• چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404031409153
  • خبرنگار : 50549

وزیر آموزش و پرورش:

تمرکز بر آموزش و پرورش؛ تنها راه توسعه پایدار است

تمرکز بر آموزش و پرورش؛ تنها راه توسعه پایدار است

ایسنا/خراسان رضوی وزیر آموزش و پرورش گفت: کشورهای پیشرفته جهان برنامه‌های تحول خود را با تمرکز بر آموزش و پرورش آغاز می‌کنند و این مسیر، تنها راه توسعه پایدار است.

علیرضا کاظمی ۱۴ خرداد، در نشست مشترک اعضای شورا و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد امام راحل (ره) اظهار کرد: استقلال و عظمت این مرد بزرگ به گونه‌ای بود که با رحلت ایشان، یک ملت و یک بنیاد عزادار و داغدار شدند. این روز، تلخ‌ترین و سخت‌ترین روز تاریخ انقلاب و در عین حال ماندگارترین روز آن رقم خورد. بعید می‌دانم در تاریخ آینده، چنین اتفاقی رخ دهد. پیوند عاشقانه و دلبستگی عمیق مردم در اقشار مختلف به امام نشان‌دهنده جایگاه والا و بی‌بدیل ایشان است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فرارسیدن ۱۵ خرداد عنوان کرد: پانزدهم خرداد از لحاظ تاریخی مقدمه‌ای بر چهاردهم خرداد است. اتفاقاتی که رقم خورد، مقدمه شکل‌گیری نهضت جمهوری اسلامی ایران در پانزدهم خرداد بود و فرآیند آن از سال ۱۳۴۰ آغاز شد. مخالفت امام و مبارزه خستگی‌ناپذیر ایشان در مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام ستمشاهی و اسلام‌ستیزی و دین‌ستیزی رژیم شاه نسبت به علما، روحانیون و باورهای دینی مردم باعث شد امام با تمام وجود در برابر شاه بایستد.

وی بیان کرد: جالب است که خاطرات امام را در کتاب «روح‌الله» که چند روز پیش آقا برای آن تقریظ نوشتند، خواندم. در آن زمان، قبل از خرداد ۱۳۴۲، ایشان نسبت به مسئله اسرائیل و ارتباط ایران با اسرائیل به شدت هشدار داده بودند؛ همان‌طور که در حوزه دین‌ستیزی شاه ایستادند، در این حوزه هم هشدار می‌دادند. بحث وابستگی ایران و برده‌کردن کشور به دست سرسپردگان دنیای سلطه و استکبار بود که امام به شدت مقابل آن ایستاد.

کاظمی افزود: قبل از پانزدهم خردا، در شب چهاردهم خرداد، امام دستگیر شدند و پس از آن قیام پانزدهم خرداد رقم خورد. پیش از این‌ها، در فروردین ۱۳۴۲، حمله به مدرسه فیضیه رخ داد و زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب فراهم شد و سه ضلع انقلاب در آنجا شکل گرفت.

وی ایمان و محوریت روحانیت و مرجعیت برای تداوم انقلاب  و رهبری را مهمترین اضلاع شکل‌گیری انقلاب اسلامی برشمرد.

ارتقاء الگوهای موفق در استان خراسان رضوی به سطح ملی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: مدیریت و راهبری دکتر مظفری، استاندار خراسان رضوی که از استانداران برجسته و با تجربه کشور هستند و بزرگ‌ترین پشتوانه آموزش و پرورش در سطح ملی به شمار می‌روند، باعث شده است که الگوهای موفق در استان خراسان رضوی به سطح ملی ارتقا یابد و اتفاقات بزرگی رقم بخورد. ایشان در پویش «با من» برنامه‌ریزی جامع و کاملی انجام داده‌اند که جای تقدیر و احترام دارد. توجه و نگاه خادمانه ایشان به مجموعه فرهیخته معلمان، نمونه‌ای از خدمت صادقانه است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه بالاترین سود را دارد، این باور در بین مسئولان کشور از جمله رئیس جمهور کاملاً وجود دارد. کشورهای پیشرفته جهان نیز برنامه‌های تحول خود را با تمرکز بر آموزش و پرورش آغاز می‌کنند و این مسیر، تنها راه توسعه پایدار است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بخشی از این مسیر را طی کرده‌ایم و دستاوردهای فوق‌العاده و شگفت‌انگیزی داشته‌ایم. این حرف‌ها صرفاً تمجید و تعریف نیست، بلکه براساس شاخص‌هاست. چه در مولدسازی و چه در شبکه‌سازی، کار بی‌نظیری انجام شده است؛ این شبکه را ملی خواهیم کرد.

استانداردسازی فضا، تجهیزات و نیروی انسانی با جدیت دنبال می‌شود

وی با اشاره به اهمیت مسائل پرورشی و فرهنگی گفت: در سطح کشور، استانداردسازی فضا، تجهیزات و نیروی انسانی با جدیت دنبال می‌شود که همه اینها با هم تحول ایجاد می‌کند. سامانه‌های آنلاین و GIS برای رصد پروژه‌ها فعال شده و دوربین‌های نظارتی نصب شده است تا وضعیت پروژه‌ها به صورت دقیق رصد شود.

کاظمی عنوان کرد: نیاز به همدلی، همکاری و هم‌افزایی درون سازمانی داریم.  استاندار وقت زیادی صرف این حوزه کرده‌اند و ما باید نشان دهیم که واقعاً پای کار هستیم. انتظار ما این است که هر رئیس آموزش و پرورش روزانه دو پروژه عمرانی و ارتقای کیفیت آموزش را پیگیری کند. باید از لاک مسائل اداری خارج شویم و به مسائل کلان و نگرش‌های بنیادی بپردازیم. اینها کارهای ساده‌ای نیستند اما قابل مدیریت‌اند و امیدوارم با همکاری و تلاش مستمر، آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

تمرکز بر آموزش و پرورش؛ تنها راه توسعه پایدار است

همه‌چیز به مدرسه‌سازی خلاصه نمی‌شود

کاظمی گفت: باید ببینیم مسئله مهم آموزش و پرورش کجاست؟ همه وزرا که آمدند، تلاش کردند و من دست همه را می‌بوسم و از آنها ذکر خیر می‌کنم. اما نقطه تحول کجاست؟ این مسئله بسیار مهم است. در آموزش و پرورش همه‌چیز به مدرسه‌سازی خلاصه نمی‌شود. مدرسه‌سازی به شکل سیل‌آسا در حال انجام است؛ ۱۰۰۰ مدرسه توسط ستاد اجرایی فرمان امام، ۱۰۰۰مدرسه توسط بنیاد مستضعفان، ۷۰۰۰ مدرسه توسط سپاه پاسداران، ۷۰مدرسه توسط نیروی انتظامی، ۵۵مدرسه توسط یک خیر و ۲۵۰ کلاس در یک استان توسط بنگاه‌های اختصاصی ساخته شده است. این یک نهضت مردمی است که مدیریت آن دشوار است و مردم خودشان  آن را پیش می‌برند.

وی تصریح کرد: آنچه دکتر پزشکیان دنبال می‌کنند، صرفاً ساخت مدرسه نیست بلکه احیای فرهنگی است؛ فرهنگی که اتکای آن به مردم است. امام با همین فرهنگ، جنگ را اداره کرد و مقام معظم رهبری نیز با اتکا به مردم از بحران‌های کشور عبور کرده‌اند. دوستان مدرسه‌سازی را ادامه می‌دهند، اما هدف اصلی احیای فرهنگی است که به راحتی قابل بازسازی نیست. امروز به دنبال احیای فرهنگی هستیم که همه اقشار جامعه بر آن اتفاق نظر دارند و هیچ‌کس در سیاست‌گذاری آن شبهه‌ای ندارد.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش مسیر خود را طی می‌کند و ما با جدیت وقت می‌گذاریم. اتاق رصدی نیز ایجاد کرده‌ایم و این سامانه در شبکه شاد قابل دسترسی است تا مدیران بتوانند میدان را به خوبی رصد کنند. این کار در کشور انجام شده و استان‌ها نیز باید آن را پیاده کنند.

کیفیت بخشی مدارس مهمتر از مدرسه سازی

کاظمی بیان کرد: برنامه دکتر پزشکیان شامل مدرسه‌سازی است اما مهم‌تر از آن کیفیت‌بخشی است. ما دو برنامه اصلی تا اول مهر داریم یکی نهضت محرومیت‌زدایی است که قصد داریم به نقطه خوبی برسد و هزاران پروژه را در هفته دولت افتتاح کنیم و تا پایان سال هزاران پروژه دیگر نیز به بهره‌برداری برسد و دیگری نهضت عمومی کیفیت‌بخشی با اتکا به معلمان و مدیران است. برای ارتقای کیفیت در مدارس، دو کار باید انجام شود، معلم در کلاس درس و مدیر در مدیریت توانمند شود؛ این دو باید همزمان پیش برود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما برنامه‌هایی طراحی کرده‌ایم و پایلوت‌هایی اجرا شده است. از روسای آموزش و پرورش می‌خواهم که پاسخ دهند برای کیفیت‌بخشی به معلمان چه کرده‌اند؟ اجتماعات و جشنواره‌هایی برگزار شده اما این‌ها کافی نیست. معلمان باید روش‌های نوین آموزش را بیاموزند، چیدمان کلاس تغییر کند، نرم‌افزار و سخت‌افزار کلاس به‌روزرسانی شود و فضای پیرامونی کلاس نیز بهبود یابد. در حوزه مدیریت نیز باید برای مدیران برنامه‌ای اساسی طراحی کنیم تا توانمندی آنها در قالب الگوی مدرسه تراز که از بهترین برنامه‌های سند تحول است، ارتقا یابد.

وی افزود: ۹۰ درصد وقت صرف برنامه‌های تحولی می‌شود. تمام مشکلات آموزش و پرورش از برنامه درسی ناشی می‌شود. برنامه درسی فعلی حافظه‌محور، منفعل، خشک، بی‌روح، کسل‌کننده، غیرخلاق و فاقد ارتباط با فضای بیرونی است و موقعیت‌های تربیتی رشددهنده در آن وجود ندارد. ما در حال تغییر این برنامه هستیم و همانند نظام‌های آموزشی دنیا، باید معلم و دانش‌آموز را فعال کنیم و دانش را به فعالیت تبدیل کنیم. خوشبختانه معماری جدید برنامه درسی طراحی شده و ۸ گام اجرایی برای آن تعریف شده که به صورت مستمر در حال پیگیری است.

کاظمی گفت: در حوزه فنی و حرفه‌ای و مهارتی باید سهم این بخش به ۷۰ درصد برسد تا دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند. استان شرایط خوبی دارد و طراحی‌های جدیدی در این حوزه انجام می‌شود. احتمالاً حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ادغام خواهند شد تا ظرفیت‌ها دو برابر شود و بهره‌وری نیروی انسانی و فضا افزایش یابد.

وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر دانشگاه فرهنگیان است که قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. هرگاه این قلب ضعیف کار کند، آموزش و پرورش حال خوبی ندارد. با همکاری آقای دکتر برزویی و اساتید دانشگاه فرهنگیان برنامه تحولی خوبی طراحی شده است. بودجه دانشگاه فرهنگیان در سال جدید در برخی ردیف‌ها تا ۱۰۰۰درصد و در برخی تا ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته و ۲۵۰۰ پست هیئت علمی و سازمانی برای دانشگاه گرفته شده است، اما هنوز مشکلات فضای آموزشی وجود دارد. از آقای دکتر مظفری می‌خواهم که با تمام توان پیگیر این موضوع باشند و تاکید کنند که دانشگاه فرهنگیان اولویت اول آنها باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha