• جمعه / ۱۷ مهر ۱۳۸۸ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8807-01171.127131

دالان‌هاي سالخورده بازار ايمن مي‌شوند؟ تا بازاريان نخواهند، خسارت‌هاي ميلياردي در انتظار است طرح جامع ايمني بازار، در انتظار تصويب شوراي شهر تهران

دالان‌هاي سالخورده بازار ايمن مي‌شوند؟
تا بازاريان نخواهند، خسارت‌هاي ميلياردي در انتظار است
طرح جامع ايمني بازار، در انتظار تصويب شوراي شهر تهران

آن قدر آتش‌سوزي‌هاي كوچك در بازار رخ داده كه ديگر شمارش آن‌ براي مسوولان آتش‌نشاني آسان نيست، اما در اين ميان رسيدن حريق به سراي حاج حسن و سوختن حداقل 500 مترمربع از فضاي باز و يک‌صد باب مغازه بازار، زنگ خطر ديگري براي تهران بود كه به گفته رييس سازمان آتش‌نشاني نزديك به پنج ميليارد تومان خسارت برجاي گذاشت، خساراتي که به غير جنبه مالي، خساراتي سنگين‌تر را به بدنه تاريخي بازار وارد کرد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا، بازار تهران در حالي سومين حريق خود را طي سال جاري در سه‌شنبه شب هفته گذشته تجربه كرد كه به گفته مسوولان آتشنشاني، اين‌ حريق آخرين آتش‌سوزي در بازار نبوده و نخواهد بود.

حاجي‌بيگي ـ‌ رييس سازمان آتشنشاني تهران ـ در گفت‌وگو با ايسنا، تعبير آتش‌ زيرخاكستر را براي سراهاي ناايمن بازار انتخاب مي‌كند و اين ‌بار به بازاريان هشدار مي‌دهد كه حتي اگر براي هر مغازه يك آتش‌نشان هم در نظر گرفته شود، تا زماني كه فرهنگ ايمني در بازار وجود نداشته باشد‌، حريق باز هم به اموال آن‌ها خواهد رسيد و بازار تاريخي را نابود خواهد کرد.

آيا معجزه بار ديگر بازار تاريخي تهران را نجات خواهد داد؟

وقوع فاجعه در بازار حادثه غيرمنتظره‌اي نيست، زماني که حاجي بيگي معتقد است اطفاي حريق سراي حاج حسن يک معجزه بود و تاکيد مي کند که فقط لطف خدا موجب شد كه آتش‌نشانان اين حريق را اطفا كنند، اما آيا در صورت وقوع حادثه‌اي ديگر باز هم معجزه اتفاق خواهد افتاد؟

مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ هم با بيان اين که در زمان حادثه، بلافاصله از محل کارش خود را به بازار تهران رسانده بود، يکي از مشکلات منجر به اين حادثه را قرار دادن غيراستاندارد پتوها تا سقف انبار عنوان مي‌کند و مي‌گويد: ماموران آتش نشاني به سختي توانستند اين آتش را در بازار تهران خاموش كنند.

اگر بازاريان نخواهند هيچ دستگاهي نمي‌تواند ايمني را به بازار بياورد

حاجي بيگي هم با اشاره به اين که تنها راه نجات بازار توجه ويژه خود بازاريان به موضوع ايمني است، ادامه مي‌دهد: تا زماني كه بازاريان توجهي به ايمني بازار نداشته ‌باشند، هيچ دستگاه و سازماني نمي‌تواند از اين حوادث جلوگيري كند و حتي اگر براي هر سرا و مغازه‌اي يك آتشنشان بگذاريم، امكان اين كه بتوانيم ايمني بازار را برقرار كنيم وجود ندارد.

يکي از مشکلات اساسي بازار، انبار کردن کالاها توسط بازاريان در سراهاست که حاجي بيگي در اين رابطه مي‌گويد: انبارهاي بازار بايد به جاي ديگري منتقل شوند، چون بازار تنها مکاني براي ارائه کالاست و نبايد بازاريان اقدام به انبار کالاهاي خود در اين محل کنند. اما اگر نگاهي به سراهاي معروف بازار بيندازيد مشاهده خواهيد کرد که به طور مثال در نزديكي سراي حاج حسن چند ميليون تومان جنس از جمله پتو، پارچه، لباس و پشم شيشه در يك مكان روباز انبار شده و تنها منتظر يک جرقه کوچک مثل يك ته سيگار است، تا حادثه‌اي عظيم رخ دهد!

رعايت نکردن استانداردهاي انبارداري يکي از مشکلات بازار است

مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ هم با نظر رييس سازمان آتش نشاني هم عقيده است و بر رعايت نکردن استانداردهاي انبارداري و نگهداري كالا در محدوده بازار تاکيد مي‌کند.

وي با اشاره به حادثه اخير آتش‌سوزي بازار عنوان مي‌کند که پس از پايان كار روزانه بازار، معمولا مقدار زيادي كاغذ و زباله در اين محدوده باقي مي‌ماند كه با كمترين جرقه‌اي منجر به وقوع آتش‌سوزي مي‌شود.

چمران خسارات وارده به بناهاي تاريخي محدوده بازار را در وقوع اين گونه حوادث مورد توجه قرار مي‌دهد و معتقد است که وقوع چنين حوادثي در محدوده تاريخي بازار علاوه بر خسارت براي بازاريان و از بين رفتن اموال عمومي و خصوصي، بناهاي قديمي اين محدوده را از بين مي‌برد، در حالي كه هيچ فرصتي براي بازگرداندن و ترميم آن‌ها وجود ندارد.

انتظار براي تصويب نهايي طرح جامع ايمني بازار

ابلاغ اين طرح بازار را ايمن خواهد کرد؟

با وجو اين شرايط اين سوال مطرح است که چرا بازاريان به ايمني محدوده کاري خود توجهي نمي‌کنند و اصولا چرا هيچ ارگاني مثل اصناف نمي‌تواند، ساز و کار مناسبي را براي متقاعد کردن اهالي بازار در رابطه با تامين ايمني اين منطقه در نظر بگيرد؟ که در اين باره رييس سازمان آتش نشاني تهران با بيان اين که شهرداري و ارگان‌هاي مربوطه در راستاي ايمن‌سازي بازار بيکار ننشسته‌اند، اظهار مي‌کند: شوراي شهر تهران طرح جامع ايمني بازار را با توجه به نظرات كارشناسان آماده كرده و اين طرح يكي دو جلسه هم در كميسيون‌هاي شوراي شهر بحث شده، اين در حاليست که اعتبارات مربوط به ايمن‌سازي بازار هم از سوي شوراي شهر مصوب خواهد شد.

به گفته وي، آتش نشاني در اين طرح اطلاعات ايمني را ارائه کرده که پس از تصويب نهايي اقداماتي را برابر مصوبات انجام خواهد داد و اداره برق هم موظف مي‌شود که موضوع سيم‌کشي‌هاي غيراصولي را مورد پيگيري قرار دهد، البته در حال حاضر بروشورهايي در رابطه با آموزش نكات ايمني به بازاريان داده شده است.

در عين حال رييس شوراي شهر تهران هم اظهار مي‌کند که چندين بار به مديرعامل سازمان آتش نشاني يادآوري كرديم كه موضوع ايمني در انبارداري و فعاليت در محدوده قديمي بافت بازار را به شورا بياورد، تا براي آن طرحي قابل قبول تهيه و از طريق شورا به بازاريان ابلاغ شود تا شايد در اين صورت آن‌ها نسبت به اجراي اين قوانين حساسيت بيشتري نشان دهند.

هر چند به نظر مي‌رسد که با توجه به مشکلات موجود در بازار به ويژه ايمن نبودن سيم‌كشي‌ها وقوع حادثه اجتناب‌ناپذير باشد، اما شايد مصوب شدن طرح جامع بازار راهکار مناسبي در به حداقل رساندن خسارات حوادث بازار باشد که در اين راستا حاجي بيگي، نصب شيرهاي آب، ساماندهي و کانال‌کشي کابل و برق در بازار تهران را از جمله موضوعات مطرح شده در اين طرح عنوان مي‌کند.

وي با بيان اين که سازمان آتش نشاني اعلام مي‌کند که آمادگي ارائه آموزش‌هاي مورد نياز به تمامي بازاريان را دارد، مي‌افزايد: سازمان، نگهبانان محل را در رابطه با اطفاي حريق و موضوعات ايمني آموزش داده و حاضر است که تجهيزاتي را در بازار تعبيه كند، هر چند کپسول آتش نشاني را نصب کرديم، اما فردا ديگر خبري از کپسول‌ها نبود. اگر کسي و يا ارگاني متولي حفاظت از تجهيزات ايمني باشد، سازمان هم اين تجهيزات را در اين منطقه تعبيه خواهد کرد.

حريم امامزاده زيد يا حريم بازار، هيچ کدام ايمن نيست

 ايمن نبودن بازار تهران را چه کسي پاسخگو است؟

رييس سازمان آتش نشاني با بيان اين که براي تامين ايمني بازار، سازمان نياز به سه ايستگاه آتش‌نشاني دارد كه در حال حاضر براي توسعه يک ايستگاه هم دراين منطقه دعوا است، ادامه مي‌دهد: متاسفانه ماموران آتش‌نشان در وضعيت نابساماني در ايستگاه بازار به سر مي‌برند، اين در حاليست که پروژه توسعه ايستگاه بازار با توجه به اهميت اين منطقه هنوز متوقف است.

حاجي بيگي اضافه مي‌کند: آقايان همكاري لازم را در زمينه توسعه ايستگاه آتش نشاني بازار ندارند و علي رغم اين كه بازار از حساس‌ترين مناطق براي سازمان است، اما منافع شخصي و اظهارنظرهاي غيركارشناسانه مانع از تکميل اين طرح شده، به طوري که براي ادامه اين طرح هنوز منتظر راي دادگاه هستيم و من نمي‌دانم اين موضوع چه زماني برطرف خواهد شد.

وي در حالي که بر لزوم گسترش ايستگاه بازار تاکيد مي‌کند و با بيان اين که يک بي‌حتياطي در بازار مي‌تواند به يک نابودي بيانجامد، ادامه مي‌دهد: در حال حاضر 10 دستگاه خودرو آتش‌نشاني براي بازار خريداري شده، اما مکاني براي استقرار آن وجود ندارد. اگر مي‌گويند و ادعا مي‌کنند که زمين ايستگاه بازار متعلق به حريم امامزاده زيد است، آن حريم خود نياز به ايمني دارد و اگر بازار تهران فاقد آتش‌نشاني باشد، در صورت بروز حادثه چه كسي مي‌خواهد رسيدگي كند؟

به گزارش ايسنا، تنها چند روز از حريق سراي حاج حسن گذشته است، حادثه‌اي که همچون گذشته تنها در ذهن تاريخي بازار باقي خواهد ماند و شاهدي بر آيندگان خواهد بود که مردماني در يک دوره نه تنها جان و مال خويش، بلکه امانت اجدادشان را هم پاس نداشتند...

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha