• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404022719059
  • خبرنگار : 50649

به‌بهانه ۲۷ اردیبهشت؛

روابط عمومی؛ صدای مردم و آینه شفافیت سازمان‌ها

روابط عمومی؛ صدای مردم و آینه شفافیت سازمان‌ها

ایسنا/فارس در روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، فعالان این حوزه در استان فارس از ضرورت بازتعریف جایگاه روابط عمومی‌ها سخن گفتند؛ از ایفای نقش مؤثر در تصمیم‌سازی‌ها و مدیریت بحران گرفته تا بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در راستای افزایش اعتماد عمومی و کارآمدی دستگاه‌ها.

۲۷ اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی روابط عمومی و ارتباطات نام‌گذاری شده است؛ روزی برای ارج نهادن به تلاش‌های بی‌وقفه فعالان این حوزه که نقش کلیدی در شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی دقیق، و پیوند میان مردم و سازمان‌ها ایفا می‌کنند.

روابط عمومی در دنیای امروز، صرفاً یک واحد اطلاع‌رسانی نیست، بلکه به‌عنوان صدای سازمان و نماینده افکار عمومی در درون ساختار اجرایی، نقش‌آفرینی می‌کند. این روز فرصتی است برای بازخوانی اهمیت این حرفه در ارتقاء سرمایه اجتماعی، اعتمادسازی و پاسخگویی مؤثر.

در این مناسبت، به سراغ تعدادی از تلاشگران عرصه ارتباطات و روابط عمومی‌ها رفتیم؛ کسانی که با رویکردی هوشمندانه و حرفه‌ای، بستر تعامل سازنده میان مردم و مسئولان را فراهم می‌کنند.

سهیم کردن مردم در تصمیم‌سازی از وظایف روابط عمومی‌هاست

عضو هیئت مرکزی انجمن روابط عمومی ایران شعبه فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سهیم کردن مردم در تصمیم‌سازی‌ها یکی از رسالت‌های روابط عمومی‌ها است، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها در زمره مشاغل سخت و زیان‌آوری قرار می‌گیرند که استرس‌های زیادی را متحمل شده است و بار مسئولیت دوچندانی را بر دوش می‌کشند.

حمید جورکش بیان کرد: روابط عمومی‌ها پل ارتباطی میان دستگاه‌ها و مردم هستند و مدیران باید قدردان روابط عمومی‌هایی باشند که آسیب‌های مجموعه را به آنها متذکر می شوند.

عضو شورای هماهنگی انجمن روابط عمومی‌های استان فارس با تاکید بر این موضوع که دنیا بر پایه مذاکره و اطلاع‌رسانی پیش می‌رود، گفت: مسئولان روابط عمومی همواره باید در دسترس مردم باشند.

وی، سهیم کردن مردم در تصمیم‌سازی‌ها را یکی از وظایف روابط عمومی‌ها برشمرد و گفت: دانش جامعه نسبت به این موضوع که «دستگاه‌های اجرایی خادم مردم هستند» افزایش یافته است و مردم در این زمینه مطالبه‌گری می‌کنند.

جورکش با آسیب‌شناسی عملکرد روابط عمومی‌ها گفت: گاهی با این نقص از سوی روابط عمومی‌ها روبه‌رو می‌شویم که اطلاعات منتشر شده پشتوانه اجرایی ندارد و این امر به کاهش اعتماد عمومی دامن زده است.

وی نقش روابط عمومی‌ها در اعتمادسازی را پراهمیت ارزیابی کرد و گفت: پافشاری روابط عمومی‌ها در جانبداری کورکورانه از عملکرد دستگاه ها به ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت و دلزدگی جامعه می‌انجامد. قدرت اقناع‌سازی در پرتو مردم‌مداری از شاخصه اصلی روابط عمومی‌ها است.

عضو شورای هماهنگی انجمن روابط عمومی‌های استان فارس عدم اطمینان برخی مدیران به اصحاب رسانه را به عنوان یک ضعف یاد کرد و افزود: روابط عمومی در این زمینه می‌توانند نقش سازنده‌ای ایفا کند.

وی خواستار تجدیدنظر در جایگاه روابط عمومی‌ها شد و گفت: اگر جایگاه روابط عمومی به عنوان یک معاونت در چارت سازمانی دیده شود، بسیاری از چالش‌های موجود در عرصه اطلاع رسانی و اقناع افکارعمومی حل خواهد شد.

مردم‌مداری سرلوحه فعالیت روابط عمومی‌ها باشد

عضو هیئت مرکزی انجمن روابط عمومی ایران شعبه فارس با تاکید بر این موضوع که همراهی با مردم باید سرلوحه کار روابط عمومی‌ها قرار گیرد، افزود: روابط عمومی‌ها باید به علم پردازش اطلاعات، شرایط جامعه و مبانی مخاطب شناسی اشراف کافی داشته باشند و داده‌های دقیقی را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی تجهیز روابط عمومی‌ها به امکانات و دانش روزجهانی را ضروری دانست و گفت: امروزه هوش مصنوعی از قلمرو سنتی فراتر رفته و در جایگاه تصمیم‌سازی ایستاده است. روابط عمومی‌ها هم باید از ظرفیت های این حوزه به نحو شایسته‌ای بهره‌مند شوند.

جورکش به لزوم تسلط روابط عمومی به تکنیک‌ها و ابزار هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: موضوع فناوری‌های نوین در آینده مدیریت روابط عمومی جایگاه ویژه‌ای دارند. نقش هوش مصنوعی در مشاوره، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های آینده به ویژه در حفظ و مصرف بهینه منابع حیاتی انرژی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و باید مدنظر روابط عمومی‌ها قرار گیرد.

به گفته عضو شورای هماهنگی انجمن روابط عمومی‌های استان فارس، در آینده نزدیک برطرف ساختن مشکلات معیشتی و رفع نیازهای روزمره و حیاتی مردم در گروه استفاده اصولی از منابع تجدیدناپذیر مثل آب و برق خواهد بود و باید با مصرف بهینه از انرژی‌های جدید بهره برد. این آگاهی بخشی از وظایف مدیران روابط عمومی است.

جورکش بیان کرد: در جهان امروزی، روابط عمومی‌های بخش خصوصی در زمینه مخاطب‌شناسی از ساختار دولتی پیشی گرفته‌اند. آن‌ها در شناسایی گروه مخاطبان منسجم‌تر هستند؛ زیرا مشتری مداری در بخش خصوصی در اولویت است و پایداری مجموعه در گروی مردم‌مداری خواهد بود.

نقش حیاتی روابط عمومی‌ها در تسهیل ارتباطات میان دولت و مردم

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره نقش روابط عمومی در ارتباطات سازمانی گفت: روابط عمومی ابزاری کلیدی در ارتباطات سازمانی است و نقشی حیاتی در تسهیل ارتباطات میان دولت و مردم ایفا می‌کند. در وزارت جهاد کشاورزی، این نقش به ویژه در ارتقاء آگاهی عمومی، ایجاد اعتماد و تسهیل فرآیندهای تصمیم‌گیری مهم است.

سیدعبدالوهاب نقیب درباره وظایف روابط عمومی گفت: روابط عمومی مجموعه فعالیت‌هایی است که باید منجر به ایجاد و حفظ ارتباطات مثبت بین سازمان و ذینفعان شود. ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان و عموم مردم؛ ارتقاء آگاهی عمومی درباره اهمیت کشاورزی پایدار و روش‌های نوین کشت؛ پاسخگویی سریع و مؤثر به بحران‌ها و چالش‌های پیش‌روی بخش کشاورزی و بهبود ارتباطات میان بخشی برای هماهنگی بهتر در ارائه خدمات از جمله کارکردهای یک روابط عمومی کارآمد و پویا در جهاد کشاورزی به شمار می‌آید.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس در ادامه افزود: یکی از چالش‌های اصلی در بخش دولتی، کمبود اعتماد مردم به نهادهاست. روابط عمومی با ارائه اطلاعات شفاف و درست، می‌تواند اعتماد جامعه به مجموعه خود را به عنوان یک چالش پیش رو افزایش دهد.

نقیب بیان کرد: ما در روابط عمومی می‌کوشیم با اطلاع‌رسانی به موقع و مؤثر، مردم را به مشارکت در برنامه‌های کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کنیم. این مشارکت می‌تواند به بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهره‌وری کمک کند.

وی همچنین گفت: علاوه بر موارد مذکور ما در روابط عمومی با جمع‌آوری نظرات و بازخوردهای مردم، به مدیران ارشد کمک می‌کنیم تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند که منطبق با نیازها و انتظارات جامعه باشد.

نقیب در مورد مدیریت بحران اظهار کرد: همچنین در مواجهه با چالش‌های طبیعی یا اقتصادی، روابط عمومی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت بحران ایفا کند. اطلاع‌رسانی سریع و دقیق می‌تواند از بروز شایعات و نگرانی‌های غیرضروری جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: روابط عمومی از جایگاهی غیرقابل انکار برخوردار است. این حوزه نه تنها به تسهیل ارتباطات کمک می‌کند، بلکه باعث ارتقاء شفافیت، اعتمادسازی و مشارکت اجتماعی می‌شود. با توجه به چالش‌های پیش‌روی بخش کشاورزی، تقویت روابط عمومی می‌تواند به عنوان یک استراتژی مؤثر در بهبود عملکرد این دستگاه و خدمت‌رسانی بهتر به جامعه عمل کند.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است که مدیران بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای به تقویت نقش روابط عمومی داشته باشند تا بتوانند به اهداف توسعه پایدار دست یابند.

جای روابط عمومی‌ها در کارگروه‌های استانی خالی است

مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در عصر حاضر ارتباط اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرأت می‌توان گفت یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده دیگر علوم قرن حاضر شناخته می‌شود.

سید علی‌اصغر محدث با بیان اینکه جای خالی روابط عمومی‌ها در کارگروه‌های استانی مشهود است، گفت: شاخص‌هایی چون میزان مشارکت خبری، تعامل با مخاطبان، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خدمات الکترونیکی و امکانات جانبی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی روابط عمومی‌های امروزی و الکترونیک، بسیار حائز اهمیت قرار گرفته است.

روابط عمومی‌ها در تصمیمات مؤثر واقع شوند

وی افزود: نگاهی به کارگروه‌های استانی در زمینه‌های مختلف نهادها و سازمان‌ها نشان می‌دهد که جایگاه روابط عمومی‌ها، رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی در توسعه استان، دارای اهمیت لازم نیست و نبود آیتم‌هایی نظیر اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها، روابط عمومی‌ها و افکار عمومی در این کمیته‌های اجرایی قابل تأمل است. رابطه بین روابط عمومی دستگاه‌ها با رسانه‌ها به‌صورت حرفه‌ای تعریف نشده و در این مسیر، نیاز به تشکیل مشاورانی از جنس رسانه و روابط عمومی در فعالیت‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های استانی و شهری مشهود است.

محدث با اشاره به اینکه نظام اداری دستگاه‌ها باید نسبت به کارکرد روابط عمومی دیدگاه حرفه‌ای داشته باشند، بیان کرد: با همین دیدگاه، کسانی که در پست روابط عمومی قرار دارند، با تخصص لازم و تجربه در این حوزه می‌توانند نماینده افکار عمومی جامعه باشند و با آگاهی و شناختی که در این زمینه پیدا می‌کنند، آسیب‌های موجود در لایه‌های مردمی را به‌صورت کاملاً واقعی و ملموس دسته‌بندی کرده و برای مواجهه با آن در تصمیمات مؤثر واقع شوند.

نگارش رویدادهای سازمانی، ملاک انتشار اخبار نشود

وی افزود: زمانی تمام فعالیت روابط عمومی در چاپ پلاکارد خلاصه می‌شد و حالا هم به نصب بنرهای مناسبتی و ارسال اخبار یک‌سویه تغییر یافته است و هیچ خبری از انعکاس دیدگاه‌ها و بررسی آسیب‌های جدی حوزه اطلاع‌رسانی و عملکردی نیست. تا آن‌جایی که دیگر دغدغه‌های مردمی و نیازهای به‌روز جامعه روبه‌رشد و جوان استان فارس در حال فراموشی است و فقط نگارش رویدادهای سازمانی، ملاک انتشار اخبار شده است.

محدث، ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی را، بر اساس تنها تئوری موجود در این رشته، ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطبان دانست و گفت: انجام این وظیفه ذاتی با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال، بر دوش روابط عمومی‌ها است و معتقدم عملکرد این بخش در انجام رسالت و وظایف ذاتی‌اش ما را به این مرحله خواهد رساند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: البته چالش‌های روابط عمومی در ایران بیشتر بر مبنای تشکیلات و چارت سازمانی مناسب، اعتبارات، آموزش، نحوه عملکرد نیروی انسانی و وجود نگرش‌های غیرتخصصی و فرعی، نبود تشکل‌های حرفه‌ای و فقدان قانون‌مندی مسئولیت‌های استراتژیک و حرفه‌ای روابط عمومی است.

محدث در پایان با تأکید بر اینکه امیدواریم جایگاه روابط عمومی‌ها حرفه‌ای شود و در بازخورد عملکرد دولت و سازمان خود بتوانند نقش‌آفرینی کنند، ارتباط با رسانه‌ها را ـ که در میان وظایف اصلی شش‌گانه روابط عمومی قرار می‌گیرد ـ از مهم‌ترین کارکردهای روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: ارتباط با رسانه‌ها نقش مهمی در برقراری ارتباط میان سازمان و مردم داشته و ارائه اطلاعات به افکار عمومی را تسهیل می‌کند.

روابط عمومی؛ نه تبلیغات سیاسی، نه تبلیغات تجاری

مدیر روابط عمومی بیمارستان مرکزی شیراز هم با بیان اینکه در دنیای معاصر که ارتباطات، قلب تپنده‌ پیشرفت و تعاملات انسانی است، روابط عمومی به‌سان پلی استوار، سازمان‌ها را به جامعه و مخاطبانشان پیوند می‌دهد، گفت: این عرصه، فراتر از تبلیغات، به خلق تفاهم، تقویت اعتماد و تولید سرمایه‌ی اجتماعی می‌پردازد. در حقیقت، در دورانی که تبلیغات به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای پیچیده‌ سازمان‌ها باشد، روابط عمومی با تکیه بر دانش، صداقت و مهارت، نقشی بی‌بدیل در موفقیت و بالندگی سازمان ایفا می‌کند.

رضا عسکری بیان کرد: بی‌تردید، ناآشنایی با علم ارتباطات و روابط عمومی در جهان امروز، به‌منزله‌ نوعی بی‌سوادی مدرن است. سازمان‌های پیشرو، با سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر روابط عمومی، دریچه‌ای گشوده‌اند که نه‌تنها ارتباط مؤثر با دنیای بیرون را تضمین می‌کند، بلکه با تقویت پیوندهای درونی، به بازدهی و پایداری سازمان کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: یک روابط عمومی کارآمد، پیش از هر چیز، به فکر تقویت ساختار و هویت سازمان خویش است و سپس با نگاهی استراتژیک، به مسائل تبلیغاتی می‌پردازد. روابط عمومی، هنری است که با خلاقیت، صداقت و تعهد، آینده‌ی سازمان را رقم می‌زند.

به گزارش ایسنا، در جهان امروز که اطلاعات و ارتباطات، محور اصلی توسعه و حکمرانی خوب هستند، روابط عمومی تنها ابزار اطلاع‌رسانی نیست، بلکه بازوی استراتژیک مدیریت افکار عمومی و شفاف‌سازی در نظام اداری است. اظهارات کارشناسان و مسئولان در این گزارش، لزوم بازنگری در ساختار، اختیارات و جایگاه روابط عمومی‌ها را یادآور می‌شود؛ جایی که این نهاد بتواند با دانش، مردم‌مداری، تخصص و بهره‌گیری از ابزارهای نوین ارتباطی، نقش واقعی خود را در مسیر توسعه پایدار ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha