• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1404030603311
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم در آیین چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

نقش دانشگاه آزاد در تأمین حق دسترسی به آموزش عالی برای همگان

نقش دانشگاه آزاد در تأمین حق دسترسی به آموزش عالی برای همگان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ذهنیت دولتی در فرهنگ ایرانی، همواره با دانشگاه آزاد سازگاری ندارد، گفت: متاسفانه، به دلیل ذهنیت دولتی غالب در کشور، تحمل و پذیرش دانشگاه آزاد برای برخی دشوار بوده و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشته است؛ اما سیاست دوره ما، سیاست گفت‌وگو و استفاده از این ظرفیت بزرگ است.

به گزارش ایسنا، حسین سیمایی صراف، امروز در دومین روز از برگزاری آیین چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را از ابتکارات و افتخارات جمهوری اسلامی دانست و یاد و خاطره بنیانگذاران این نهاد، به ویژه مقام معظم رهبری را گرامی داشت.

وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد در تأمین حق اساسی دسترسی به آموزش عالی برای همگان، گفت: دانشگاه آزاد در دهه ۶۰، با هدف تأمین حق دسترسی به آموزش عالی و عدالت آموزشی، آغاز به کار کرد و توانست این مهم را در اقصی نقاط کشور، حتی مناطق مرزی و محروم، محقق سازد.

سیمایی صراف با بیان اینکه ذهنیت دولتی در فرهنگ ایرانی، همواره با دانشگاه آزاد سازگاری نداشته، افزود: متاسفانه، به دلیل ذهنیت دولتی غالب در کشور، تحمل و پذیرش دانشگاه آزاد برای برخی دشوار بوده و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشته است؛ اما سیاست دوره ما، سیاست گفت‌وگو و استفاده از این ظرفیت بزرگ است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت حمایت از دانشگاه آزاد به عنوان نهادی که بار بزرگی را از دوش دولت برداشته، اظهار کرد: ما معتقد به همکاری دوجانبه و تعامل متقابل با دانشگاه آزاد هستیم. نباید با این دانشگاه به عنوان شهروند درجه دو برخورد شود؛ بلکه همه کنشگران آموزش عالی باید در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی مشارکت داشته باشند.

آیین نامه اعضای هیأت علمی به زودی نهایی می شود

سیمایی صراف با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در همه جلسات مربوط به تدوین این آیین‌نامه نقش فعالی داشته و این آیین‌نامه به زودی ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر وظیفه نظارتی وزارت علوم، بیان کرد: ما معتقد به دخالت در امور دانشگاه آزاد نیستیم، اما نظارت بر اجرای قوانین، مقررات، سیاست‌های کلان کشور و اسناد بالادستی، از وظایف اصلی ماست.

وزیر علوم در ادامه به هزینه‌های تمرکزگرایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تمرکزگرایی، در کنار فوایدی همچون انسجام و همگرایی، هزینه‌های نامطلوبی نیز به دنبال دارد و ممکن است از فواید آن نیز بهره‌مند نشویم؛ بنابراین، همگرایی و انسجام در آموزش عالی، به ویژه در بخش غیردولتی، می‌تواند به اصلاح قضاوت بیرونی مردم کمک کند.

وی با انتقاد از کمیت‌گرایی در دوره‌های گذشته، خاطرنشان کرد: متاسفانه، بافت شاخص‌های آموزش عالی در کشور، کمیت‌گرایانه است. اما باید توجه داشت که توسعه کمی در واحدها، نباید بدون پشتوانه‌های مطالعاتی و نظری صورت گیرد، چرا که این امر منجر به اتلاف منابع و ایجاد بحران‌های اجتماعی می‌شود.

سیمایی صراف با تاکید بر ضرورت آینده‌پژوهی در آموزش عالی، گفت: توسعه بدون پشتوانه‌های مطالعاتی، اتلاف منابع و ایجاد هزینه برای کشور است. اشتغال برای فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی، هزینه‌هایی برای دولت به دنبال دارد که باید در کلان‌نگری کشوری و ملی به آن توجه شود.

وزیر علوم در پایان با بیان اینکه با تنوع آموزش عالی موافق هستیم، افزود: تنوع آموزش عالی، باعث افزایش دسترسی همه اقشار و سلایق به علم و فناوری می‌شود و گسترش آموزش عالی در کشور، به ارتقای فرهنگ کمک می‌کند؛ اما باید مطمئن شویم که قوانین، مقررات و سیاست‌های کلان کشور در همه سطوح آموزش عالی رعایت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha