• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۴ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404082415092
  • خبرنگار : 71955

نحوه ارزشیابی کتابهای جدید « جنگ ۱۲ روزه» بزودی اعلام شود

نحوه ارزشیابی کتابهای جدید « جنگ ۱۲ روزه» بزودی اعلام شود

با هدف تقویت همبستگی و انسجام ملی در دفاع از ایران اسلامی وزارت آموزش‌وپرورش «بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه‌ روایت جنگ ۱۲ روزه» با عنوان «از ایرانمان دفاع می‌کنیم» را برای مقاطع مختلف تحصیلی تهیه و در مدارس توزیع کرده است که این محتوا به‌عنوان مکمل برنامه درسی وارد مدارس شده که طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، «ارزشیابی مکتوب» برای این بسته‌ها تعریف نشده و قرار است روش‌های ارزیابی این بسته‌ها به‌زودی اعلام شود.

به گزارش ایسنا، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ماه‌های اخیر «بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه‌ روایت جنگ ۱۲ روزه» با عنوان «از ایرانمان دفاع می‌کنیم» را برای دوره‌های دوم ابتدایی و متوسطه تهیه و در مدارس توزیع کرده است که به گفته مسئولان، این بسته‌ها (کتب درسی) با هدف آشنایی دانش‌آموزان با روایت جنگ دوازده روزه، معرفی شهدا و برجسته‌سازی دستاوردهای ملی طراحی شده و قرار است به‌عنوان محتوای مکمل برنامه درسی در اختیار مدارس قرار گیرد.

بنابر اعلام مسئولان وزارتخانه، در زمان جنگ اخیر، چاپ عمده کتاب‌های درسی برای مهر ۱۴۰۴ انجام شده بود لذا وارد کردن مطالب مرتبط با حادثه اخیر در قالب کتاب رسمی مقدور نبود که در قالب بسته‌های یادگیری طراحی،تدوین، چاپ و توزیع شد.

این کتاب ویژه به مفاهیمی مانند «منطقه ما»، «همدلی اجتماعی»، «معرفی شهدا»، «جنگ ترکیبی» و «فناوری» می‌پردازد.

طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچون شیوه مرسوم سایر دروس، «ارزشیابی مکتوب» برای این بسته‌ها تعریف نشده و قرار است روش‌های ارزیابی آن به‌زودی اعلام شود که البته بیشتر بر اساس فعالیت‌های دانش‌آموزان و مدارس خواهد بود.

محتوای تولیدشده در قالب بسته‌های تربیت و یادگیری است و به‌طور تکمیلی وارد فرایند آموزشی شده چرا که امکان تغییر محتوای رسمی کتاب‌های درسی وجود نداشت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی لطیفی با تاکید بر اهمیت روایت مقاومت ۱۲ روزه گفت: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه یک اتفاق ویژه در تاریخ معاصر ایران و نمونه‌ای روشن از جنگ ترکیبی بود. ملت ایران در این چند روز، تجربه‌ای بی‌سابقه از مواجهه چندجانبه را پشت سر گذاشت و پیروزی حاصل‌شده نتیجه هم‌افزایی مردم، نیروهای نظامی و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب بود.

وی با اشاره به ضرورت ورود آموزش‌وپرورش به این حوزه افزود: این رویداد نشان داد که باید روایت دقیق و قابل‌فهمی از مقاومت ارائه کنیم. معتقد بودیم همه سلیقه‌ها و همه ایرانیان باید خودشان را در این بسته ببینند؛ هیچ‌کس خارج از این روایت نیست. هدف این بود که نسل جدید بداند این پیروزی چگونه رقم خورد و چه دستاوردهایی برای آینده ایران دارد.

به گزارش ایسنا، همچنین سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، ۱۲ روز مقاومت را «منبعی ارزشمند برای طراحی فرصت‌های تربیتی» دانست و گفت: پس از دفاع مقدس ۱۲ روزه، این پرسش شکل گرفت که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چه وظیفه‌ای در قبال این رخداد دارد. جلسات کارشناسی با حضور نخبگان برگزار شد و پیشنهاد شد برای هر دوره تحصیلی، محتوایی منعطف، کاربردی و قابل‌اجرا در شرایط مختلف مدرسه‌ها تولید شود.

همچنین امیرحسین سلیمانی عضو گروه تألیف بسته‌ها گفت: مهم‌ترین لایه جنگ ۱۲ روزه، لایه شناختی آن بود؛ جایی که دشمن تلاش می‌کند ادراک و فهم مخاطب را تغییر دهد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خود را مسئول می‌داند که برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز در این حوزه ورود کند. به همین دلیل بسته‌های آموزشی متناسب با سن دانش‌آموزان و در سه مقطع طراحی شد.

حسین براتی عضو گروه تصویرگری نیز درباره رویکرد هنری بسته‌ها گفت: تصاویر بر پایه تجربه زیسته ما از دفاع مقدس ۱۲ روزه شکل گرفت. تلاش کردیم مفاهیم را به زبان تصویر و متناسب با فهم دانش‌آموزان منتقل کنیم؛ تصاویری که سؤال ایجاد کند و مخاطب را درگیر فهم محتوا نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha