• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404081810968
  • خبرنگار : 51012

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان: قرآن داروخانه الهی و ائمه، پزشکان آن هستند/ معجزه قرآن تا روز قیامت تکرارناپذیر است

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان: قرآن داروخانه الهی و ائمه، پزشکان آن هستند/ معجزه قرآن تا روز قیامت تکرارناپذیر است

ایسنا/اصفهان نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان گفت: قرآن کریم معجزه پیامبر اسلام (ص) و نشانه جاودان الهی است که تا روز قیامت هیچ‌کس حتی با استفاده از دانش بشری یا هوش مصنوعی نمی‌تواند همانند آن بیاورد. قرآن داروخانه‌ای بی‌انتهاست و ائمه معصومین (ع) پزشکان آگاه آن هستند که بدون هدایت آنان، برداشت از قرآن می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امروز یکشنبه ۱۸ آبان  در اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور با گرامی‌داشت یاد و نام شهید بزرگوار شهید طهرانچی اظهار کرد: درود می‌فرستیم به روح مطهر شهید بزرگوارمان،  که دوست داشت این جلسات در دانشگاه رونق پیدا کند. 

وی افزود: اولاً بدانید که قرآن، معجزه پیامبر اسلام است. معجزه یعنی کاری که هیچ‌کس نتواند آن را انجام دهد؛ به قول عرب‌ها "أعجز الناس" یعنی مردم از انجام آن عاجزند. خیلی کارها هست که برخی از مردم در انجامش عاجزند، مثل کارهای دریانوردی یا پزشکی، اما این‌ها معجزه نیست. معجزه آن است که همه انسان‌ها حتی اگر عقل‌هایشان را روی هم بگذارند، باز نتوانند آن کار را انجام دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به تفاوت معجزات انبیا بیان کرد: می‌دانید که معجزات پیامبران بزرگ الهی متناسب با فهم مردم زمان خودشان بوده است. مثلاً عصای حضرت موسی که اژدها می‌شد، کاری بود که همه می‌فهمیدند یا حضرت عیسی مرده را زنده می‌کرد که کار مهمی است، اما در عین حال برای مردم زمان او قابل درک بود. یا آنجا که حضرت عیسی می‌فرمود شما در خانه چه ذخیره کرده‌اید، من می‌دانم؛ این هم از جنس همان معجزات بود.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: اما معجزه قرآن، معجزه علمی است؛ معجزه‌ای که تنها به دست پیامبر اسلام معجزه نیست، بلکه به دست هر مسلمانی نیز نشانه الهی است. قرآن خود می‌فرماید اگر جن و انس با هم جمع شوند تا مانند این قرآن حتی یک سوره از آن بیاورند، هرگز نمی‌توانند، حتی اگر تا روز قیامت تلاش کنند. این آیات تحدی قرآن است؛ تحدی یعنی همان چالشی که قرآن به همگان می‌دهد.

وی افزود: اگر دانشمندان، هوش مصنوعی و اهل علم همه با هم جمع شوند و با همین حروف الفبا، یعنی همان الف، لام، میم، قاف و دیگر حروف عربی، بخواهند سوره‌ای مانند قرآن بیاورند، نمی‌توانند. چون خداوند خود در پایان کار نوشته است که کسی نمی‌تواند با این مواد و حروف، همانند قرآن را خلق کند. قرآن مخلوق مستقیم خداست، نه مخلوق بشر، نه حتی از طریق فرشتگان؛ بلکه کلام مستقیم خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان گفت: قرآن چنین کتابی است. البته فهم آن اندازه دارد؛ برخی از حکما گفته‌اند عقل ما اصلاً نمی‌تواند قرآن را بفهمد و برخی دیگر گفته‌اند به اندازه فهم و درک‌مان می‌توانیم از قرآن بهره بگیریم. اما در هر حال، قرآن کتاب الهی است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در تبیین نسبت قرآن و عترت گفت: اگر بخواهم مثالی محسوس بزنم، باید بگویم قرآن مانند داروخانه‌ای بی‌انتهاست که همه داروهای جسم و روح انسان در آن هست، اما داروخانه‌ای که کنار آن پزشک نباشد، خطرناک است. شما فرض کنید کشوری بزرگ برای کشور کوچکی داروخانه‌ای عظیم بسازد، اما پزشک نداشته باشد؛ مردم اگر خودسرانه دارو بردارند، ضرر می‌کنند. قرآن نیز چنین است؛ داروخانه‌ای است که ائمه معصومین (ع) پزشکان آن‌اند.

وی افزود: بنابراین کسی که بخواهد از قرآن دارو بگیرد، باید آگاه و عالم باشد. پیامبر اسلام فرمود: "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی، ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی أبدا"؛ یعنی من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم، کتاب خدا و عترت خودم، اگر به آن دو تمسک جویید، هرگز گمراه نمی‌شوید. اما اگر این دو از هم جدا شوند، گمراهی می‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان ادامه داد: کسانی که گفتند "حسبنا کتاب الله" یعنی کتاب خدا ما را بس است، اشتباه کردند. داروخانه بدون پزشک کافی نیست. خیلی‌ها از همین قرآن منحرف شدند، چون بدون راهنمای معصوم سراغ آن رفتند. خدا در قرآن فرموده است: "یُضلّ من یشاء" و "یدالله فوق أیدیهم"؛ اما کسانی که ظاهر آیات را بدون علم معنا کردند، گمراه شدند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: اهل تشیع، یعنی ما که در دامان اهل بیت (ع) پرورش یافته‌ایم، معتقدیم قرآن شفا و راه هدایت همه مردم است. هر جا گمراه شدید، به قرآن مراجعه کنید؛ اگر فتنه‌ها شما را فراگرفت و حق را از باطل تشخیص ندادید، قرآن چراغ راه است. قرآن شفاعت‌کننده است و شفاعتش پذیرفته می‌شود، اما اگر کسی از قرآن فاصله گرفت، به سوی آتش می‌رود.

وی با تمثیلی دیگر گفت: اگر دواخانه‌ای برایت معرفی کرده‌اند، اما از آن دارو نگرفته‌ای، خواهی مرد. قرآن داروخانه است و ائمه پزشکان آن. هر که از این داروخانه جدا شد، گمراهی نصیبش می‌شود.

امام جمعه اصفهان افزود: ائمه معصومین (ع) در طول حیاتشان کارشان این بوده که مفاهیم قرآن را باز کنند و بگشایند. هر امامی در زمان خود بخشی از حقایق قرآن را بیان کرد. اما بدانید که در زمان پیامبر اسلام و حتی امام حسن و امام حسین (ع)، مردم مفهوم امامت را درک نمی‌کردند. آنان امیرالمؤمنین را فقط مانند یک رئیس قبیله یا رئیس حکومت می‌دیدند، نه امام.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید حق عالم آن است که به فهم مخاطبش نگاه کند. اگر پیامبر اسلام در زمان خود زیارت جامعه کبیره امام هادی را بیان می‌کرد، مردم آن را نمی‌پذیرفتند. امام سجاد (ع) نیز فرمود: من جواهر علم خود را پنهان می‌کنم، زیرا اگر بیان کنم، مردم مرا به بت‌پرستی متهم می‌کنند.

وی افزود: بنابراین ائمه نسبت‌شان با قرآن مانند پزشکی آگاه به بیماری‌هاست. آنان می‌دانند که چه کسی چه دارویی لازم دارد و چگونه باید نسخه قرآن را برای او بگشایند. علما نیز در طول ائمه هستند؛ یعنی پس از آنان وظیفه دارند قرآن را تبیین و تفسیر کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر علما نبودند، اگر در زمان پیامبر مردم توان درس‌خواندن و عالم شدن نداشتند، پیامبر اسلام خاتم‌الانبیاء نمی‌شد. در هیچ مکتب و هیچ زمان پیامبری، کتابی به مردم داده نشده بود که خداوند بگوید "فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین"؛ یعنی چرا گروهی از شما برای فهم دین کوچ نمی‌کنند تا مردم‌شان را آگاه کنند؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: در زمان انبیای پیشین سواد و قلم نبود، لذا پیامبران خود مأمور هدایت مستقیم بودند، اما در اسلام، علما همان نقش پیامبران را در تبیین دارند. آنان از قرآن و گفتار و رفتار اهل بیت (ع) استفاده می‌کنند و دین را برای مردم بازگو می‌کنند.

وی گفت: هیچ امتی از امت‌های پیشین چنین نبوده که خدا به آنان بگوید بروید بیاموزید و دیگران را هدایت کنید. این ویژه اسلام است. اگر علما نبودند، هدایت مردم پس از پیامبر ممکن نمی‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان در پایان دعا کرد و افزود: امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق دهد که این مسیر قرآن و عترت را دنبال کنیم؛ مسیری که راه زنده‌بودن و مسلمان‌ماندن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha