• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۴ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404043018586
  • خبرنگار : 50121

گلایه شهروندان اردستانی از زمان‌بندی نامناسب قطع برق

گلایه شهروندان اردستانی از زمان‌بندی نامناسب قطع برق

ایسنا/اصفهان با افزایش مصرف برق در روزهای گرم تابستان، خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهر اردستان و روستاهای اطراف تبدیل شده است. اما آنچه موجب نارضایتی بیشتر شهروندان شده، بی‌نظمی و تبعیض در زمان‌بندی این خاموشی‌هاست، مسئله‌ای که بسیاری را در زندگی روزمره، کسب‌وکار و حتی ارتباطات حیاتی دچار مشکل کرده است.

مردم برخی مناطق شهر اردستان از تبعیض در ساعت‌های خاموشی گلایه‌مندند. به گفته ساکنان محله‌هایی مانند خیابان قیام، خیابان شهید فائق و شهرک امام حسن، برق این مناطق اغلب در ساعات اوج گرما مانند ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۷:۰۰ بعدازظهر قطع می‌شود، در حالی که صبح‌ها خبری از قطعی نیست. این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق، خاموشی‌ها در ساعت‌های کم‌مصرف صبحگاهی رخ می‌دهد.

یکی از کسبه بازار اردستان به ایسنا می‌گوید: ساعت شش عصر که زمان اوج کاسبی است، برق قطع می‌شود و تمام دستگاه‌ها از کار می‌افتد. خاموشی‌ها را عادلانه تقسیم کنند و هر منطقه‌ای یک‌روز صبح برق نداشته باشد، نه اینکه هر بار ظهر و عصر برق ما قطع شود.

موضوع دیگر که به اعتراض شهروندان دامن زده، مقایسه شرایط خاموشی اردستان با شهرهای دیگر استان مانند کاشان است. برخی شهروندان می‌پرسند چرا در شهرهایی نظیر کاشان، خاموشی‌ها در ساعات گرم روز بین ۱۳:۰۰تا ۱۷:۰۰انجام نمی‌شود، اما در اردستان دقیقاً در همین ساعات برق قطع می‌شود؟!

در کنار مشکلات شهری، روستاییان نیز با مشکلات خاص‌تری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در برخی روستاهای اردستان، قطع برق تنها به نبود روشنایی یا وسایل سرمایشی محدود نمی‌شود، بلکه کل آنتن‌دهی موبایل و تلفن ثابت نیز هم‌زمان با قطع برق از دسترس خارج می‌شود.

یکی از ساکنان روستایی اطراف اردستان می‌گوید: وقتی برق می‌رود، نه تلفن داریم، نه موبایل آنتن می‌دهد. اگه کسی مریض شود یا اتفاقی بیفتد، عملاً هیچ ارتباطی با شهر نداریم. حتی برای خبر دادن به اورژانس یا گرفتن کمک هم راهی نداریم.

شهروندان از مسئولان برق و مدیریت بحران شهرستان می‌خواهند با بازنگری در الگوی توزیع خاموشی‌ها، عدالت را رعایت کنند و همچنین زیرساخت‌های ارتباطی مناطق روستایی را به گونه‌ای بهبود دهند که در زمان قطع برق، مردم از ارتباطات حیاتی محروم نشوند.

مسئول تأمین برق اضطراری نیستیم

جواد ایراندوست، مدیر امور برق شهرستان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به این سؤال که چرا برخی شهرها در ساعات خاصی خاموشی ندارند، می‌گوید: طبق مصوبه استان، شهرهایی که تعرفه گرمسیری دارند مانند آران و بیدگل، کاشان، خور و بیابانک و بادرود فعلاً در بازه‌ ۱۳:۰۰ تا ۱۷:۰۰ مشمول خاموشی نمی‌شوند.

وی افزاید: با اینکه هوای اردستان تفاوت زیادی با این شهرها ندارد و در برخی روزها دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنیم، ولی اردستان هنوز کد گرمسیری ندارد و نمی‌توانیم در زمره این شهرستان‌ها قرار بگیریم.

مدیر امور برق شهرستان اردستان از پیگیری مسئولان شهرستان برای حل این مشکل خبر داد و بیان می‌کند: تغییر تعرفه برق مناطق گرمسیری از جمله شهرستان اردستان یکی از مطالبات دیرینه مردم است. امیدواریم با پیگیری جدی، به نتیجه برسیم.

ایراندوست در پاسخ به این موضوع که قطع برق در روستاها باعث از کار افتادن آنتن‌های موبایل و خطوط تلفن ثابت شده و در مواقع اضطراری، ارتباط آن‌ها با بیرون به‌کلی قطع می‌شود، اظهار می‌کند: اداره مخابرات متولی خدمات ارتباطی و موبایل است و دکل‌ها برق مصرف می‌کنند. طبق قرارداد، در زمان بحران، تأمین برق اضطراری بر عهده متقاضی است، نه اداره برق.

وی ادامه می‌دهد: مخابرات باید زیرساخت تأمین برق اضطراری خود را تقویت کند. باتری‌های مخابراتی باید به اندازه‌ای توان داشته باشند که در زمان قطعی برق نیز خدمات ارتباطی پایدار بماند.

در خاموشی‌ها، ما هم متضرریم

در پی پیگیری‌ها درباره قطع برق در روستاهای شهرستان و تبعات آن بر خدمات عمومی، از جمله اختلال در ارتباطات تلفنی و اینترنتی، محمدجواد برمکی، مدیر روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا درباره این مسئله توضیحاتی ارائه داد و با اشاره به اینکه از آغاز موج قطعی‌های برق در کشور، مسئولان وزارت ارتباطات نیز پاسخگوی افکار عمومی بوده‌اند، اظهار می‌کند: دستگاه‌های مخابراتی برای ادامه فعالیت به برق وابسته هستند و در زمان قطع برق، قطعی ارتباط موضوعی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی شرکت مخابرات، ارائه خدمات ارتباطی است نه تأمین انرژی می‌گوید: در حوزه زیرساختی و کاری خود پاسخگو هستیم، اما درباره قطع برق، مسئولیت متوجه شرکت توزیع نیروی برق است.

مدیر روابط شرکت مخابرات استان اصفهان با ابراز نگرانی از تداوم قطعی‌های برق بیان می‌کند: زمانی که برق قطع می‌شود، عملاً مخابرات هم از ارائه خدمات بازمی‌ماند. این موضوع نه‌تنها نارضایتی گسترده مشترکان را در پی دارد، بلکه آسیب اقتصادی قابل توجهی به مجموعه وارد می‌کند. از بین رفتن تجهیزات الکترونیکی، استهلاک زودرس دستگاه‌ها و کاهش درآمد از جمله تبعات مستقیم خاموشی‌های مکرر است.

برمکی به آسیب‌های ناشی از سرقت و خاموشی‌های غیرمترقبه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اختلالات برق، اعتبار و سرمایه فیزیکی شرکت مخابرات را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و ما به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، نمی‌توانیم پاسخگوی مشکلات ناشی از کم‌کاری یا اختلال در سیستم برق‌رسانی باشیم.

وی با اشاره به نبود هرگونه توافق یا قرارداد رسمی با شرکت برق می‌گوید: هیچ تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تأمین برق اضطراری برای تجهیزات مخابراتی در شرایط بحران وجود ندارد، و از منظر حقوقی و منطقی نیز چنین انتظاری قابل دفاع نیست.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha