• شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404082414896
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران: قاچاق تراکتورهای ایرانی به خارج از کشور باعث تاسف است

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران: قاچاق تراکتورهای ایرانی به خارج از کشور باعث تاسف است

ایسنا/آذربایجان شرقی قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز تأسف و خرسند هم‌زمان از قاچاق تراکتورهای ایرانی به خارج از کشور گفت: این مورد به جهت ضرباتی که بر اقتصاد کشور و ارزآوری می‌زند باعث تأسف هست اما از این منظر که تراکتورهای ایرانی به دلیل کیفیت و قیمت چنان جذابیتی برای مشتریان خارجی دارند که به‌انحاء مختلف در صدد دستیابی به این محصول هستند، باعث خرسندی است.

فرزاد پیلتن در بازدید از شرکت تراکتورسازی ایران گفت: اکنون در جریان وجود چنین معضلی قرار گرفته‌ایم و تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت و با برنامه‌ریزی و همکاری نهادهای مربوطه بتوانیم زمینه توسعه و تسهیل صادرات تراکتور از مبادی رسمی کشور را فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: معضل قاچاق، نهادها و سیستم‌های نظارتی مربوط به خود را دارد که باید بخش‌های نظامی و انتظامی این دستگاه‌ها نیز درباره قاچاق تراکتور فعال‌تر شود تا بتوانیم از این مشکل اساسی جلوگیری کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز گفت: تولیدات این کارخانه در مزارع بیش از ۲۵ کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز ۹۸ درصد بازار داخلی هم توسط این مجموعه تأمین می‌شود،  در کنار صادرات رسمی این تولیدات، اخیراً مشکل قاچاق نیز به چالش اصلی حوزه مدیریت ما تبدیل شده است.

سالانه بین ۶ تا ۷ هزار دستگاه از تولیدات تراکتورسازی از مبادی غیررسمی کشور خارج می‌شود

وی افزود: باتوجه‌ به عنوان قاچاق که معنی و مفهوم آن کاملاً مشخص است نمی‌توان آمار دقیقی از قاچاق تراکتور ارائه داد اما با بررسی بازارهای هدف داخلی و خارجی اخیراً متوجه شدیم که سالانه بین ۶ تا ۷ هزار دستگاه از تولیدات تراکتورسازی از مبادی غیررسمی کشور خارج می‌شود.

مصطفی وحیدزاده با اشاره به تلاش گروه تراکتورسازی به جهت حمایت از کشاورزان داخلی تولید و عرضه تراکتور با کمترین حاشیه سود و پایین‌ترین قیمت، خاطرنشان شد: برخلاف سایر اقلام و رویه‌های صادراتی کشور، قیمت عرضه تراکتور در داخلی و خارجی از کشور حتی بیش از دوبرابر تفاوت دارد، به طور مثال تراکتوری که به کشاورز داخلی به قیمت ۱۰ هزار دلار عرضه می‌شود همین تراکتور در بازارهای هدف صادرات بیش از ۲۰ هزار دلار قیمت دارد و همین مورد دلالانی را وارد این بازار با حاشیه سود فراوان کرده که در واقع حق‌وحقوق کشاورز ایرانی و امنیت غذایی کشور را نشانه رفته است.

وی ضمن یادآوری اثرات جبران‌ناپذیری که این اتفاق بر پیکر اقتصاد کشور وارد می‌کند، عنوان کرد: این موضوع علاوه بر ضربه‌زدن به موضوع صادرات و ارزآوری کشور در حقیقت سیستم اقتصادی کشور را مختل خواهد کرد.

وی با هشدار جدی درباره ادامه این روند و ضرباتی که در قبال این اقدام به صنعت کشور خواهد زد داد، گفت: ارز حاصل از صادرات عمدتاً در تأمین مواد اولیه و نوسازی صنایع استفاده می‌شود و اگر این مبادی تأمین ارزی به‌صورت قاچاق و توسط دلالان مالکیت سازی شود در واقع پایه تولید و صنعت کشور را سست و شکننده خواهد کرد که مطمئناً به‌هیچ‌عنوان قابل‌جبران نخواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تراکتور سازی تبریز در روز شنبه ۲۴ آبان، طاهر روحی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز دراین‌رابطه گفت: در استان تلاش می‌شود با انجام صادرات از طریق مبادی رسمی ارز حاصل را برای نوسازی و بازسازی بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کنیم.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha