به گزارش ایسنا، کمیسیون اروپا، روز سهشنبه، اعلام کرد که اجازه خواهد داد برخی از اسکنرهای پیشرفته C۳ دوباره در فرودگاهها استفاده شوند تا مسافران بتوانند به جای محدودیت فعلی ۱۰۰ میلیلیتر، تا ۲ لیتر مایعات را از طریق بازرسیهای امنیتی عبور داده و حمل کنند.
این امر ممنوعیت استفاده از فناوری غربالگری EDS CB C۳ را که در سپتامبر گذشته وضع شده بود و به مسافران اجازه میداد مقادیر بیشتری مایعات حمل کنند، لغو میکند. اما تغییر موضع کمیسیون اروپا باعث سردرگمی شده است، زیرا فقط اسکنرهای ساخته شده توسط شرکت «اسمیت دتکشن» میتوانند دوباره استفاده شوند. این امر فرودگاههایی را که اسکنرهای گرانقیمت را از رقبایی مانند «ناکتِک» و «راپی اسکن» خریداری کردهاند، در موقعیت نامطلوبی قرار میدهد.
این اسکنرها تا زمانی که کنفرانس هواپیمایی غیرنظامی اروپا -سازمان بین دولتی مسئول هماهنگسازی قوانین ایمنی حمل و نقل هوایی در اروپا- آنها را مجددا تائید نکند و کمیسیون اروپا مهر تائید نهایی خود را نزند، نمیتوانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند.
آنا کایسا ایتکونن، سخنگوی حمل و نقل کمیسیون، روز سهشنبه گفت: این مصوبه جدید اتحادیه اروپا شامل ۷۰۰ اسکنر که در ۲۱ کشور عضو قرار دارند، میشود و افزود که بسیاری از آنها در مراکز اصلی قرار دارند. ایتکونن با اشاره به اینکه هر فرودگاه مسئول اطلاعرسانی در مورد قوانین مربوط به بازرسیهای خود خواهد بود، گفت: «این تصمیم مربوط به پیکربندی اولیه نوع خاصی از اسکنرها است و انواع دیگری نیز وجود دارد. آنها باید به طور کامل به مسافران اطلاع دهند که آیا از این فناوری جدید استفاده میکنند یا خیر. این به معنای آن نیست که اکنون همه مسافران در همه جای اتحادیه اروپا میتوانند ظروف بزرگتری از مایعات را با خود ببرند.»
این امر به قوانین امنیتی بسیار متفاوتی در سراسر اتحادیه اروپا، حتی گاهی اوقات در همان شهر یا در همان مرکز، منجر میشود. برای مثال، مسافرانی که از میلان حرکت میکنند، اکنون مجازند در صورت عزیمت از فرودگاه لیناته یا ترمینال ۱ مالپنسا، تا ۲ لیتر مایعات را از گیت امنیتی عبور دهند، در حالی که در ترمینال ۲ مالپنسا همچنان باید به قانون قدیمی ۱۰۰ میلیلیتر پایبند باشند.
قرار بود اسکنرهای C۳ قوانین را برای مسافران تسهیل کنند و در عین حال امنیت را افزایش دهند.
فرودگاهها عموما ملزم میکنند که مایعات موجود در چمدانهای دستی، در ظروفی تا ۱۰۰ میلیلیتر نگهداری شوند و همراه با دستگاههای الکترونیکی مانند لپتاپ و تلفنهای هوشمند از کیفها خارج شوند. اسکنرهای C۳ امکان بازرسی چمدانها را بدون انجام این مراحل فراهم میکنند و بازرسیهای امنیتی را تسریع میکنند. اما کمیسیون اروپا این عمل را در سپتامبر، به عنوان یک اقدام احتیاطی نه در پاسخ به هیچ تهدید جدیدی، بلکه برای رسیدگی به یک مشکل فنی موقت، ممنوع کرد.
بر اساس گزارش پولیتیکو، محدودیتهای مشابهی در انگلیس اعمال شد، اما این کشور در آوریل، از تصمیم خود عقبنشینی کرد و باعث افزایش فشار بر کمیسیون برای دنبال کردن این تصمیم شد.
انتهای پیام
نظرات