• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404031811389
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

توضیحات رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش درباره سطح دشواری امتحانات نهایی

توضیحات رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش درباره سطح دشواری امتحانات نهایی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش  اظهارکرد: نتایج آزمون‌های نهایی نه تنها ضعف نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش است، به شرط آنکه تحلیل آن به درستی انجام گیرد و بازخوردهای لازم  برای بهبود تدریس، طراحی محتوا و توانمندسازی معلمان استخراج شود.

به گزارش ایسنا، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با اشاره به ماهیت آزمون‌های نهایی  گفت: این آزمونها برخلاف امتحانات متداول مدارس که بیشتر جنبه آموزشی و تمرینی دارند (ارزشیابی برای یادگیری)، ابزارهایی استاندارد برای سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی مشخص و از پیش تعیین شده در سطوح مختلف شناختی هستند که طراحی آنها مبتنی بر اصول علمی سنجش و اندازه‌گیری صورت می‌گیرد که در آنها با بهره گیری از جدول هدف محتوا، سهم هر هدف و سرفصل آموزشی در ارزشیابی نهایی به صورت دقیق تعیین شده است.

وی افزود: در این چارچوب، سطح دشواری آزمون نیز طوری تنظیم می‌شود که طیف گسترده‌ای از توانمندی دانش آموزان را بسنجد؛ به گونه ای که نمره میانگین در چنین آزمونی معمولا نمایانگر میزان تحقق حدود پنجاه درصدی اهداف آموزشی است.

زارعی تأکید کرد: برخلاف برداشت عمومی، میانگین در میانه بازه نمرات (ده) برای آزمونی از این نوع، نه نشانه ضعف مطلق، بلکه نماینده‌ای از واقعیت توزیع سطوح یادگیری در جمعیت دانش آموزی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان این که انتظار دستیابی به میانگین‌های بسیار بالا از چنین آزمون‌هایی، با فلسفه طراحی و رسالت آموزشی آنها همخوان نیست، گفت: تفسیر و تحلیل داده‌های حاصل از نتایج این آزمونها، صرفاً برای اهداف بازخوردی و برنامه‌ریزی آموزشی صورت می گیرد و به عنوان ابزاری تخصصی، در اختیار کارشناسان و سیاستگذاران آموزشی قرار می گیرد تا بتوانند با شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی، تصمیمات اصلاحی مؤثرتری اتخاذ کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زارعی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی فضاسازی‌ها، این نتایج نه تنها ضعف نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش است، به شرط آنکه تحلیل آن به درستی انجام گیرد و بازخوردهای لازم برای بهبود تدریس، طراحی محتوا، و توانمندسازی معلمان استخراج شود.

وی تصریح کرد: چنین نگاهی نه تنها به فهم دقیق تر وضعیت آموزشی کشور کمک می‌کند، بلکه مسیر تحول در راستای عدالت آموزشی را نیز هموارتر خواهد ساخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha