به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در مراسم چهل و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد که امروز در سالن مطهری این دانشگاه برگزار شد، گفت: این همایش سه روزه، نمایش عظیمی بوده و حضور شخصیتهای برجسته، نشاندهنده جایگاه والا و اثرگذاری این دانشگاه و امیدواری به اتفاقات مثبت در آینده آن است. این، نشاندهنده قدرشناسی جامعه و مسئولان از این دانشگاه است. من نیز، به عنوان وزیر دولت و کسی که در دورهای از دانشگاه آزاد تحصیل کردهام، وقتی برمیگردم و به اساتید برجستهای که در این دانشگاه، بهویژه در مشهد، تحصیل و خدمت کردهاند، فکر میکنم، اساتیدی بینظیر و ممتاز را به یاد میآورم.
وی تاکید کرد: حوزه ارتباط دانشگاه و آموزش و پرورش، نکته مهمی است که تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، فصل نوینی در توسعه علمی و فرهنگی کشور گشوده است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این امر تقریباً انکارناپذیر است؛ هیچکس نمیتواند انکار کند که عدالت آموزشی در آموزش عالی و دسترسی همگان به آموزش عالی در نقاط مختلف کشور به شدت افزایش یافته و این افزایش کاملاً محسوس است.
کاظمی اضافه کرد: خوشبختانه، امروزه نیز این جایگاه و نقش حفظ شده است. با مقایسه در رشتههای مختلف و حتی دانشگاههای دولتی، به وضوح میتوان جایگاه ممتاز و بینظیر دانشگاه آزاد اسلامی را دریافت.
کاظمی ادامه داد: در حال حاضر، ما به اتفاقاتی که در حوزه فرهنگی، توسعه رشتههای تحصیلی و دستاوردهای علمی در نقاط مختلف کشور رخ داده، میپردازیم.
وی گفت: کاملاً مشهود است که دانشگاهها دوران جدید و متفاوتی را پشت سر میگذارند و قطعاً دستاوردهای این دوران، در آینده، انشاءالله برای مردم و جامعه قابل مشاهده و مفید خواهد بود و این نکتهی مهمی است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه آزاد توانسته یک نظام آموزشی نسبتا یکپارچه را ایجاد کند، هرچند میزان پیوستگی آن نیاز به بررسی بیشتر دارد. این الگو میتواند برای بازبینی و بهبود نظام آموزشی کشور مفید باشد.
کاظمی بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، ارتباط بین آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد است. بخش عظیمی از آموزش و پرورش، در اختیار دانشگاه آزاد قرار گرفته است و بخشی نیز در اختیار دانشگاههای دیگر و جامعه قرار دارد.
کاظمی ادامه داد: من بسیار دوست دارم که بخشهایی که به طور بالقوه میتوانند در این زمینه همکاری کنند، با هم ارتباط بیشتری برقرار کنند و ما انشاءالله تلاش خواهیم کرد تا زمینهی انتقال یک تفکر جدید را فراهم کنیم.
وی گفت: یک تفاهمنامه بسیار خوب و مؤثر برای همافزایی، که گاهی در حوزههای علمی و آموزشی کمرنگ است، میتواند الگویی برای همکاری مؤثر باشد. امیدواریم این همکاری، حداقل به عنوان گامی جدید، پس از سالها تجربه، منجر به نتایج مورد انتظار شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این ۴۶ سال، انقلاب اسلامی فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و سرمایهگذاریهای زیادی در حوزه آموزش صورت گرفته است. در دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشتهام، ایشان همواره بر اهمیت دستاوردهای آموزشی تأکید داشتهاند.
کاظمی گفت: در واقع، دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهویژه در حوزه دانشگاه، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و پایههای این نظام داشته است. میتوان گفت که دانشگاهها محصول این تلاشها هستند.
وی بیان کرد: با این حال، با توجه به چشماندازهای بلندِ گام دوم انقلاب و چشماندازهای توسعهای اسلامی ایران، هنوز میتوانیم گامهای بیشتری برداریم.
کاظمی ادامه داد: چشمانداز اسلامی ایران، فاصلهای با واقعیت دارد و انتظارات ما بسیار بالاتر از این است. یکی از بخشهای کلیدی این فاصله، حوزههای تربیتی و فرهنگی است که نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است. برای ایجاد تحول در این حوزه، طبیعتاً برنامهدرسی مدارس، که کانون اصلی تربیت هستند، باید مورد بازنگری قرار گیرند.
وی گفت: کارهای مثبتی در دانشگاه آزاد انجام شده است که میتوانیم از تجربیات ارزشمند آن عزیزان، با همکاری سازمان پژوهش و طراحان برنامهریزی در این حوزه، بهرهمند شویم. اما چالش اساسی در آموزش امروز، ایجاد این تحول و دستیابی به خروجی بهتر و مطلوبتر است. به نظر من، بخشی از مشکلات ما در بروندادهای آموزشی، به ساختار فعلی مرتبط است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اما سختترین کار در آموزش امروز، ایجاد این تحول و دستیابی به خروجی بهتر و مطلوبتر است. یکی از چالشهای اساسی ما، که به نظر من ریشه در سرمایهگذاریهای پایه آموزش دارد، این است که پیش از این، سیستم آموزشی ما به صورت جزیرهای و بدون هماهنگی عمل میکرد.
وی گفت: حضرت آقا دستور تشکیل سازمان تعلیم و تربیت را دادند و امروز آموزش و پرورش در این حوزه نیازمند کمک، حمایت و سرمایهگذاری مناسب است. در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نیز، دوران مهدکودک و دبستان، طلاییترین دوران برای تربیت و شکلگیری شخصیت، رفتارهای فردی و اجتماعی و مهارتها محسوب میشوند. اما این امر با یک نظام تربیتی همراه است که میزان تطابق آن با دیدگاههای فکری، مشخص نیست. همچنین، انتظاراتی از دانشگاه آزاد وجود دارد.
کاظمی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش آماده همکاری با دانشگاه آزاد است و ما حاضریم در بسیاری از مناطق محروم، مجوزهای لازم را به دانشگاه آزاد بدهیم تا مراکز دهستانها از ظرفیت عظیم نیروی انسانی این دانشگاه بهرهمند شوند. دانشگاه آزاد میتواند رشته تربیت مربی پیشدبستانی را نیز، در صورت عدم وجود، تاسیس کند.
در ادامه، وزیر آموزش و پرورش گفت: ما با چالش توجه به رشتههای ریاضی و فیزیک، که از پایههای ضروری کشور هستند، مواجهایم. بیتوجهی به این رشتهها، بخشهایی از جامعه را تهدید میکند. انتظار داریم که در این زمینه فکری جدی و چارهای اساسی بیندیشیم. در آموزش و پرورش، اقداماتی را آغاز کردهایم، اما هنوز نیاز به بررسی بیشتر و اقدامات مؤثرتر وجود دارد.
کاظمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با مدارس و حوزههای تربیتیاش، باید برای افزایش جذابیت رشتههای ریاضی، فیزیک و فنیوحرفهای و افزایش پوشش دانشآموزی در این حوزهها، تدابیری بیندیشد.
وی افزود: یکی از مشکلات اساسی جامعه، کمبود دانشآموزان در رشتههای فنیوحرفهای است. این کمبود به وجود آمدن لشکری از دانشجویان فارغالتحصیل کممهارت و در نهایت ناامیدی و افسردگی و از دست رفتن سرمایهگذاری را به دنبال دارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشحالم که دیدم در آمایش سرزمینی که انجام شده، ارتباطی بین نیازهای منطقه، فضای جامعه و رشتهها برقرار شده است. این کار ارزشمندی است که نیازها را به رشتهها متصل میکند. مثلا؛ این کار ارزشمند، نیازهای منطقه و فضای جامعه را با رشتههای تحصیلی مرتبط میکند.
شاخص اشتغال دانش آموختگان فنی باید به ۷۰ درصد برسد
کاظمی گفت: دادهها نشان میدهند که باید برای افزایش پوشش و شاخص اشتغال دانشآموختگان رشتههای فنیوحرفهای اقدام کنیم. هدف ما رساندن این شاخص به حداقل ۷۰ درصد است. در برنامههای توسعه گذشته، این شاخص در حدود ۵۰ درصد بود که باید به روزرسانی و افزایش یابد.
وی تاکید کرد: رشتههای فنی بهدلیل تغییرات سریع بازار کار و نیازهای جامعه، نیازمند بهروزرسانی و تطبیق با شرایط جدید هستند. در حال حاضر، در این حوزه کمی عقب هستیم. امکانات و تجهیزات هنرستانها، نیاز به سرمایهگذاری دارند. دانشگاه آزاد میتواند از تمام ظرفیتهای خود در قالب برونسپاری برای افزایش پوشش و کیفیت رشتههای فنیوحرفهای استفاده کند.
انتهای پیام
نظرات