سعید ثقهای در نشست روابط عمومی در عصر هوش مصنوعی که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد با اشاره به تحولات جهانی در حوزه رسانه و روابط عمومی، بر لزوم بروزرسانی سرفصلهای آموزشی دانشگاهی تأکید کرد و ادامه داد: در برنامههای درسی رشته علوم ارتباطات، تلاش شده است تا فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی نیز گنجانده شود. البته میزان پرداختن به این موضوع هنوز با انتظارات فاصله دارد، اما حضور آن گامی رو به جلو محسوب میشود.
ثقهای با بیان اینکه برخی اساتید جوان و بهروز که با فناوریهای نوین و بهویژه هوش مصنوعی آشنایی دارند، موضوعات نوینی را در کلاسهای درس مطرح میکنند، اظهار کرد: این نسل از مدرسان میتوانند تحولی بنیادین در شیوه آموزش علوم ارتباطات ایجاد کرده و دانشجویان را برای ورود به دنیای ارتباطات هوشمند آماده کنند. این تغییر رویکرد، نه تنها ضروری بلکه حیاتی است.
وی با انتقاد از الگوهای تبلیغاتی و شخصمحور در روابط عمومیهای کشور، تصریح کرد: روابط عمومیهای سنتی که هنوز به الگوهای تبلیغاتی و چهرهمحور پایبندند، دیگر توان پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز را ندارند و نگاه سنتی به روابط عمومی، موجب دوری آن از وظایف اصلی و باعث افزایش فاصله میان مردم و حاکمیت شده است. درحالیکه روابط عمومی نوین، وظیفه مخاطبشناسی، نیازسنجی، رصد و تحلیل درخواستهای جامعه، تبیین مسائل و انجام سنجش افکار عمومی را برعهده دارد و باید پویا، تحلیلی، مردممحور و بر اساس دادههای واقعی از افکار عمومی عمل کند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: روابط عمومی اگر به درستی عمل کند، میتواند با کاهش بروکراسی اداری، نقش مؤثری در بهبود ارتباط میان مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا کند. این فرآیند در نهایت به رضایت عمومی منجر شده و اعتماد از دسترفته به مراجع رسمی را بازیابی میکند.
ثقهای با بیان اینکه مخاطب امروز، پویا، آگاه و انتخابگر است، خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن این ویژگیها، باعث افزایش شکاف اجتماعی و بیاعتمادی گسترده میشود. از اینرو، بازنگری در رویکردهای روابط عمومی و بهرهگیری از فناوریهای نوین، ضرورتی اجتنابناپذیر برای نظام ارتباطی کشور است چون نادیده گرفتن این واقعیت، منجر به افزایش شکاف ارتباطی، بیاعتمادی اجتماعی و حتی طرد رسانههای رسمی میشود و این خطر، جدیتر از آن است که تصور میکنیم.
وی تصریح کرد: اگر نهادهای حاکمیتی میخواهند درک دقیقی از خواست و نگرش مردم داشته باشند، باید از مسیر روابط عمومی هوشمند عبور کنند. تنها از این طریق میتوان اعتماد عمومی را بازسازی کرد و شکافهای موجود را کاهش داد.
انتهای پیام
نظرات