به گزارش ایسنا، این کشتی ۲۵۰ متر طول دارد و در کارخانه کشتیسازی «هوانگپو ونچونگ» در گوانگژو با هزینهای معادل ۶۰۰ میلیون یوان (معادل ۸۳.۶ میلیون دلار آمریکا) ساخته شده است.
به نقل از آیای، کشتی «سو های شماره ۱» قرار است در ماه ژوئن تحویل داده شود و پس از سفر آزمایشی موفق در ماه آوریل، در حال طی مراحل تنظیم نهایی است. این کشتی نقطه عطفی در توسعه شیلات دریایی چین به شمار میرود و به ارتقای امنیت غذایی ملی از طریق کاهش واردات کمک خواهد کرد.
افزایش تولید سالمون در چین
این کشتی دارای دو مزیت عمده نسبت به روشهای رایج پرورش ماهی است:
- برخلاف سیستمهای قفسی ثابت، این کشتی میتواند در برابر خطراتی مانند طوفانهای شدید یا شکوفایی جلبکهای سمی به سرعت جابجا شود و از ماهیها محافظت کند.
- همچنین به امکانات فرآوری ماهی در داخل خود مجهز است و امکان ارسال ماهیهای فرآوریشده و تازه به بازار داخلی را در کمتر از ۲۴ ساعت فراهم میسازد.
عملیات رسمی این کشتی از پاییز امسال در دریای زرد و نزدیکی شهر لیانیونگانگ، استان جیانگسو آغاز خواهد شد. این منطقه به دلیل وجود جریانهای سرد دریایی، محیط مناسبی برای پرورش سالمون فراهم میکند. نخستین برداشت ماهیهای پرورشی چینی در سال آینده انجام خواهد شد.
پاسخ به تقاضای روزافزون بازار داخلی
در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مصرف سالمون در چین از طریق واردات، عمدتا از نروژ و شیلی، تامین میشود. تنها در سال گذشته، چین بیش از ۱۰۰ هزار تُن سالمون وارد کرد. پیشبینی میشود این عدد تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۰۰ هزار تُن برسد.
حمل و نقل سالمون از منابع دوردست، هم از نظر لجستیکی پرهزینه است و هم اثرات زیستمحیطی قابل توجهی دارد؛ از جمله ردپای کربن بالا ناشی از حملونقل و استفاده زیاد از منابع در شیوههای سنتی پرورش ماهی.
کشتی «سو های شماره ۱» در پاسخ مستقیم به این چالشها ساخته شده و با ظرفیت پرورشی معادل ۸.۳ میلیون مترمکعب آب دریا، فشارهای زیستمحیطی را کاهش خواهد داد.
پیشرفت در شیوههای پرورش دریایی
دولت پکن توسعه اقتصاد دریایی را برای تقویت امنیت غذایی ملی، در پاسخ به چالشهای جهانی مانند تغییرات اقلیمی، تنشهای ژئوپلیتیکی و مسائل تجاری با کشورهای غربی، در اولویت قرار داده است.
در همین راستا، سال گذشته وزارت کشاورزی و امور روستایی چین به همراه وزارت منابع طبیعی، دستورالعملهایی را منتشر کردند که متعهد به ارتقای روشهای پرورش دریایی و حفاظت از محیط زیست اقیانوسها هستند.
تلاشهای چین برای پرورش سالمون در داخل کشور با چالشهایی روبرو بوده است، که باعث شد از ماهی قزلآلای رنگینکمان به عنوان جایگزین سالمون استفاده شود. در سال ۲۰۱۸، دولت چین بهطور رسمی اجازه داد قزلآلا تحت عنوان سالمون در بازار عرضه و فروخته شود.
قزلآلا بهدلیل شباهت ظاهری، اندازه، گوشت سفت و روغنی و رنگ صورتی مایل به نارنجی، جایگزین مناسبی برای سالمون به شمار میرود. همچنین ارزش تغذیهای هر دو گونه تقریبا یکسان است.
انتهای پیام
نظرات