به گزارش ایسنا، همشهری نوشت: بعد از عروسک لبوبو که نبض بازار را به دست گرفت و هنوز هم تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را دلباخته خود نگه داشته است، حالا نوبت ماسکهای هوشمند رسیده که با الهام از شخصیتهای کارتونی روی صورت بچهها جا بگیرند. هر چند به دلیل محدودیت دید، تعداد کمی از کودکان و نوجوانان با صورتهای پوشانده از ماسکهای عجیب و غریب راهی خیابان میشوند، واقعیت این است که ماسک مرد عنکبوتی که با زدن یک دکمه اخم میکند یا ماسک شخصیت کارتونی مرد آهنین که با گفتن چند کلمه باز و بسته میشود، با وجود گرانقیمت بودن، جایشان را در میان کودکان و نوجوانان باز کردهاند و آنها به جای نمایش صورت خود ترجیح میدهند که از زبان شخصیت محبوبشان با اطرافیان صحبت کنند. سرعت محبوبیت این ماسکها چنان بالا رفته است که چندی پیش ویدئویی از کودکی که با ماسک مرد آهنین در صف نانوایی حاضر شده بود، توجه کاربران را به خود جلب کرد و باز هم برخی از عقبماندن همیشگی تولیدات فرهنگی داخلی از بازار مورد علاقه کودکان و نوجوانان گله کردند.
مردآهنین 20 میلیونی
محبوبیت شخصیت خیالی و ابرقهرمان آمریکایی (مرد آهنین) محدود به امروز و دیروز نیست اما در سالهای اخیر این ابرقهرمان در قالبهای خوشرنگ و لعاب، پایش را به زندگی روزمره بچهها باز کرده؛ درست مانند ماسکهای هوشمند صوتی و حسی. با یک پرسوجوی ساده میتوان متوجه شد که در بازار فروش این دسته از ماسکهای هوشمند چه خبر است. این ماسکها به شکل کامل چهره را میپوشانند و اجازه میدهند که کاربر خود را در قامت مرد آهنین تصور کند و حرف بزند. قیمتهای مختلفی برای این شکل از ماسک ثبت شده است؛ از 20میلیون و 950 هزار تومان تا 22 میلیون و 980 هزار تومان.
مرد عنکبوتی چشمکزن
احساسات کودکانه پشت ماسکهای جذاب کارتونهای خارجی گم میشوند تا باز هم آشکار شود که کدام شخصیتهای کارتونی نبض بازار اسباببازیهای کودکان را در دست دارند. مرد عنکبوتی جزو آن شخصیتهای کارتونی است که با ماسکهای هوشمند، توجه بسیاری از کودکان را به خود جلب کرده است و ویدئوهایی از معرفی این ماسکها با قیمتهای 2میلیون تومان تا 3 میلیون و 200 هزار تومان به همت کودکان هر روز در شبکههای اجتماعی بارگذاری میشود. کودکان با نشاندن این ماسک بر چهره و جای دادن کنترل کوچک در دستانشان، به جای آنکه با گره زدن ابروهای خود، خشم و عصبانیتشان را نشان دهند یا با درشت کردن چشمان، بخشی از تعجب خود را عیان کنند، تمام امور را به ماسک و کنترل توی دستشان میسپارند و با فشردن یک دکمه تمام احساسات را در ماسک عیان میکنند.
ماسک هوشمند برای تغییر چهره
قدم زدن در دنیای ماسکها، هر روز عجایب بیشتری را عیان میکند. در کنار ماسکهایی که ماهیتشان با شخصیتهای کارتونی و ابرقهرمانان گره خورده است، ماسکهای مزین به نورهای ال ای دی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارند. این دسته از ماسکها با میانگین قیمت 5 تا 9 میلیون تومان، قیمتگذاری شدهاند. این ماسکهای هوشمند پا را فراتر گذاشتهاند و به کمک گوشی، چهرههای مختلف و فانتزی را جایگزین چهره واقعی میکنند. سایتهای فروش در توضیح این ماسکها که گویا بیشتر برای تولد، تولید محتوا و راویان بازیهای آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد، نوشتهاند: «پس از اتصال، میتوانید از بین صدها طرح پیشفرض، یکی را انتخاب کنید یا حتی طرح اختصاصی خودتان را بسازید. میتوانید افکتهای چشمکزن، حالتهای متحرک یا نوشتههایی مثل اسم خودتان یا پیامهای خلاقانه را روی صورت نمایش دهید.»
فرار از چهره واقعی یا جستوجوی هویت؟
واقعیت این است که ماسکهای هوشمند میتواند تاروپود هویت نسل جدید را دستخوش تغییر کند و بیشتر از گذشته، آنها را در شخصیتهای برگرفته از کارتونهای غربی غرق سازد. در جهانی که دیده شدن ارزش است، ماسک به کودکان و نوجوانان اجازه میدهد تا حتی احساسات خود را دستکاری کنند و تصویری غیرواقعی در پوشش ماسک نشان دهند. محبوبیت این ماسکها هر روز بیشتر از قبل میشود؛ درست مانند عروسک لبوبو که در روزهای اول، بسیاری گمان میکردند که یک موج گذراست اما ماندگاری محبوبیت این عروسک نشان داد که تحلیلها چندان درست نبوده است. حالا نوجوانها با ماسکهای هوشمند LED، چهرههای فلزی «آیرونمن» و ماسکهای مرد عنکبوتی در کوچهها و شبکههای اجتماعی ظاهر میشوند؛ بعضی ماسک را برای سرگرمی میپوشند، بعضی برای متفاوت بودن و بعضی برای پنهان کردن هویت خود.
انتهای پیام


نظرات