محمد شیبانی معلم برتر استان قم با حدود ۲۸ سال سابقه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در گفتوگو با ایسنا معلمی را طبق فرمایش امام خمینی(ره)، شغل انبیاء معرفی کرد و گفت: کار یک معلم انسانسازی است و معلمی برتر است که راه و روش انبیاء را سرلوحه اقدامات خود قرار بدهد همچنین باید دارای ویژگیهایی از جمله علاقه به تدریس و معلمی باشد، زمانی که فرد با علاقه مشغول تدریس شود از کار خود لذت میبرد.
وی ادامه داد: معلم باید از روحیه صبر و بردباری، قدرت بیان و خوش صحبتی، ظاهر آراسته و منظم، تسلط کامل بر درس، انعطافپذیری در شغل و روانشناسی برای درک تفاوتهای فردی دانشآموزان برخوردار باشد؛ بنابراین مجموعه این ویژگیها لازمه حرفه معلمی است.
پیوند علم و عمل در تعلیم و تربیت دانشآموزان
شیبانی با بیان کلامی از نهجالبلاغه و امام علی(ع) افزود: امیرالمومنین(ع) درباره پیوند علم و عمل اینچنین میفرمایند: «علم و عمل پیوند نزدیک دارند و کسی که دانست باید به آن عمل کند، چرا که علم، عمل را فرا خواند اگر پاسخش دادی میماند وگرنه کوچ میکند» اگر یک معلم به گفتههای خویش عمل کند، در رفتار دانشآموزان تغییراتی به وجود خواهد آمد.
وی اضافه کرد: استفاده از معلمین باتجربه با حضور در کارگاههای آموزشی داخل مدارس، میتواند روش مناسبی برای تبادل و به اشتراک گذاشتن تجربه و موفقیتهای به دست آمده باشد. شغل معلمی به اندازهای اهمیت دارد که پیامبر اکرم(ص) در دعای خود میفرمودند: «خدایا معلمان را بیامرز و عمری طولانی به آنان عطا کن و کسب و کارشان را مبارک گردان».
شیبانی با بیان اینکه معلمی، با توجه به روایات متعدد شغلی شریف معرفی شده است، افزود: از آنجایی که انسانسازی اهمیت والایی دارد سعی میکنم با توجه به اهمیت این شغل، با اانگیزه مشغول به کار شوم.
لزوم تقویت مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله در دانشآموزان
وی تصریح کرد: با ایجاد کارهای گروهی متنوع و جذاب، بازیهای آموزشی و نقش آفرینی مانند پانتومیم یا تئاتر، به کارگیری فناوریهای بهروز، داستان گویی و فعالیتهای خارج از کلاس میتوان مهارت تفکر و خلاقیت را در دانشآموزان تقویت کرد.
شیبانی یکی از راهکارهای افزایش کیفیت یادگیری را در دانشآموزان، ارتقاء مهارت آموزش معلمان معرفی کرد و گفت: باید روشهای تدریس معلمان بهروز شود، علاوه بر یادگیری دانش سنتی توسط دانشآموزان باید بر روی مهارتهای عملی آنها مانند تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت نیز کار شود.
وی ادامه داد: دانشآموز نباید مطالب را به صورت محفوظاتی داخل ذهن خود نگه دارد بلکه باید به صورت عملی از آنها استفاده کند پس مطالب کتب درسی باید به گونهای باشند که دانشآموز بعد از بدست آوردن مدرک دیپلم، مهارتی را فرا گرفته باشد و از آن بتواند استفاده کند البته سلامت روانی و رفاهی دانشآموز در فرآیند یادگیری تاثیرگذار است، عواملی مانند استرس یا عدم اعتماد به نفس میتواند در فرآیند یادگیری اختلال ایجاد کند.
تاثیر شگرف معلم بر فرهنگ جامعه
شیبانی عنوان کرد: همیشه قبل از شروع سال تحصیلی یعنی اواخر شهریور، پرونده دانشآموزان را میگیرم و مواردی مانند تعداد اعضای خانواده، تعداد فرزندان، تعداد افراد باسواد خانواده، وضعیت مسکن که آیا صاحبخانه هستند یا مستاجر، شغل پدر، وضعیت تحصیلی سال گذشته، راست یا چپ دست بودن، وضعیت بینایی و شنوایی دانشآموز را بررسی میکنم تا آمادگی لازم را برای رویارویی با چالشهای احتمالی پیش رو داشته باشم.
وی به نمونههایی از تاثیرگذاری شغل خود در طول این سالها اشاره کرد و گفت: سعی میکنم زمان حضور در کلاس درس با وضو باشم و این توصیه را به دانشآموزان خود میکنم و به واسطه این حرکت بازخوردهای خوبی از والدین و بچهها دریافت کردم، در ماه مبارک رمضان اسماء الله را که در قالب تواشیح انجام میگیرد را به دانشآموزان آموزش دادم و با تمرینات مکرر، بچهها موفق شدند در مساجد نیز اجرا داشته باشند.
شیبانی بیان کرد: معلم علاوه بر تدریس کتب درسی باید مطالب ادبی، اجتماعی، پرورشی و مذهبی را به دانشآموزان بیاموزد به طور مثال انواع مناسبتها را در کانال مجازی به دانشآموزان یادآوری میکنم. فرهنگ در جامعه یک رکن اساسی است و معلم کسی است که با رفتارها و تفکرات خود تاثیر شگرفی بر نشر فرهنگ و رشد ابعاد وجودی افراد میگذارد.
نقش فعالیتهای فرهنگی در توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان
وی مهمترین نقاش لوح وجود کودکان را بعد از پدر و مادر، معلمان معرفی کرد و افزود: اگر یک معلم از روح و روان سالمی برخوردار باشد، در امر پرورش نیز موفق خواهد بود در واقع حمایت از قشر معلم به پیشرفت فرهنگ و دیگر ابعاد یک جامعه کمک میکند. ترغیب کردن دانشآموزان برای حفظ تواشیح اسماء الحسنی همراه با تقدیرنامه و جوایز، اقدامی است که هرساله انجام میدهم و با استقبال بچهها و خانوادههایشان همراه است.
شیبانی اضافه کرد: سوره شناسی برای آشنایی با قرآن، بروشور زندگینامه اهلبیت(ع)، شهدا، بزرگان و مناسبتهای دیگر، خلاصه و مفاهیم کلیدی نهجالبلاغه از دیگر فعالیتهای فرهنگی است که تا کنون انجام دادم و هریک از آنها تاثیر مطلوبی را ایجاد کرد، معلمان باید در نظر داشته باشند که شاید مطالب درسی به فراموشی سپرده شود اما تاثیر چنین کارهای فرهنگی در ایام کودکی و نوجوانی تاثیر بسیاری خواهد داشت.
وی به همکاران خود توصیه کرد برای رفع چالشهای موجود در کار، کتابهای روانشناسی را مورد مطالعه قرار دهند و افزود: میتوان از مشاورانی که در آموزش و پرورش هستند در این راستا کمک گرفت یا دانشآموزانی را که مسائل دارند به مشاورین مدرسه سوق دهیم همچنین ضمن در نظر گرفتن تفاوتهای فردی دانشآموزان، خود را با علم روز تطبیق دهیم.
ضرورت آموزش استفاده صحیح از تکنولوژی به دانشآموزان
شیبانی تصریح کرد: بهتر است معلمان، خودشان تولید محتوا کنند یعنی آزمون، جزوه و پیکها را بدون کپی برداری از اینترنت طراحی کنند و این شیوه استفاده صحیح از فضای تکنولوژی را به دانشآموزان نیز بیاموزند. فعالیتهای فرهنگی باعث پویایی کلاسها میشود، میتوان در کنار تدریس کتب درسی، کتاب داستان یا نکات علمی جذاب را بیان کرد.
وی با بیان اینکه ایجاد فضای رقابت سالم باعث جذابیت بیشتر کلاسها میشود، گفت: فعالیتهای فرهنگی خود را ادامه و گسترش میدهم به طور مثال امسال صلوات خاصه امام رضا(ع) را در ابتدای کلاس همراه با بچهها میخوانیم، یکی از دانشآموزان در عید که به مشهد رفته بود هنگام قرائت این صلوات من را یاد کرده بود که این اتفاق برای من بسیار ارزش داشت.
انتهای پیام
نظرات