• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 9009-13563

شوراي شهر خواستار اجراي طرح «كهاب» توسط وزارت نفت شد ابتكار: ميزان بنزن در پايتخت30برابر مجاز است چمران: آلودگي هوا با جلسه و تعطيلي چند روزه حل نمي‌شود

رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران ميزان آلاينده بنزن در هواي تهران را حدود 30 برابر حد مجاز عنوان كرد و گفت: در پمپ بنزين‌ها وضعيت بسيار بدتر است و ميزان غلظت اين آلاينده‌ حتي به 60 برابر حد مجاز هم مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر معصومه ابتكار در جريان چهارصد و بيست و ششمين جلسه علني شوراي شهر تهران ضمن ارائه توضيحات درباره طرح «تامين بودجه مورد نياز طرح كهاب جهت كاهش آلودگي ناشي از بخارهاي بنزين در شهر تهران» عنوان كرد: مشتقات آلي فرار يكي از معضلاتي است كه در سالهاي اخير موجب تشديد آلودگي هواي تهران شده است.

به گفته وي در صورتي كه استانداردهاي لازم در مورد سوخت رعايت نشود، تركيباتي از سوخت غيراستاندارد آزاد مي شود كه موجب مشكلات جدي زيست محيطي خواهد شد.

وي با اشاره به اقدام وزارت نفت در سالهاي 80 و 81 در خصوص حذف تترا اتيل سرب از بنزين عرضه شده در كل كشور، عنوان كرد: اين اقدام وزارت نفت در خصوص حذف سرب از بنزين شايسته بود اما اكنون ما با معضل تركيبات آلي فرار روبرو هستيم كه مهمترين آنها بنزن است.

وي با بيان اينكه وزارت نفت براي حل اين مشكل طرحي با عنوان «كهاب» تدوين كرده است تا جلوي انتشار بخارات بنزين گرفته شود، عنوان كرد: اجراي اين طرح تكليفي است كه بر عهده دولت است.

ابتكار ادامه داد: قرار بود تا پايان سال 89 استاندارد يورو 3 براي بنزين و گازوئيل اعمال شود. اما اكنون با اين مساله مواجهيم كه نه تنها بنزين عرضه شده با استانداردهاي جهاني منطبق نيست بلكه حتي با استانداردهاي ملي هم همخواني ندارد.

به گفته وي براي كاهش آلودگي هواي تهران نخستين گام اصلاح كيفيت سوخت خواهد بود و در مرحله بعد رعايت استانداردها از سوي پمپ بنزين ها مطرح است كه طرح «كهاب» به همين منظور طراحي شده است. آنطور كه اتكا گفته است هدف طرح «كهاب» جذب بخارات بنزين در پمپ بنزين‌هاست تا اين آلاينده‌ به هواي آزاد منتقل نشود.

وي در ادامه با انتقاد از اقدام برخي خودروسازان نسبت به حذف تجهيزات زيست محيطي خودرو عنوان كرد: اين مساله نيز بايد با مداخله دستگاه مربوطه چاره انديشي شود. چرا كه برخي خودروسازان براي كاهش قيمت، دستگاه درون خودرو كه موظف به جمع آوري بخارات بنزين است را حذف كرده‌اند.

وي با بيان اينكه اعتبار مورد نياز براي اجراي طرح «كهاب» معادل ده ميليارد تومان پيش بيني شده است ، عنوان كرد: اجراي اين طرح به فوريت و با سرعت بايد در دستور كار قرار گيرد و تا پايان سال آينده عملياتي شود.

وي پيشنهاد داد كه حتي اگر وزارت نفت نمي‌تواند آنرا انجام دهد شهرداري به اين موضوع كمك كند و نسبت به اجراي آن اقدام شود.

به گزارش ايسنا، در همين رابطه خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينكه اظهار نظر درباره كيفيت بنزين بدون حضور مسئولان مربوطه درست نيست اظهار كرد: اخيرا مصاحبه‌هايي از مسئولان امر مشاهده كرده‌ام كه در رابطه با كيفيت سوخت با اطمينان كامل سخن مي‌گويند.

وي خواستار رسيدگي به موضوع كيفيت بنزين در جلسه‌اي با حضور مسئولان امر شد و اظهار كرد: بايد گزارش لازم در اين خصوص را از مسئولان دريافت كنيم و از آنجا كه اين موضوع به سلامت شهروندان مرتبط است بايد در رابطه با آن تدقيق شود.

وي همچنين از بخشي از اظهارات ابتكار در رابطه با اينكه وزارت نفت نتواند اين طرح را اجرا كند عنوان كرد: 10 ميليارد تومان رقمي نيست كه وزارت نفت براي تامين آن مشكل داشته باشد و شهرداري خودش به اين موضوع ورود كند. دانشجو اين موضوع كه هر زمان مطلبي روي زمين مانده را شهرداري اجرا كند، جفا به شهرداري دانست.

به گزارش ايسنا، ابتكار در واكنش به اظهارات دانشجو با بيان اينكه تنها منبع بنزن، سوخت است خاطرنشان كرد: اگر سوخت، استاندارد است و در عين حال وضعيت غلظت آلاينده بنزن به اين ترتيب است كه واي بر ما و اگر اين طور نيست پس پيدا كنيم پرتقال فروش را!

به گزارش ايسنا، در همين رابطه مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران، نيز با بيان اينكه وزارت نفت مي‌تواند بودجه لازم براي اجراي طرح «كهاب» را پيش بيني كند، تاكيد كرد: اعتبار مورد نياز براي اين منظور بهتر است بر بودجه ساليانه پيش‌بيني شود.

به گفته وي در حال حاضر ارقام بسيار سنگين‌تري اعلام مي‌شود كه براي افزايش كيفيت بنزين عرضه شده در كشور هزينه مي‌شود.

رييس شوراي شهر تهران از كميسيون عمران درخواست كرد كه مسئولان مرتبط با اين امر را در جلسه‌اي دعوت كنند تا گزارش مربوط به كيفيت سوخت از سوي آنها ارائه شود.

چمران در ادامه ضمن درخواست از وزارت نفت مبني بر افزايش كيفيت سوخت و رساندن آن به استانداردهاي جهاني خاطر نشان كرد: از خودروسازان نيز مي‌خواهيم كه كيفيت لازم را مراعات كنند.

وي افزود: بر خلاف ادعايي كه در اين رابطه از سوي خودروسازان صورت مي‌گيرد، خودروهاي توليد شده در كشور از استانداردهاي لازم آن گونه كه بايد برخوردار نيستند.

رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه هر سال در اين مقطع زماني گرفتار آلودگي هوا مي‌شويم و مراجعات به بيمارستان‌ها بابت اين موضوع افزايش مي‌يابد، گفت: متاسفانه هر ساله در اين مقطع زماني به دنبال راه چاره مي‌گرديم در حالي كه در طول سال بايد براي سوخت و خودرو استاندارد برنامه‌ريزي كنيم.

به گفته وي آلودگي هوا چيزي نيست كه با چند جلسه كارشناسي پاك شود و يا با چند روز تعطيل كردن بتوان مضرات آن را براي مردم از بين برد.

به گزارش ايسنا، در نهايت طرح تامين بودجه مورد نياز طرح «كهاب» جهت كاهش آلودگي ناشي از بخارهاي بنزين در شهر تهران به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد.

بر اساس اين مصوبه به شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران پيشنهاد شد كه نسبت به تامين اعتبار معادل 28 ميليارد ريال تا پايان سال 91 و 72 ميليارد ريال تا پايان سال 92 براي اجراي طرح كهاب اقدام كند.

همچنين به دولت و مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شد كه با عنايت به اهميت اجراي طرح كهاب، اعتبارات مورد نياز را در سنوات آتي در لوايح و قوانين بودجه منظور كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha