• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404052716604
  • خبرنگار : 71955

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد

تغییر چینش صندلی‌های کلاس‌های درس از مهرماه

تغییر چینش صندلی‌های کلاس‌های درس از مهرماه

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان میهمان نیستند و صاحب خانه هستند گفت: بچه‌ها در اول مهر مثل مهمان هستند، همان‌طور که ما برای مهمان تدارک می‌بینیم، باید فضای مدرسه را هم آماده کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود امانی طهرانی در حاشیه سی‌وهشتمین اجلاسیه روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: دوست داریم امسال یک اول مهر متفاوت داشته باشیم و نقش شما خبرنگاران در این قضیه واقعاً جدی است، چون برای اولین بار رئیس‌جمهور تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته است.

وی به ورود رئیس‌جمهور به کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود: کانون کلاس درس محل توجه جدی است. معاونین آموزشی، ادارات کل و معلمان بسیاری در کشور تلاش می‌کنند این پیام را به همه معلمان برسانند که در هر شرایطی می‌توان کاری کرد تا بچه‌ها با کیفیت بهتر، لذت بیشتر و موفقیت بالاتر یاد بگیرند.

طهرانی‌ از تغییرات کلاس درس در آغاز سال تحصیلی امسال خبر داد و گفت: امسال مایلیم دانش‌آموزان وقتی وارد کلاس می‌شوند؛ چینش صندلی‌ها تغییر کرده باشد و در جریان تدریس، کار گروهی نیز انجام شود و فرصتی برای ارائه توسط دانش‌آموزان فراهم شود، فناوری در کلاس دیده شود، معلمان به سمت استفاده از الگوهای تدریس حرفه‌ای بروند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی اگر این الگوها به‌طور کامل اجرا نشود، کافی است شروع درس‌ها متنوع و انگیزه‌بخش باشد عنوان کرد: گاهی با قصه، گاهی با لطیفه، آزمایش، یا پرسش. این تغییر فضای کلاس باید دغدغه همه از رئیس‌جمهور گرفته تا خانواده‌ها و معلمان باشد.

وی درباره کیفیت‌بخشی در فضای مدارس و تجهیزات افزود:  رئیس‌جمهور دومین محور کار خود را بر کیفیت‌بخشی فضا و تجهیزات گذاشته است. فضا و تجهیزات هر مدرسه یک صورت‌مسئله خاص دارد، جایی مدرسه سنگی است و باید استاندارد شود. جایی مدرسه فرسوده است و باید مقاوم‌سازی شود. جایی لازم است زیباسازی و رنگ‌آمیزی انجام شود.

امانی طهرانی با بیان اینکه دانش‌آموزان میهمان نیستند و صاحب خانه هستند گفت: بچه‌ها در اول مهر مثل مهمان هستند. همان‌طور که ما برای مهمان تدارک می‌بینیم، باید فضای مدرسه را هم آماده کنیم. پیام رئیس‌جمهور روشن است، مدرسه متعلق به مردم محله است و خودشان باید برای فرزندانشان دل بسوزانند. پس فضای مهر امسال هم باید متفاوت از سال قبل باشد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امروز مسئله آموزش و پرورش از غربت و بی‌توجهی بیرون آمده و به دغدغه عمومی تبدیل شده است. درست است که امکانات و منابع مالی ما محدود است، اما همه به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم مشکلات اساسی کشور حل شود، باید فرزندانمان را خوب پرورش دهیم.

وی با بیان اینکه این مسئله دیگر فقط مسئولیت خانواده‌ها نیست، بلکه وظیفه همه جامعه است. هر ایرانی باید از خود بپرسد برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟ پاسخ می‌تواند طیفی از کارها باشد، یکی می‌تواند آجری برای مدرسه تهیه کند، دیگری می‌تواند از مدیر یا معلم تشکر کند. حتی همین حداقل هم ارزشمند است.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه دو سال پیش به یکی از مدارس ماندگار تهران رفتم، مدرسه‌ای که یک مدیر توانمند آن را از خاک به افلاک رسانده بود اظهار کرد: روز اول مهر، مدرسه مملو از اولیاء و دانش‌آموزان سال‌های قبل بود که فقط آمده بودند از او تشکر کنند. این صحنه بسیار زیباست.

امانی طهرانی گفت: اگر این سؤال جا بیفتد و هر کس  از خود بپرسد «برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟»، این می‌تواند به یک پویش ملی تبدیل شود، پویشی صادقانه و بی‌ریا، سراسر خیرخواهی که با چنین رویکردی سال تحصیلی متفاوتی شکل خواهد گرفت.

محمود امانی طهرانی در  سی‌وهشتمین اجلاسیه روسای آموزش و پرورش سراسر کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه قانون برنامه هفتم توسعه با قوانین قبلی تفاوت جدی دارد گفت: به گونه‌ای که تمام فصل‌ها با جدول و سنجه‌ها آغاز می‌شود و آینده را به روشنی تعیین تکلیف می‌کند.

وی با بیان اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که  ۱۴۷ پروژه دارد و همزمانی آن با قانون برنامه هفتم توسعه و همچنین ورود پرانرژی رئیس‌جمهور، سه تکلیف بزرگ را متوجه دستگاه تعلیم و تربیت کرده است افزود: باید این شرایط را درک کرده و بر اهداف متمرکز شویم.

امانی با بیان اینکه امروز بسیاری معتقدند یا مدرسه باید اثبات کند همچنان مفید است و به بقای خود ادامه دهد، یا از گردونه خارج می‌شود ادامه داد: نخستین شورای عالی آموزش و پرورش در ایران ۱۰ سال قبل از مشروطه و در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی تشکیل شد و سیاستگذاری‌ها، قوانین و مقررات آموزشی کشور از هر مرجعی که بخواهد تصویب شود، باید از مسیر این شورا عبور کند.

امانی اهم موضوعات در دست اجرای  شورای عالی آموزش و پرورشطی یک سال اخیر را شامل قانون پنج‌ساله برنامه هفتم پیشرفت، ترمیم سند تحول، نقشه راه اجرای سند تحول، هوش مصنوعی و علوم و فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش، شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول، نشانگرهای ارزیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن و همچنین آیین‌نامه اجرایی مدارس بیان کرد.

به گفته وی ، نسخه ویرایش‌شده آیین‌نامه اجرایی مدارس پیش از آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغ خواهد شد. 

امانی اظهار کرد: در فصل ۹ برنامه هفتم توسعه ارتقای نظام آموزشی، سرمایه انسانی، کیفیت و عدالت تربیتی، رسیدگی به بازماندگان از تحصیل و تقویت نظام مدیریتی آموزش و پرورش به‌مثابه امر ملی مورد تأکید قرار گرفته و تکلیف دستگاه‌ها در ۲۱ سنجه مشخص شده است.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این سنجه‌ها معیارهای مهمی هستند که در پایان برنامه باید به آنها برسیم و وضع موجود در هر منطقه احصا شود اظهار کرد: هر مدرسه باید به ابتکار خود از خیران، فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل، معلمان بازنشسته، والدین و افراد صاحب نفوذ در محلات برای حمایت از مدرسه استفاده کند.

وی با بیان اینکه ماده ۹۲ برنامه هفتم توسعه تصریح دارد که کمیته برنامه‌ریزی شهرستان باید نیازهای مدارس را بشناسد و از تمام امکانات موجود در منطقه برای رفع این نیازها بهره بگیرد گفت: انتظار رئیس‌جمهور این است که وقتی به مدارس سر می‌زنیم، بتوانیم به روشنی بیان کنیم که امسال چه تغییری نسبت به سال گذشته در آموزش و پرورش ایجاد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha