبحانه خوردن است و مردم در صف ایستادهاند.
وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا اصلاح نظام اداری بر اساس نظر مردم باشد. اگر تا الان در ستادها برنامهریزی میکردیم و این برنامهریزی روی کاغذ بود و بخشنامه ابلاغ میکردیم تا اجرا شود و سپس ارزیابی دقیق در این زمینه نداشتیم؛ در حال حاضر در صدد هستیم تا بیان کنیم که مردم دقیقا چه نوع خدماتی انتظار دارند و این خدمات را چطور باید دریافت کنند. در نهایت بر همان مبنای نظر مردم فرآیند نظام اداری خود را اصلاح کنیم.
رفیعزاده با بیان اینکه مدیریت مبتنی بر داده مبنای عمل ما در اصلاح نظام اداری کشور خواهد بود، گفت: باید بر اساس دادههای جمع شده در این سامانه و با استفاده از تکنیک مدیریت مبتنی بر دادهها، اصلاح نظام اداری را انجام دهیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره نحوه برخورد با کارمندان نیز تصریح کرد: تلاش داریم رقابتی را بین کارمندان ایجاد کنیم. هر چقدر این افراد در جهت ارائه خدمات به مردم موفقتر باشند نمره ارزیابی بیشتری به آنها میدهیم. عملکرد کارمندان را وصل به پرداختی آنها توسط سیستم اداری میکنیم. به این منظور سیستم تشویق و تنبیه مناسبی را طراحی میکنیم. اعتقاد داریم بروز و ظهور نظام اداری در این خط عملیاتی خود را نشان میدهد.
انتهای پیام
نظرات