• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 9004-15672

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد: تكميل آزادراه تهران ـ شمال طي4 سال در صورت وجود منابع

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد: 
تكميل آزادراه تهران ـ شمال طي4 سال در صورت وجود منابع

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: اگر منابع باشد و به طور مستمر كار كنيم حداقل 4 سال براي تكميل آزاده راه تهران ـ شمال وقت لازم است.

مهندس احمدصادقي در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه در ساخت آزادراه تهران ـ شمال 15 الي 20 سال زمان را از دست داده‌ايم اظهار كرد: اين پروژه از اولويت‌هاست و به آن توجه مي‌كنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي درباره‌ي تكميل آزادراه تهران ـ شمال تا پايان دولت دهم اظهار كرد: متاسفانه آزادراه تهران ـ شمال گذشته خوبي ندارد و نمي‌توان اين حجم عقب‌ماندگي را به سرعت جبران كرد.

وي با بيان اينكه آزاده راه تهران ـ شمال به 4 منطقه تقسيم شده و مناطق اول تا چهارم از پيشرفت مناسبي برخوردار شده اند خاطرنشان كرد: منطقه چهارم از چالوس تا مرزن آباد به طول 20 كيلومتر در سال جاري به بهره برداري مي‌رسد.

صادقي با اشاره به اينكه منطقه اول از تهران تا شهرستانك به طول 32 كيلومتر در سال 91 به پايان مي‌رسد گفت: منطقه سه اين آزادراه هنوز دست نخورده است كه در اين راستا اخيرا با يك كنسرسيوم صحبت كرديم و در حال تدوين تفاهم‌نامه براي اجرا هستيم.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناي هاي حمل و نقل كشور با اشاره به اينكه در منطقه دو اين پروژه بنياد مستضعفان تنها يك تونل آزمايشي احداث كرده است اضافه كرد: به دنبال آن هستيم تا اين قطعه را از بنياد مستضعفان گرفته و به يك كنسرسيوم بخش خصوصي واگذار كنيم.

به گزارش ايسنا، مطالعات ساخت آزادراه تهران ـ شمال براي نخستين بار با وعده 5 ساله براي ساخت، در سال 1356 به تصويب رسيد و هزينه‌ي آن طبق نظر فرانسويهايي كه داوطلب اجراي آن بودند تا پايان زمان 10 ساله پس از بهره‌برداري حدود 750 ميليارد ريال برآورد شده بود اما در نهايت كلنگ اين پروژه در سال 1375 به زمين خورد و قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان به برآورد 2500 ميليارد ريال و سهم الشراكه وزارت راه به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملك اراضي به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينه‌هاي تكميل و بهره‌برداري توسط بنياد منعقد شد.

براساس اين گزارش گره‌ها و مشكلات متعدد ساخت و عمليات اين پروژه را متوقف كرد به سال1382 كشاند به طوري كه در آن سال قرارداد ساخت منطقه يك اين آزادراه با يك شركت چيني به مبلغ 245 ميليون دلار امضا شد اما به دليل بروز مشكل در باز كردن اعتبار استنادي (LC) توسط ايران، ناراضايتي از مديريت شركت چيني، تملك اراضي، موافقت بيمه چين و برخي عوامل ديگر به تعويق افتاد و عملا اعتبار استنادي آن تا اواخر سال 1385 باز نشده بود كه به دليل گذشت مدت زمان طولاني و مقطوع بودن قرارداد پيمانكاران چيني خواستار تغيير و افزايش قيمت تا 790 ميليون دلار شده‌اند كه سال گذشته با400 ميليون دلار دوباره با شركت چيني قرارداد امضا و قرار شد به مدت سه سال منطقه يك اين آزادراه تحويل داده شود.

براين اساس احداث اين آزادراه به بيش از2200 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.اين درحالي است كه كل اعتبار اختصاص يافته به اين پروژه طي 15 سال گذشته كمتر از 400 ميليارد تومان بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha