• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404032013070
  • خبرنگار : 71616

دبیر انجمن تولیدکنندگان درب و پنجره عنوان کرد

سهم ناچیز صنعت درب و پنجره از بازارهای منطقه/ موانع صادارتی داریم

سهم ناچیز صنعت درب و پنجره از بازارهای منطقه/ موانع صادارتی داریم

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان در و پنجره ایران، ضمن اشاره به ظرفیت بالای تولید داخلی و توان رقابت با محصولات چینی، مهم‌ترین مانع صادرات را نبود زیرساخت‌های بانکی و تجاری دانسته و تاکید کرد که ایران با وجود برخورداری از استانداردهای بین‌المللی، همچنان از بازارهای منطقه‌ای مانند افغانستان و عراق عقب مانده که فرصتی از دست‌رفته برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، وحید جلالی‌پور- دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان درب و پنجره ایران- در این نشست، ضمن اشاره به نقش حیاتی این مصالح در صنعت ساخت‌وساز، به‌ویژه در پروژه‌هایی همچون نهضت ملی مسکن و مسکن مهر، اظهار کرد: پنجره از ارکان مهم صنعت ساختمان است و در شرایط کنونی کشور، مدیریت مصرف انرژی بیش از گذشته اهمیت یافته است.

رقابت‌پذیری تولید داخل در بازارهای منطقه‌ای و جهانی

وی با بیان اینکه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان توجه ویژه‌ای به عایق‌کاری و کیفیت پوسته خارجی ساختمان دارد، افزود: سازمان نظام مهندسی و دیگر نهادهای مرتبط نیز به‌خوبی به این مسئله واقف‌اند. هدف ما ارتقای کیفیت تولیدات و معرفی بهتر این محصولات از طریق نمایشگاه‌ها برای توسعه بازار داخلی و صادرات است.

این فعال صنعت در و پنجره ضمن تاکید بر لزوم ارتباط مؤثر بین تشکل‌های تخصصی و نهادهای تصمیم‌گیر، تصریح کرد: اگر این تعامل شکل بگیرد، می‌توانیم در پروژه‌هایی نظیر ساخت مسکن ملی و بازسازی بافت‌های فرسوده، نقش مؤثری ایفا کنیم. این همکاری نه‌تنها شاخص‌های انرژی را ارتقا می‌دهد، بلکه ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را با هدایت دستگاه‌های حاکمیتی هدفمند می‌سازد. اما یکی از دلایل ضعف کیفی در طرح مسکن مهر، نبود تشکل‌های تخصصی در فرآیند ساخت است؛ در حال حاضر نیز در طرح نهضت ملی مسکن، جای خالی تولیدکنندگان استاندارد و باسابقه در بخش در و پنجره به‌شدت احساس می‌شود. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پروژه، تاکنون ارتباط موثری با انجمن ما برقرار نکرده است.

وی در رابطه با بحران ناترازی انرژی در کشور، خاطر نشان کرد: پوسته خارجی ساختمان و پنجره‌ها، جزو نقاط اصلی اتلاف انرژی هستند. استفاده از پنجره‌های استاندارد می‌تواند تا ۶۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی ایجاد کند. چارچوب و نوع پروفیل نیز نقش اساسی در این زمینه دارد و اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، می‌توان دست‌کم ۴۰ درصد در مصرف گاز و برق کشور صرفه‌جویی کرد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان درب و پنجره ایران در ادامه به مزیت‌های رقابتی تولیدات داخلی اشاره و اظهار کرد: در نشستی که اخیراً با اتحادیه درودگران داشتیم، مطرح شد که شرکت‌هایی از ترکیه و چین که پیش‌تر در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، اکنون حاضرند این سرمایه‌ها را به‌طور کامل واگذار کنند و از بازار ایران خارج شوند، چرا که دیگر توان رقابت با تولیدکننده داخلی را ندارند.

جلالی‌پور متذکر شد: قیمت تمام‌شده محصولات داخلی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از مشابه چینی است. اگر داده‌های آماری و اطلاعات تولیدی دقیق‌تری از انجمن‌ها دریافت شود، می‌توان تصویر روشن‌تری از این برتری ترسیم کرد.

تأکید بر صادرات و حضور هیات‌های تجاری

این فعال صنعت درب و پنجره ایران ضمن تاکید بر نقش مهم نمایشگاه در گسترش بازارهای صادراتی متذکر شد: در پایان هر دوره نمایشگاه، نظرسنجی از شرکت‌کنندگان انجام و یک قطعنامه نهایی تهیه می‌شود. از سال گذشته این روند آغاز شده تا براساس بازخورد شرکت‌ها، نقاط قوت و ضعف شناسایی و در برنامه‌ریزی‌های بعدی لحاظ شود. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شرکت‌ها حضور هیات‌های تجاری است. در دوره گذشته، بیش از ۱۲ هیات تجاری از کشورهای منطقه در نمایشگاه حضور داشتند و منجر به انعقاد قراردادهای مهمی شدند. در این دوره نیز، تمرکز اصلی بر جذب هیئت‌های تخصصی صادراتی و توسعه تعاملات بین‌المللی خواهد بود.

به گفته وی، در هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پاویونی ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه پیش‌بینی شده و از تمامی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های نوین مرتبط با درب و پنجره، تولید مواد اولیه، تجهیزات و خدمات مهندسی دعوت شده تا با حضور خود، صنایع خلاق کشور را تقویت کنند.

 چالش‌های صادراتی در عین ظرفیت بالای تولید 

جلالی‌پور ضمن اشاره به توان فنی بالای صنعت ایران در این حوزه، تصریح کرد: استانداردهای تولیدی ایران از بدو ورود فناوری از آلمان، مطابق با استانداردهای بین‌المللی تعریف شده‌اند. بیش از ۱۰ استاندارد ملی در زمینه پروفیل، پنجره و سایر بخش‌ها تدوین شده است، اما متأسفانه نظارت کافی بر اجرای آنها وجود ندارد. محصولات تولیدی ایران تاکنون به کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، کانادا و استرالیا صادر شده‌اند، اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌های بانکی و ارتباطات رسمی، صادرات پایدار و مستمر شکل نگرفته است. به‌طور مثال، ظرفیت تولید پروفیل در کشور حدود ۴۵۰ هزار تن است، اما تنها ۶۰ تا ۷۰ هزار تن آن استفاده می‌شود.

دبیر انجمن درب و پنجره ایران از وجود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد تولیدی فعال در این صنعت خبر داد و گفت: مجموع ظرفیت تولید روزانه اعضای انجمن در حدود ۱۰ هزار یونیت در و پنجره است؛ ظرفیتی که می‌تواند پاسخگوی نیازهای طرح‌های کلانی نظیر نهضت ملی مسکن باشد.

صادرات ساختارمند هدف است، نه صادرات دور زده‌ شده

جلالی‌پور ضمن انتقاد از وضعیت صادرات غیررسمی و ''دور زده‌شده'' تاکید کرد: صادرات واقعی یعنی داشتن دفاتر خارجی، فعالیت بازاریابی مستمر و امکان تبادلات مالی شفاف. در حال حاضر حتی به افغانستان، که همسایه و هم‌زبان ماست، امکان صادرات رسمی نداریم، در حالی‌که کشور ترکیه با استفاده از این فرصت، بازار آن را به‌طور کامل در دست گرفته است. از دولت، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت می‌خواهیم تا در جهت تسهیل صادرات، مسیرهای بانکی، بیمه‌ای و حقوقی لازم را فراهم کنند. توان تولید وجود دارد و توان فنی و استاندارد هم مکفی است، بنابراین تنها بایستی مسیر صادرات رسمی و قانونی هموار شود.

هشدار نسبت به تولیدات غیراستاندارد در بازار درب و پنجره

محمود صداقت- از تولیدکنندگان کشور و عضو انجمن تخصصی صنعت درب و پنجره - در این نشست، از فقدان نظارت کافی بر کیفیت محصولات این صنعت انتقاد کرده و گفت: متاسفانه بیش از نیمی از برندهای موجود در بازار فاقد استاندارد واقعی هستند؛ درحالی که بر روی لیبل محصولات نشان استاندارد درج شده اما در سامانه رسمی سازمان استاندارد اثری از تایید آن‌ها نیست؛ در کشور کمتر شاهد نظارت بر استاندارد تولید درب و پنجره با قابلیت جلوگیری از هدررفت انرژی هستیم و باید گفت صرف UPVC بودن پنجره‌ها مطرح نیست، بلکه در تولید آن‌ها باید استانداردهای لازم رعایت شود.

وی افزود: این نمایشگاه فرصتی برای بازتعریف نظارت‌ها و معرفی توانمندی تولیدکنندگان واقعی است و فرصتی برای ارائه توانمندی‌های صنعتگران و انتخاب محصولات و تولیدات از سوی صنایع پایین دستی و دیگر مشتریان خواهد بود.

برنامه‌های ویژه در هفدهمین دوره

در ادامه این نشست، مسعود معظمی- رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه درب و پنجره و صنایع وابسته - در تشریح وجه تمایز و  برنامه‌های ویژه این دوره نمایشگاه نسبت به ١۶ دوره گذشته، اظهار کرد: از جمله این برنامه‌ها، می‌توان به برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور مقامات دولتی از وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و دفتر اقتصادی مقام معظم رهبری اشاره کرد.  همچنین با همکاری سازمان نظام مهندسی، تورهای تخصصی بازدید از نمایشگاه برای مهندسان سراسر کشور در نظر گرفته شده تا مصرف‌کنندگان نهایی نیز از آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های صنعت درب و پنجره آگاه شوند.

هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی درب و پنجره و صنایع وابسته از هفتم تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد؛ این رویداد تخصصی با هدف معرفی نوآوری‌های روز، توسعه بازار، تبادل دانش فنی، حمایت از تولید داخلی و تقویت صادرات، میزبان بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی خواهد بود.

طبق آنچه که فعالان این صنعت در نشست خبری این نمایشگاه که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، تاکید کردند، این رویداد تخصصی  به یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های حوزه صنعت ساختمان کشور بدل شده و  فرصتی برای معرفی توانمندی‌های داخلی، تبادل دانش فنی و بازاریابی صادراتی را فراهم خواهد کرد.

در این دوره از نمایشگاه درب و پنجره و صنایع وابسته، گروه‌های مختلف کالایی شامل تولیدکنندگان درب و پنجره، پروفیل، یراق‌آلات، شیشه‌های تخصصی، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه، خدمات طراحی و نصب، فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان حضور خواهند داشت و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha