عبدالرضا فولادوند در گفتوگو با ایسنا، با تشریح عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۴۰۳ گفت: این سازمان با وجود محدودیتهایی توانست در شاخصهای کلیدی عملکردی به نتایج قابل قبولی برسد. این مسیر در سال ۱۴۰۳ با رویکردی تحولگرایانه ادامه یافت؛ رویکردی که استفاده از ظرفیت ۲۰۰۰ مدرسه، هدفگذاری دقیق آموزشی، توسعه دیپلماسی آموزشی با اولویت جهان اسلام، شتاببخشی در ریشهکنی بیسوادی و تقویت فعالیتهای مکمل را در مرکز توجه قرار داد.
وی افزود: سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۴۰۳ دو رویداد ملی مهم شامل مسابقه انشاءنویسی «پرسش مهر» و مسابقه کتابخوانی «سلامت از مزرعه تا سفره» را برگزار کرد که مشارکت بیش از ۱۴۳ هزار نفر در این رویدادها، نشاندهنده اثرگذاری اقدامات فرهنگی در افزایش انگیزه یادگیری و تقویت مهارتهای نوشتاری و مطالعاتی در میان سوادآموزان است.
فولادوند با اشاره به انجام بیش از ۸۴۰ بازدید استانی، حضوری و غیرحضوری، ادامه داد: این بازدیدها کمبود آموزشدهنده در برخی مناطق، ضعف نظارتهای میانی و نیاز به تقویت مراکز یادگیری محلی را آشکار کرد و در عین حال موجب جهتدهی دقیقتر سیاستهای سازمان برای سال ۱۴۰۴ شد.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: این سازمان در ارزیابی ملی دولت الکترونیک، امتیاز ۸۴.۱۰ و رتبه ۱۳ را در میان ۱۶۸ دستگاه اجرایی کشور کسب کرد که این موفقیت حاصل تقویت سامانه جامع سوادآموزی، تسهیل فرایندهای ثبتنام، گزارشدهی، نظارت و استفاده از سرویسهای برخط حکومتی است.
به گفته فولادوند، در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ مجموعاً ۱۴۰ هزار نفر در دورههای اصلی شامل سوادآموزی، انتقال و تحکیم تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین آموزش مهارتهای مکمل نیز در این دوره مورد توجه قرار گرفت که در این بخش، آموزش رایانه برای ۲۱۱۶ نفر، طرح نماز برای ۷۹ هزار و ۹۵۰ نفر، برنامه «خواندن با خانواده» برای ۴۸ هزار و ۴۵ نفر، حلقههای کتابخوانی برای ۱۶ هزار و ۲۱۰ نفر، آموزش زندانیان برای ۵۶۹۲ نفر و آموزش اتباع خارجی برای ۱۲ هزار و ۴۷۱ نفر اجرا شد.
وی تأکید کرد: این آمار نشاندهنده نفوذ گسترده فعالیتهای سازمان در میان گروههای متنوع هدف است. در همین راستا، با فعالیت ۱۲۷ مرکز یادگیری محلی و بهرهمندی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر، این مراکز به کانونهای مهارتآموزی اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی و تقویت مشارکت محلی تبدیل شدهاند.
فولادوند افزود: در سال ۱۴۰۳، مدارس به پایگاههای اصلی سوادآموزی تبدیل شدند که این اقدام ضمن کاهش هزینهها، دسترسی را افزایش داده و پیوند میان نظام رسمی آموزش و سوادآموزی بزرگسالان را تقویت کرده است.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اهداف آموزشی سال ۱۴۰۴ گفت: سازمان قصد دارد ۴۱ هزار و ۳۲۸ نفر را تحت آموزش قرار دهد که از این تعداد، ۷۷۲۹ نفر در دوره سوادآموزی، ۲۸ هزار و ۵۹۹ نفر در دوره انتقال و ۵۰۰۰ نفر در دوره تحکیم آموزش خواهند دید. این هدفگذاری به صورت منطقهای و متناسب با ظرفیتهای استانها انجام شده است.
وی افزود: یکی از برنامههای نوآورانه سال ۱۴۰۴، گسترش آموزش برای اتباع خارجی و تقویت تعاملات آموزشی با کشورهای جهان اسلام است. در این حوزه، ۱۲۰۰ نفر در دوره سوادآموزی و ۱۸۰۰ نفر در دوره انتقال تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
فولادوند با تأکید بر تمرکز سازمان بر مناطق محروم اظهار کرد: با همکاری دستگاههای مختلف، شناسایی گروههای پنهان بیسواد و کمسواد سرعت میگیرد و نگاه سال ۱۴۰۴، بسیج همه ظرفیتها برای کاهش نرخ بیسوادی است.
وی ادامه داد: در برنامههای مکمل پیشبینیشده برای سال آینده، آموزش «خواندن با خانواده» برای ۶۰۶۰ نفر، آموزش رایانه برای ۱۷۰۰ نفر، آموزش نماز برای ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر، مسابقات کتابخوانی برای ۱۵ هزار نفر و انشاءنویسی برای ۱۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است که این برنامهها هم در جهت تقویت مهارتهای زندگی و هم در راستای افزایش انگیزه یادگیری بزرگسالان طراحی شدهاند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تحلیل جامع عملکرد دورهها گفت: پیشرفت دوره سوادآموزی ۶۴.۵۶ درصد، دوره انتقال ۹۵.۴۴ درصد و دوره تحکیم ۸۳.۸۱ درصد بوده است. هر سه دوره با وجود محدودیت تعامل با گروههای هدف و کمبود بودجه، به واسطه همکاری استانها، آموزشدهندگان و مراکز یادگیری، روندی رو به رشد را تجربه کردهاند.
وی افزود: نرخ باسوادی گروههای سنی ۶ سال به بالا، ۱۰ سال به بالا، ۱۵ سال به بالا و گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در سال نخست دولت چهاردهم بهبود محسوسی یافته و برخی از این گروهها به آستانه ۱۰۰ درصد رسیدهاند که این موضوع نشاندهنده موفقیت در تثبیت سواد و کاهش بازگشت به بیسوادی است.
فولادوند ادامه داد: با پیشرفت ۱۰۰ درصدی برنامه راهاندازی و نگهداشت مراکز یادگیری محلی، نقش این مراکز در ارائه آموزشهای مهارتی، اجتماعی، فرهنگی و سواد پایه تثبیت شده است.
وی درباره آموزش اتباع خارجی نیز گفت: برنامه آموزش اتباع با پیشرفتهای قابل توجهی همراه بوده است؛ بهطوریکه پیشرفت دوره سوادآموزی اتباع ۶۵.۰۱ درصد و دوره انتقال اتباع ۵۴.۶۴ درصد بوده و این در حالی است که با وجود الزام سامانهای به شناسه یکتا، سازمان توانسته بخش قابل توجهی از جامعه مهاجر را تحت پوشش قرار دهد.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان عنوان کرد: تولید و پخش برنامههای تلویزیونی و رادیویی با پیشرفت ۱۰۰ درصدی اجرا شده و نقش مؤثری در تبیین جایگاه سوادآموزی و تقویت گفتمان عمومی پیرامون اهمیت آن داشته است. همچنین تمام دورههای ضمن خدمت، کارگاهها و آموزشهای تخصصی برنامهریزیشده برای کارکنان و آموزشدهندگان با پیشرفت ۱۰۰ درصدی اجرا شد. اگرچه کمبود بودجه و محدودیت دسترسی به اساتید خبره در برخی استانها چالشهایی ایجاد کرد، اما نتیجه نهایی قابل قبول بوده است.
وی افزود: اقدامات مرتبط با طراحی، تولید و اعتباربخشی محتواهای آموزشی، بهویژه کتابهای جدیدالتألیف، با پیشرفت ۶۱ تا ۱۰۰ درصدی پیگیری شده و تمامی برنامههای مکمل از جمله خواندن با خانواده، رایانه، کتابخوانی، انشاءنویسی و آموزش نماز نیز پیشرفتی بین ۸۳ تا ۱۰۰ درصد داشتهاند که در تقویت مهارتهای زندگی، عادت به مطالعه و ارتقای آگاهی عمومی مؤثر بوده است.
انتهای پیام


نظرات