به گزارش ایسنا ، جبارعلی ذاکری در حاشیه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در خصوص توافقات ریلی میان دو کشور گفت: خط آهن ما تا زاهدان رفته و پس از آن از زاهدان تا میرجاوه حدود ۹۴ کیلومتر خط آهن پاکستان است که وارد کشور ما شده و عملاً در نقطه زاهدان اتصال شبکه ریلی ایران و پاکستان اتفاق افتاده است.
وی افزود: خط موجود از زاهدان تا کویته پاکستان با قدمتی بالا و خط فرسودهای است که یکی از گلوگاه های ارتباطی بین دو شبکه بوده است. به عنوان مثال بار محوری آنها ۱۶تن است و بار محوری ما ۲۵ تن؛ بنابراین قطارهای ما نمیتواند وارد شبکه آنها شود و لازم است که بارها از روی واگنهای ما بر روی واگنهای آنها قرار بگیرد و سیر کند.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در نشستهای قبلی توافقاتی کرده بودیم و در این نشست نیز توافقاتی صورت گرفت. کار مطالعاتی آنها مدتی است شروع شده و قول دادند تا پایان سال میلادی به اتمام برسد و از ابتدای سال ۲۰۲۶ عملیات اجرایی بازسازی محور را شروع خواهند کرد. البته در بازه زمانی بهسازی و بازسازی مسیر ، توافق کردیم که ظرفیت جابهجایی و ترانزیت بار بین دو کشور و البته بین کشور ترکیه - ایران و پاکستان قطارهای برنامهای منظمی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم تا پایان سال ظرفیت موجود را تا حد ۵ برابر افزایش دهیم. در حال حاضر نیز تردد قطارهای برنامهای خاصی وجود ندارد. در پنج ماه گذشته میزان جابهجایی بار بین ایران و پاکستان حدود ۲۵ هزار تن بوده و پیشبینی میکنیم که در شش ماه آینده به ۵ برابرش یعنی ۱۰۰ هزار تن برسیم.
انتهای پیام
نظرات