• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8904-14235
  • منبع : مطبوعات

مدل خصوصي‌سازي ايران خودرو؛ الگويي مناسب براي سايپا؟

سهام ايران خودرو را كساني خريدند كه به نوعي در ساختار توليدش نقش دارند و اين اقدام يك الگو خوب براي خودروسازان است كه قصد دارند بخشي از سهام خود را به فروش برسانند. به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، محسن كوهكن - عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي - با بيان مطلب بالا اظهار كرد: بايد دقت شود روند اجراي اين برنامه يعني خصوصي سازي واقعي به گونه‌اي باشد كه از مسير اصلي‌اش خارج نشود؛ يعني نقش سهام‌داران كه اين سهم را خريدند به خوبي لحاظ شود تا آنان با انگيزه و اميد بيشتري تلاش كنند. وي ادامه داد: كاري كه در ايران خودرو صورت گرفت، يك الگو خوب براي خريد سهام سايپاست، ولي مراتب اين بسيار مهم است كه روند اجراي كار با دقت صورت گيرد تا بيشترين دستاوردها را در پي داشته باشد. كوهكن خاطرنشان كرد: اگر در يك شركت خودروسازي بتوانيم چارچوب‌هاي خصوصي سازي را به خوبي اعمال كنيم، بي‌ترديد به روند رو به رشد آن كمك خواهيم كرد. وي افزود: وقتي كاركنان يك شركت خودروسازي و ساير بخش‌هاي مرتبط مانند نمايندگي‌هاي مجاز و قطعه سازان چنين سهمي را خريداري كنند، اين افراد در مسير فعاليت‌هاي اين شركت نقش بهتري خواهند داشت و اعتماد به نفس‌شان براي كار بيشتر خواهد شد. عضو هيات رئيسه مجلس تصريح كرد: در اين ميان حتي مصرف كننده نيز با اميد بيشتري مبادرت به خريد خودرو از خودروساز خواهد كرد، زيرا مي‌داند سهامدارانش كساني هستند كه به نوع بسيار مشخصي در ساختار توليد و ارتقاي كيفيت آن نقش دارند و به خوبي مي‌دانند كه اگر بي‌مبالاتي كنند، به معناي از دست دادن بازار فروش است و بهترين راه اين است كه با همه توان سعي مي‌كنند بهتر كار كنند تا مشتريان از رغبت بيشتري برخوردار شوند. او اظهار داشت: خريد سهام از سوي بخش‌هايي كه مرتبط با خودروساز هستند، يك طرف سكه است و تا اين جاي كار بسيار خوب است، اما بخش دوم آن روند اجراي كار است كه بايد براساس معيارهاي واقعي خصوصي سازي صورت گيرد تا از مسير قانوني‌اش دور نشود. اگر اين دقت صورت گيرد بدون شك مردم علاقمند خواهند شد تا اين سهام را خريداري كنند. وي تاكيد كرد: روند اجراي خصوصي سازي براساس اصل 44 بايد با دقت صورت گيرد، زيرا اين تجربه جديدي است و اگر فرايند آن به خوبي صورت نگيرد، اعتماد مردم و خريداران اين بخش از سهام از بين مي‌رود. اين نماينده مجلس در پايان گفت: اميدواري ما اين است كه در خصوص سازي ايران خودرو همه چيز بر مبناي قانون صورت پذيرد تا ساير شركت‌هاي خودروسازي نظير سايپا با اشتياق چنين تجربه خوبي را تكرار كنند. به گزارش ايسنا، 18 درصد از سهام ايران خودرو 7 تيرماه پس از هشت روز از زمان عرضه به بورس، به شركت جديدي كه متشكل از 66 درصد قطعه‌سازان و 34 درصد تعاوني كاركنان ايران خودرو است، واگذار شد. در رقابت بلوك 18 درصدي سايپا نيز كه از ابتداي تيرماه در بورس عرضه شده، تاكنون كارگزاري سرمايه‌گذاري ملي، كارگزاري عمران فارس و راهنماي سرمايه‌گذاران با يكديگر مشغول رقابت براي خريد هستند. همچنين طبق اعلام اخير هيات دولت، مصوب شده كه دولت در راستاي اجراي قانون بودجه امسال و در چارچوب مقررات و ضوابط بورس اوراق بهادار، به شرکت‌هاي زيرمجموعه بنياد شهيد و وزارت رفاه اجازه دهد وارد رقابت براي خريد سهام شرکت سايپا شوند و در صورت تصاحب سهام اين شرکت‌، وجه آن بابت بدهي دولت به اين نهادها تهاتر شود كه اين موضوع با انتقاد كارشناسان روبه‌رو شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha