• پنجشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404030100398
  • خبرنگار : 51048

رئیس مراکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مطرح کرد:

دانشگاه، بستری برای کاربردی‌سازی علم و تولید ثروت

دانشگاه، بستری برای کاربردی‌سازی علم و تولید ثروت

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مراکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی گفت: دانشگاه بستر مناسبی برای پژوهش‌های خلاق و نوآورانه با هدف تاثیرگذاری بر جامعه و خلق ثروت است.

علی اسماعیلی امروز ۱ خردادماه در مراسم «رونمایی از بازی ادبی اقتصادی تیمچه» که در محل پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه بستری است برای اینکه آموزش‌ها، علوم و مباحث علمی‌ که تولید و ایجاد می‌شود را در بستر جامعه برده و عملی کنیم که از کاربرد آن‌ها استفاده کرده و خلق ثروت اتفاق بیافتد.

وی افزود: بر همین اساس سیری در دانشگاه طراحی شده که بخشی از آن آموزش است که به صورت عمومی اتفاق می‌افتد و همه آموزش می‌بینند، تمام افراد بعدا به صورت تخصصی بر روی بخشی از مطالب و مباحث تخصصی کار پژوهشی و مطالعه انجام می‌دهند که در نهایت به یک‌سری از نتایج پژوهشی هم می‌رسند اما متاسفانه عموما در این مرحله پروژه را رها کرده و به هدف غایی نمی‌رسند در صورتی که هنوز دو مرحله دیگر وجود دارد تا کار به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه نتایج پژوهشی باید با کمک یک‌سری اصول که می‌توان آن را نوآوری و یا در برخی از حوزه‌ها خلاقیت نامید، تبدیل به مجموعه‌ای از محصولات یا خدمات شود، ادامه داد: در مرحله بعد از نظر فناوری هم باید این پژوهش‌ها تبدیل به کسب‌وکاری شود که بتواند علاوه بر اثرگذاری در جامعه، خلق ثروت هم داشته باشد که متولی همه‌ این مراحل در دانشگاه مشخص است.

رئیس مراکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی با اشاره به هدف از ایجاد پژوهشکده‌ها گفت: پژوهشکده‌ها با فعالیت در دو حوزه پژوهش و نوآوری زمینه کمک و پشتیبانی از افرادی را فراهم می‌کنند که آموزش‌های‌ اولیه و لازم را دیده‌اند و قصد دارند تا حول یک موضوع خاص کار پژوهشی انجام دهند؛ پژوهشکده‌ها کمک می‌کنند تا این پروژه‌ها به مرحله نمونه اولیه برسند و آماده ورود به پارک‌های علم و فناوری شوند. متاسفانه خلاء موجود در دانشگاه‌ها در کامل نشدن این زنجیره، به خصوص در حوزه نوآوری و خلاقیت است که متولی مشخصی در دانشگاه‌ها ندارد و در سال‌های مختلف و به فراخور مدیریت‌های مختلف، مورد اهمیت یا بی‌مهری قرار می‌گیرد.

 اسماعیلی افزود: پژوهشکده مطالعات اسلامی با فعالیت پژوهشی و نوآورانه در حوزه علوم انسانی موفق به تشکیل مجموعه‌ای به نام رستا و ورود آن به پارک علم و فناوری شده است؛ این مجموعه با بهره‌گیری از حمایت‌های پارک علم و فناوری به محصولی به نام تیمچه رسیده است که امروز رونمایی می‌شود. با توجه به اینکه بیش از نیمی از دانشکده‌های دانشگاه فردوسی در حوزه علوم انسانی است، ما مفتخریم که جزو معدود دانشگاه‌هایی هستیم که مرکز رشد علوم انسانی داشته و داریم که از سال ۹۲ در حال کار در این حوزه است. این مرکز از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفت و در این ۱۲ سال بیش از ۱۲۰ هسته فن‌آور پذیرش کرده است که خیلی از این هسته‌ها توانستند با تبدیل شدن به واحد فن‌آور کسب و کاری را شکل بدهند و خروجی موفقی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در مرکز رشد علوم انسانی ۳۰ واحد فن‌آور داریم که در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف علوم انسانی، از مباحث اقتصادی و مدیریتی گرفته تا روانشناسی و آموزش، در حال فعالیت هستند، بیان کرد: مجموعه رستا یکی از مجموعه‌هایی است که در سال‌های گذشته در مرکز ما پذیرش شده است؛ اینکه این مجموعه توانسته یک بازی رومیزی با هدف آموزش و تربیت اقتصادی تولید کند، باعث افتخار ما است. 

رئیس مراکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد مراکز نوآوری خصوصی و دولتی که در بستر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها ایجاد می‌شوند، گفت: باید بتوانیم حجم عظیم تولیدات پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها را به محصولات و خدماتی تبدیل کنیم که هر کدام توانایی راه‌اندازی یک کسب و کار و خلق ثروت را داشته باشند؛ به این صورت تیم‌های پژوهشی ما اثرگذاری خود در جامعه را نیز بدست می‌آورند، چرا که حوزه فناوری‌های نرم، حوزه‌ای شدیدا نیازمند اهمیت و توجه است که در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

شکل گیری واحد فناور رستا؛ رسانه تربیت اقتصادی به واسطه کارگروه تعلیم تربیت اقتصادی 

در ادامه این مراسم وحید ارشدی؛ سرپرست پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی در رابطه با رسانه رستا گفت: پس از ایجاد کارگروه تعلیم تربیت اقتصادی، از طریق آن ایده شکل‌گیری یک واحد فناور به نام رستا، یعنی رسانه تربیت اقتصادی رخ داد که بر اساس ایده‌های اساتید ادامه پیدا کرد. همچنین نتیجه این فرایندها ایجاد محصول بود.

وی اظهار کرد: تجربه ما نشان می‌دهد که در پژوهشکده‌ها قابلیت‌هایی وجود دارد که افراد با رشته‌ها و نگرش‌های مختلف، برای حل مسائل می‌توانند کنار هم قرار بگیرند که در این راستا باید ابزارهای خاص خود را تعریف کنند.

سرپرست پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی افزود: دو گروه اقتصاد و تعلیم تربیت با رویکردهای اسلامی کار می‌کنند، در ادبیات اقتصاد متعارف بحث تعلیم و تربیت اقتصاد جزو مباحثی است که در دنیا کار می‌شود اما در ایران در ارتباط با آن خلا وجود دارد. 

در ادامه حجت‌الاسلام سجاد لبیب‌زاده، رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی مشهد مقدس اظهار کرد: جهت ضرورت انجام بازی در سن کودکان ما روایات بسیاری داریم که نه تنها بازی برای این سن جایز بلکه واجب است، اما برای بزرگتران ظاهراً در نگاه اولیه سفارش نشده و گاها نهی از عمل به آن داریم اما آنچه که در واقع در این حوزه نهی شده است، لغو لهو در بازی‌ها برای بزرگترها است.

وی افزود: آنچه که در جمع این احادیث مطلوب می‌شود، بحث اوقات فراغت است که پرداختن به آن در اسلام سفارش شده است. آنچه که ما در تیمچه شاهد آن هستیم، انتقال یک مفهوم فرهنگی و تربیتی برگرفته از تعالیم دینی است که این موضوع بسیار ارزشمند و ضروری می‌باشد.

سپس زهرا خدادوست، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: متاسفانه از تربیت اقتصادی در ایران، تربیت مالی برداشت می‌شود درحالی که تربیت اقتصادی چیزی فراتر از این بحث است و هدف ما درواقع این بود که مفاهیم اقتصادی نه صرفا مالی را ایجاد کنیم.

وی افزود: پیامبر در حدیثی می‌فرمایند کسی که یک شب در انتظارگرانی برای امت من باشد، عبادت چهل ساله آن ازبین می‌رود و کسی که گرانی را ایجاد می‌کند که منفعت آن اتفاق بیفتد، از آن لحظه منفور تمام افراد می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha