محمدجواد حسینزاده سلجوقی در گفت وگو با ایسنا در ارتباط با تعداد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید، ۲۲ هزار دانشجو در ۳۳ مرکز آموزش علمی کاربردی در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند. این مراکز در ۱۲ شهرستان از جمله مشهد پراکندهاند. یکی از ویژگیهای مراکز علمی ما، غیردولتی بودن آنهاست و بیشترین سهم در اداره و حمایت از آنها را بخش خصوصی و شرکتهای صنعتی بر عهده دارند.
وی افزود: این دانشگاه در راستای تامین نیروی انسانی دو هدف را دنبال میکند؛ نخست، اشتغالزایی و تربیت نیروهایی که بتوانند در صنعت بهصورت کارمند یا کارآفرین مشغول شوند و دوم، توانمندسازی نیروهای شاغل برای ارتقای مهارتها و جایگاه شغلی آنان.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی عنوان کرد: در سال جدید، با توجه به اعلام پذیرش دانشجویان جدید و ادامه فرایند ثبتنام تا ۱۶ آبان، پیشبینی میکنیم دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد داشته باشد.
افزایش توجه به مهارت افزایی در کنار مدرک تحصیلی
حسین زاده سلجوقی با بیان اینکه در مقایسه با سالهای گذشته، میزان تقاضا برای ثبتنام افزایش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: این موضوع نویدبخش تغییری مثبت در نگرش جامعه است؛ به این معنا که مردم دیگر صرفا بهدنبال دریافت مدرک تحصیلی نیستند، بلکه تمایل دارند زمان و سرمایه خود را در مسیری صرف کنند که منجر به ایجاد شغل، ارتقای مهارت و افزایش توانمندیهای فردی شود. این تغییر رویکرد، میتواند خلأ سالهای گذشته را که جوانان بیشتر به مدرکگرایی گرایش داشتند، جبران کند.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از یارانهها و درآمد عمومی کشور صرف آموزش عالی و آموزش عمومی میشود، اضافه کرد: متاسفانه خروجی مطلوبی از این سرمایهگذاریها مشاهده نمیشود. شواهد نشان میدهد که در سطح آموزش عالی، حدود ۴۰ درصد از بیکاران کشور را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند.
افزایش ۳برابری نرخ فارغالتحصیلان بیکار طی ۲۰ سال
حسین زاده سلجوقی با اشاره به نرخ فارغالتحصیلان بیکار، ادامه داد: بر اساس آمار، طی دو دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴، نرخ بیکاری فارغالتحصیلان از ۱۵.۸ درصد به ۴۰.۳ درصد افزایش یافته است. این روند بیانگر افزایش فاصله میان نظام آموزشی و ساختار اقتصادی کشور است و نشان میدهد که نظام آموزش ما نیازمند بازنگری جدی است. بنابراین باید آموزشها بهگونهای هدایت شوند که منجر به اشتغال، مهارتآموزی و توانمندسازی واقعی نیروی انسانی شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیشترین بیکاران ما در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند، خاطرنشان کرد: فارغالتحصیلان مقطع فوقدیپلم ۳۴.۹ درصد و مقطع لیسانس ۳۶.۸ درصد از بیکاران را تشکیل میدهند. این آمار نشان میدهد که در مقاطع تحصیلات تکمیلی میزان بیکاری کمتر است و بخش عمده بیکاران در مقاطع کاردانی و کارشناسی قرار دارند. خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط در همین دو مقطع، یعنی کاردانی و کارشناسی، دانشجو جذب میکند.
حسین زاده سلجوقی ادامه داد: در خصوص کد رشتهها، تعداد کد رشته محلهای ما در استان حدود ۳۶۲ مورد است. یکی از تفاوتهای مهم رشتههای دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاهها این است که ما در هر دوره، بازنگری جامعی انجام میدهیم؛ هم در عنوان رشته و هم در محتوای آن. بر اساس ضوابط، موظفیم هر ۲ سال یکبار سرفصلهای درسی را بازنگری کنیم.
وی در ارتباط با بررسی میزان تقاضا برای هر رشته، بیان کرد: اگر رشتهای فاقد متقاضی باشد، حتی در یک ترم، آن رشته حذف میشود. علاوه بر این، در سال جاری رشتههای جدید متعددی تعریف شدهاند، بهطوریکه حدود ۵ درصد از عناوین رشتههای ما جدید هستند. همچنین در بخش دورههای کوتاهمدت، عناوین و سرفصلهای تازهای تدوین شده است و تنها در استان خراسان رضوی نزدیک به ۴۰ دوره کوتاهمدت جدید تعریف کردهایم.
حسین زاده سلجوقی ادامه داد: برای افزایش مهارت و زیر ساخت های دانشگاه و نیازهای مهارتی دانشجویان دانشگاه ما بهطور کلی از امکانات سایر دانشگاهها استفاده میکند. در سرفصلهای آموزشی ما یک قاعده و اصل وجود دارد و آن این است که ۷۵ درصد از آموزشها باید عملی و ۲۵ درصد تئوری باشد؛ در غیر این صورت، دوره تشکیل نمیشود. گذشته از این، سایر مراکز آموزشی ممکن است با صنعت ارتباط داشته باشند، اما ما در قلب صنعت قرار داریم. به این معنا که واحدهای آموزشی ما در خود محیط صنعتی مستقر هستند و دانشجویان در همان فضا کار میکنند و بهصورت مستقیم با فرآیندهای کاری آشنا میشوند. خوشبختانه حدود ۸۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاه نیز پس از اتمام تحصیل جذب بازار کار میشوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در ارتباط با مدرسینی که در این مراکز به تدریس مشغول هستند، گفت: مدرسان باید هم از نظر علمی و هم از نظر عمومی مورد تایید صلاحیت قرار گیرند. دانشگاه در این زمینه، استانداردها و ضوابط سختگیرانهای دارد. یکی از شروط اصلی برای ورود مدرسان به دانشگاه این است که فرد حداقل سه سال سابقه کار عملی و تجربی داشته باشد. به همین دلیل، هم محیط آموزشی و هم مدرسان ما به واقعیتر شدن آموزش و پیوند آن با کار کمک میکنند.
وی در ادامه بیان کرد: ما در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ مدرس داریم که این مدرسین از طریق فراخوانهای سالانه جذب میشوند. افرادی که حائز شرایط باشند، در سامانه جامع ثبتنام میکنند. شرایط اولیه شامل داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل سه سال سابقه کار تجربی و تحصیل در دانشگاههای معتبر است. علاوه بر این، معدل تحصیلی، فعالیتهای پژوهشی و سوابق آموزشی نیز از معیارهای مهم ارزیابی محسوب میشوند. پس از بررسی اولیه، افرادی که واجد شرایط هستند، برای مصاحبه حضوری دعوت میشوند. این مصاحبهها توسط افراد خبره و متخصص انجام میگیرد و پس از احراز صلاحیت عمومی، فرد بهعنوان مدرس دانشگاه علمی کاربردی مجوز تدریس دریافت میکند. پیش از آغاز این فرآیند نیز، نیازسنجی آموزشی انجام میشود تا جذب مدرسان بر اساس نیاز واقعی مراکز آموزشی صورت گیرد.
حسین زاده سلجوقی با اشاره به جمع هزینهها، نرخ تورم و افزایش شهریه در دانشگاه، بیان کرد: این رشد شهریه، هرچند قابل توجه بوده، اما در مقایسه با سایر دانشگاهها میزان کمتری داشته است. در واقع، دانشگاه جامع علمی کاربردی پایینترین میزان شهریه را در میان دانشگاههای کشور دارد و حتی رشد اخیر آن نیز در سطح پایینی بوده است. بهطور میانگین، میزان افزایش شهریه در سال جاری حدود ۳۰ درصد بوده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به وامهای دانشجویی، عنوان کرد: وامهای دانشجویی به متقاضیان پرداخت میشود و تخفیفهایی نیز برای دانشجویانی که دارای معدلهای بالا هستند اعمال میگردد. همچنین، ما ۱۳ مرکز کاریابی فعال داریم که به اشتغال دانشجویان کمک میکنند. دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که با تضمین اشتغال اقدام به پذیرش دانشجو میکند. از آنجا که بیشتر دانشجویان ما بومی هستند، نیازی به خوابگاه وجود ندارد. علاوه بر این، مراکزی که جمعیت دانشجویی بالاتری دارند، دارای سلف سرویس بوده و خدمات تغذیه و ارائه غذا به دانشجویان در آنها انجام میشود.
انتهای پیام
                            
                                

نظرات