به گزارش ایسنا، به نقل از دیروزبان، مشهورترین کیف جهان در حراجی «آیکونهای مد» ساتبیز در پاریس به قیمت بیسابقه ۸.۶ میلیون یورو یعنی معادل ۸۸۵ میلیاردتومان ناقابل فروخته شد. این فروش پس از رقابتی شدید میان خریداران، از جمله لورن سانچز، عروس تازهوارد آمازون به پایان رسید. خریدار نهایی اما، یک کلکسیونر خصوصی از ژاپن بود که از طریق مایکو ایچیکاوا، رئیس شعبه ساتبیز ژاپن، بهصورت تلفنی در این حراج شرکت کرد!
نمایش تجمل
نمونه اولیه کیف بیرکین هرمس، در سال ۱۹۸۵ برای جین بیرکین، بازیگر انگلیسی-فرانسوی، طراحی شده بود. این کیف با ویژگیهای منحصربهفردی مانند حروف اول نام جین بیرکین و بند شانهای غیرقابل جدا شدن، یک قطعه اصیل از تاریخ مد است.
مورگان حلیمی، رئیس جهانی بخش کیفهای دستی و مد ساتبیز، میگوید: «شکی نیست که کیف اولیه بیرکین یک اثر بیهمتاست؛ قطعهای منحصربهفرد از تاریخ مد که به پدیدهای در فرهنگ عامه تبدیل شده و به شکلی بینهایت ظریف، تجمل را به نمایش میگذارد. شگفتانگیز است که کیفی که ابتدا بهعنوان یک اکسسوری کاربردی برای جین بیرکین طراحی شده بود، به مطلوبترین کیف تاریخ تبدیل شده و احتمالاً برای سالهای زیادی چنین خواهد ماند. این نمونه اولیه، روح و میراثی دارد که هیچ کیف دیگری نمیتواند ادعای آن را داشته باشد.»
کیفهای بیرکین بهعنوان یکی از بهترین سرمایهگذاریها شناخته میشوند. مطالعهای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ارزش این کیفها بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ بهطور متوسط سالانه ۱۴.۲ درصد افزایش یافته است.
خریدار این کیف کیست؟
در لندن، فروشگاه لوکس سلیر (Sellier) بزرگترین مجموعه کیفهای بیرکین قدیمی را در اختیار دارد. هانوشکا تونی، مدیرعامل و بنیانگذار این فروشگاه، یکی از شرکتکنندگان در حراج امروز بود. او میگوید: «بهعنوان کسی که کسبوکارش را بر پایه خرید و فروش هرمس بنا کرده و شیفتگی شخصی به هنر ساخت و قدرت فرهنگی کیفهای لوکس دارد، تصمیم به شرکت در حراج این کیف بیرکین برایم غریزی بود. همیشه شیفته این بودم که جین بیرکین این کیف را با چه راحتی حمل میکرد و چقدر حس «زندگی» داشت. این اصالت، وزن احساسیای به این قطعه میبخشد که فراتر از قیمت آن است. به همین دلیل به پاریس سفر کردم، چون میدانستم این فقط یک کیف نیست، بلکه لحظهای در تاریخ مد است. داشتن چنین اثری که هم میراث فرهنگی دارد و هم ارزش ذاتی، قدرتی آرام اما عمیق دارد. این کیف خاص نهتنها نادر است، بلکه غرق در تاریخ است و به همین دلیل احتمالاً ارزش آن در طول زمان همچنان افزایش خواهد یافت.»
داستان تولد یک کیف!
داستان خلق کیف بیرکین به سال ۱۹۸۴ در کابین درجه یک پرواز ایر فرانس از پاریس به لندن بازمیگردد. داستان اما آنقدرهای هم پرزرقوبرق نیست. در اصل، این کیف بهعنوان یک کیف تعویضی برای کودک طراحی شد! جین بیرکین ۳۷ ساله، که در آن زمان بهتنهایی با دختر خردسالش، لو دویون، سفر میکرد، کمی مشکل داشت. بهتازگی همسرش، ژاک دویون، کیف سبدی محبوبش را که یکی از امضاهای استایل او بود، زیر چرخهای ماشین له کرده بود. در نتیجه، او از کیف دیگری استفاده میکرد که محتویاتش روی زمین میریخت. یک مسافر به او گفت که باید کیفی با جیبهای زیاد داشته باشد.
جین بیرکین بعدها به تلگراف گفت: «گفتم روزی که هرمس کیفی با جیب بسازد، آن را میخرم.» او نمیدانست که مرد مسافر کنارش ژان-لویی دوما، مدیرعامل وقت هرمس، است. دوما پیشنهاد داد کیفی برای او بسازد. آنها باقی پرواز را صرف طراحی کیف رویایی بیرکین کردند، با استفاده از کیسه تهوع هواپیما بهعنوان کاغذ طراحی! برای بیرکین، ظرفیت کیف اولویت داشت، چون کیفهای آن زمان برای زندگی پرمشغلهاش بهعنوان یک مادر شاغل، بیش از حد کوچک بودند و اینگونه بود که کیف بیرکین متولد شد.
وقتی بیرکین برای دریافت کیفش رفت، دوما پیشنهاد داد بهجای پرداخت پول، کیف به نام او نامگذاری شود، شبیه به کیف کلی که به نام گریس کلی نامگذاری شده بود. بیرکین به تلگراف گفت: «خیلی خوشحال شدم!» هرمس تا زمان درگذشت بیرکین در سال ۲۰۲۳، سالانه ۳۰,۰۰۰ پوند بهعنوان حق امتیاز به او پرداخت میکرد که او آن را به امور خیریه اهدا میکرد.
گفته میشود ویکتوریا بکهام بیش از ۱۰۰ کیف از این نوع دارد.
چرا این کیف اینقدر گران و پرطرفدار است؟
از همان زمان تولید، کیف بیرکین به نمادی از ثروت و تجمل تبدیل شد. اولین بیرکین ۲,۰۰۰ دلار قیمت داشت، اما حالا ارزانترین مدل نو آن ۱۱,۴۰۰ دلار است. کمیابی این کیف به جذابیت آن میافزاید: دیگر لیست انتظاری وجود ندارد و خریداران باید با برند رابطهای قوی بسازند. گزارش شده که تا سال ۲۰۰۱، تنها ۲۰۰,۰۰۰ کیف بیرکین در جهان وجود داشت.
بازار بازفروش و قدیمی این کیفها هم بسیار بزرگ است و مدلهای نادر اغلب به گرانترین کیفهای فروختهشده در حراجیها تبدیل میشوند. برای مثال، کیف بیرکین هیمالیا دایموند ۳۰ در سال ۲۰۲۱ در ساتبیز ۴۵۰ هزار دلار فروخته شد.
هانوشکا تونی میگوید: «کیفهای هرمس در جهانی جداگانه هستند. کیفیت ساخت بینقص است، اما کمیابی آنهاست که آنها را افسانهای میسازد. نمیتوانید بهراحتی وارد فروشگاه شوید و یکی بخرید. این تنش بین عرضه و تقاضا است که آنها را از اقلام لوکس به داراییهای سرمایهگذاری تبدیل میکند. بهعنوان مثال، بیرکین سیاه توگو با سختافزار طلا، یک آیکون دائمی در بازار بازفروش است و سالبهسال ارزش خود را حفظ میکند.»
جنجالهای یک کیف
مالکیت یک بیرکین نشانهای از جایگاه اجتماعی در میان ثروتمندترین زنان جهان است. کیم کارداشیان با مجموعهای بیش از ۳۰ کیف، از جمله مدلهای سفارشیشده، یکی از رکوردداران است. ویکتوریا بکهام نیز گفته میشود بیش از ۱۰۰ کیف از این نوع دارد.
انتهای پیام
نظرات