• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404072717484
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

آغاز مرحله جدید طرح «حامی» از اول آبان/ ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمونها به مدارس ابتدایی

آغاز مرحله جدید طرح «حامی» از اول آبان/ ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمونها به مدارس ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز مرحله جدید طرح «حامی» از اول آبان، تداوم اجرای برنامه «توانا» و تشکیل کارگروه‌های ویژه نقشه راه سند تحول بنیادین در سطح ملی و استانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، در نشست مجازی معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها و رؤسای آموزش عشایر کشور، رضوان حکیم‌زاده ، ضمن تبیین برنامه‌های تحولی سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴، از تشکیل کارگروه‌های ویژه نقشه راه سند تحول بنیادین در سطح معاونت، دفاتر و استان‌ها خبر داد.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از پراکندگی آموزشی و فعالیت مؤسسات غیرمجاز تصریح کرد: کودک منبع درآمد هیچ مؤسسه‌ای نیست و هرگونه برنامه آموزشی باید در چارچوب سیاست‌های رسمی و سرفصل‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش اجرا شود.

وی با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی میان برنامه‌های ملی و استانی تصریح کرد: کارگروه‌ها موظفند جلسات منظم برگزار کنند و گزارش اقدامات مرتبط با پروژه‌های تحولی را به‌صورت مستند در سامانه ملی ثبت نمایند تا امکان پایش مستمر و حضور میدانی وزیر محترم فراهم شود. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم‌زاده با اشاره به دستاوردهای طرح حامی گفت: حامی برگ افتخار عملکرد شما در استان‌هاست؛ کلاسی برای بازآفرینی امید و ایجاد محیط یادگیری مثبت، نه صرفاً کلاس جبرانی. 

وی از آغاز مرحله جدید طرح «حامی» از اول آبان در سراسر کشور خبر داد و افزود: این مرحله با تمرکز بر رصد شاخص‌ها، اشتراک تجربه‌های برتر استان‌ها، انتشار دستورالعمل به‌روزشده طرح و جمع‌آوری بازخوردهای استانی برای نهایی‌سازی سریع اجرا خواهد شد.

به گفته معاون آموزش ابتدایی، همه استان‌ها برنامه توانا را اجرا کرده‌اند، اما لازم است پوشش معلمان و مدیران منطقه به منطقه تکمیل و مستندسازی شود.

حکیم‌زاده در تشریح اقدامات پیش‌ِ‌رو برای اجرای طرح «توانا» اظهار داشت: در گام نخست، آمار دقیق شرکت‌کنندگان و شناسایی معلمانی که دوره را نگذرانده‌اند، در سطح هر منطقه جمع‌آوری می‌شود؛ در گام دوم، ارزیابی محتوایی برای صدور گواهی ضمن‌خدمت انجام خواهد شد تا افرادی که موفق به کسب نمره لازم شوند، گواهی دریافت کنند و سایرین در بازه زمانی تعیین‌شده در آبان‌ماه در دوره‌ها شرکت کنند؛ و در گام سوم، برنامه‌های توانمندسازی معلمان به‌صورت مستمر و ذیل سرفصل‌های اصلی معاونت ادامه می‌یابد تا نشانه‌های تغییر، از جمله چینش گروهی کلاس‌ها و مشارکت فعال دانش‌آموزان، در محیط واقعی یادگیری قابل مشاهده باشد.

حکیم‌زاده با استناد به مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش وپرورش گفت: ورود کتاب‌های کمک‌آموزشی و برگزاری آزمون‌های هفتگی توسط مؤسسات در دوره ابتدایی ممنوع است. کودک منبع درآمد هیچ مؤسسه‌ای نیست.

او با تأکید بر لزوم هماهنگی کامل پیش از هرگونه همکاری آموزشی با نهادهای بیرونی گفت: پراکندگی در برنامه‌ها و تحمیل بار اضافی یادگیری بر معلمان و دانش‌آموزان، مغایر با سیاست‌های تحول‌آفرین معاونت آموزش ابتدایی است و تمامی طرح‌ها باید در چارچوب سرفصل‌های مصوب از جمله برنامه «توانا» اجرا شود. 

عدالت آموزشی و آموزش عشایر؛ اردوی ملی در آبان، مشهد مقدس

معاون آموزش ابتدایی در ادامه با اشاره به برنامه‌های مربوط به توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر اعلام کرد: بیست‌وچهارمین اردوی سالانه دانش‌آموزان عشایری در آبان‌ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت این رویداد افزود: دانش‌آموزان عشایری از شایسته‌ترین گروه‌های هدف در عرصه عدالت آموزشی هستند که وزارت آموزش و پرورش با افتخار تمام در خدمت این قشر ارزشمند می باشد. از این‌رو، لازم است مدیران کل محترم استان ها برنامه‌ریزی، پشتیبانی و تأمین ایمنی را در اولویت قرار دهند تا این اردو همچون سال‌های گذشته با موفقیت برگزار شود. 

تولید محتوای آموزشی استانی و آمادگی برای شرایط خاص

در ادامه، حکیم‌زاده با اشاره به اهمیت تولید محتوای آموزشی در سطح ملی و استانی گفت: علاوه بر همکاری با شبکه آموزش، از ظرفیت استودیوهای آموزشی استان‌ها برای تولید و ضبط محتوای درسی و ویدئویی استفاده خواهد شد تا منابع آموزشی استاندارد در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی افزود: این اقدام دو هدف اساسی را دنبال می‌کند؛ نخست، تأمین منابع پایدار یادگیری برای ارتقای توانمندی معلمان و استمرار آموزش دانش‌آموزان در شرایط عادی، و دوم، آمادگی برای شرایط خاص یا بحران‌های احتمالی با حفظ تداوم جریان یادگیری در کشور.

معاون آموزش ابتدایی تأکید کرد: جنگ امروز دشمن با دانایی ملت‌هاست؛ و ما با تقویت جریان آموزش و تولید دانش، مؤثرترین پاسخ را به این نبرد می‌دهیم. 

در پایان این نشست، معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر ضرورت مدیریت داده‌محور و شاخص‌محور در برنامه‌های آموزشی تصریح کرد: تعداد جلسات یا فعالیت‌ها معیار ارزیابی نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، بهبود شاخص‌ها و کیفیت نتایج آموزشی است.

وی مجددا از مدیران و معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها خواست تا آمار و گزارش‌های عملکردی را به‌صورت دقیق و به‌موقع در سامانه ثبت کنند تا امکان پایش منظم و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده در سطح ملی و استانی فراهم شود. حکیم‌زاده افزود: با همفکری، هم‌افزایی و پایبندی به شاخص‌های مشترک، می‌توانیم تصویری واقعی از وضعیت آموزش ابتدایی کشور ارائه دهیم و مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین را با انسجام و هماهنگی بیشتری دنبال کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha