• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91111609864

معاون وزیر راه خبر داد:

افزایش سرمایه‌گذاری آزادراه تهران - شمال

افزایش سرمایه‌گذاری آزادراه تهران - شمال

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در آزادراه تهران - شمال چند برابر افزایش یافته است، از باقی ماندن آسفالت چهار کیلومتر پایانی قطعه چهار این آزادراه خبر داد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در آزادراه تهران - شمال چند برابر افزایش یافته است، از باقی ماندن آسفالت چهار کیلومتر پایانی قطعه چهار این آزادراه خبر داد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) احمد صادقی - معاون وزیر راه و شهرسازی - در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با بیان اهمیت زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: درحال حاضر بیش از 29 هزار کیلومتر انواع شبکه ریلی،‌ آزادراهی و بزرگراهی در دست احداث است.

وی گفت: امسال با وجود محدودیت‌ها، مشکل تحریم و به حداقل رسیدن اعتبارات دولتی با ابتکار مهر ماندگار محدودیت‌ها حل و پروژه‌ها پیش رفت.

صادقی با بیان این‌که بخشی از هزینه‌های پروژه‌های در دست اجرا از طریق فروش اوراق مشارکت و همکاری مردم تامین شد گفت: فروش سهام شرکت‌های دولتی در راستای اصل 44 و نیز ردیف بودجه برای مهر ماندگار نیز برای ساخت طرح‌های در دست اقدام استفاده شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بیان پروژه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند ماه در دست اقدام قرار گرفته ویا افتتاح شده است گفت: 54 پروژه به طول 2638کیلومتر و با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال تا پایان سال بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: 18 پروژه به طول 733 کیلومتر و اعتبار هفت هزار و 603 میلیارد ریال شامل 17 طرح بزرگ راه اصلی به طول 661 کیلومتر و اعتبار 5753 میلیارد ریال و یک پروژه آزادراهی به طول 72 کیلومتر و اعتبار 850 میلیارد ریال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان پروژه‌های شاخصی که از ابتدای سال تاکنون افتتاح شده‌اند به آزادراه کنار گذر شمالی مشهد به طول 72 کیلومتر با اعتبار 850 میلیارد ریال و بزرگراه بندرعباس - سیرجان به طول 242 کیلومتر اشاره کرد و افزود: این بزرگراه با توجه به واردات و صادرات 70 درصد از کانتینر از طریق بندر شهید رجایی تعریض و به آزادراه تبدیل شد.

صادقی به افتتاح مسیر تازه ساخت شده گردنه تنگ زاغ که به گردنه مرگ معروف و ترافیک و شیب طول و توقف طولانی اتومبیل‌ها را به همراه دارد، اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 300 کیلومتر از این مسیر به بزرگراه تبدیل شده است و تا پایان دولت دهم نیز 60 کیلومتر باقیمانده آن که درحال حاضر 80 کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد افتتاح می‌شود.

وی همچنین به افتتاح بزرگراه رامسر - تنکابن به طول 35 کیلومتر، کنارگذر اهواز وتقاطع‌های آن، بزرگراه گردنه گدوک، 53 کیلومتر از قطعات دو و سه مشه د- تربیت حیدریه اشاره کرد.

صادقی درباره پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر امسال افتتاح می‌شود گفت: 36 طرح و پروژه ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی به طول 1905 کیلومتر و با اعتبار 22 هزار و 508 میلیارد ریال آماده افتتاح است.

به گفته وی، در بخش ریلی سه طرح به طول 197 کیلومتر و اعتبار 3640 میلیارد ریال شامل راه‌آهن میاندوآب، مهاباد که 40 کیلومتر طول دارد و اعتباری 1075 میلیارد ریالی داشته است افتتاح می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین خاطرنشان کرد: بخشی از راه‌آهن مراغه - ارومیه نیز افتتاح می‌شود در حالی که سال گذشته از مراغه به میاندوآب افتتاح شدو امسال این مسیر به سمت مهاباد ادامه پیدا می کند همچنین 80 کیلومتر از راه‌آهن گرگان - اینچه برون با اعتبار 1400 میلیارد ریال افتتاح می‌شود که ما را به پنج کشور آسیای میانی متصل می کند.

صادقی اعلام کرد:‌راه آهن خواف - هرات به طول 77 کیلومتر و با ارزش 1165 میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر امسال افتتاح می شود تا ایران به کشور افغانستان متصل شود.

به گفته وی در بخش آزادراه چهار طرح به طول 175 کیلومتر و اعتبار 5752 میلیارد ریال آماده است که آزادراه ساوه - همدان به طول 85 کیلومتر و اعتبار 1900 میلیارد ریال و 20 کیلومتر پایانی آزادراه زنجان - تبریز با اعتبار 1192 میلیارد ریال از جمله پروژه‌های آزادراهی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران - شمال که به عنوان آزادراه معروف نام برد گفت: طی دو سالی که به این شرکت آمده‌ام منابع اعتباری را چندین برابر افزایش دادیم و البته قبول داریم که باید در این باره پاسخگو باشیم.

صادقی با اشاره به قطعه چهار آزادراه تهران - شمال که 20 کیلومتر طول دارد و از چالوس تا مرزن‌آباد ادامه پیدا می کند، درباره آخرین وضعیت ساخت آن به ایسنا گفت: آسفالت این قطعه سه لایه است در 16 کیلومتر ابتدایی آن دو لایه آسفالت انجام شده گاردریل و روشنایی نیز نصب شده است.

وی افزود: در چهار کیلومتر پایانی به دلیل بارندگی و نیز بارش برف کار به کندی پیش می‌رود اما تا انتهای امسال آن را به پایان خواهیم رساند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین درباره قطعه یک آزادراه تهران شمال که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: 23 کیلومتر تونل این قطعه حفاری شده است و در تلاشیم مشکل فاینانس و آزادسازی املاک را حل کنیم.

صادقی با بیان این‌که قطعه یک آزادراه تا پایان سال 92 به بهره برداری می‌رسد یادآور شد: این قطعه به دلیل کوتاه کردن 60 کیلومتری تهران چالوس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قطعات دو و سه آزادراه تهران شمال که از بنیاد مستضعفان گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این دو قطعه سه هزار میلیارد تومان سرمایه است که با بخش خصوصی برای این منظور به نتایجی رسیده‌ایم و مقرر شد پس از مطالعات اولیه توسط بخش خصوصی تصمیمات نهایی گرفته شود.

وی با بیان این‌که 50 درصد از سرمایه مورد نیاز قطعات دو و سه توسط دولت پرداخت می‌شود گفت: با توجه به بالا بودن رقم از توان مالی شرکت‌هایی که به عنوان کنسرسیوم وارد عمل می‌شوند مطمئن باشیم.

صادقی در واکنش به خبرنگار ایسنا که گفت برخی نمایندگان مجلس معتقدند هیچ کنسرسیوم داخلی وجود خارجی ندارد و کار این دو قطعه پیش نمی‌رود، گفت: کنسرسیوم وجود دارد و ما تا زمانی که با آن‌ها به نتیجه نهایی نرسیم نامی از آن‌ها اعلام نمی‌کنیم.

در ادامه این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی به ساخت آزادراه حرم تا حرم که هزار کیلومتر طول دارد و از قم آغاز شده و پس از عبور از تهران و سمنان به خراسان رضوی می‌رسد گفت: 150 کیلومتر از این آزادراه حد فاصل قم و گرمسار در دست اقدام است تا پایان سال 50 کیلومتر از آن را افتتاح می‌کنیم و صد کیلومتر دیگر پیش از تیر 92 به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی 19 طرح بزرگراهی به طول 904 کیلومتر و اعتبار 927 میلیارد ریال نیز در دست اقدام است که مهمترین آن بزرگراه کنارگذر جنوبی بومهن است که تمام شده و افتتاح آن پس از بازگشت رییس جمهوری از مصر خواهد بود.

صادقی ادامه داد: بزرگراه یزد - ابرکوه - سورمق به طول 135 کیلومتر بزرگراه گرگان - بجنورد و یا طریق الرضا به طول 63 کیلومتر، بزرگراه داران - دورود به طول 75 کیلومتر و بزرگراه تربیت حیدریه - گناباد با طول 35 کیلومتر از دیگر پروژه‌هایی است که افتتاح خواهد شد.

وی اعلام کرد:‌9 طرح در حوزه راه اصلی به طول 625 کیلومتر و اعتبار 2760 میلیارد ریال نیز در دست اقدام است که در این بین کنارگذر شمالی اراک 50 کیلومتر، میانه - میاندوآب 86 کیلومتر و بهسازی راه خلال - پونل 25 کیلومتر از جمله این پروژه‌ها است.

صادقی به واریانت گردنه امامزاده هاشم به طول پنج کیلومتر اشاره و از آن به عنوان بزرگترین تونل حمل و نقلی کشور که سه کیلومتر است اشاره کرد و گفت: دهه فجر امسال شاهد افتتاح این پروژه هستیم که 1130 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بیان برنامه‌های سال 92 شرکت از 3180 کیلومتر انواع شبکه ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی که ارزشی 57 هزار و 179 میلیارد ریالی دارد، یاد کرد که در این سال به افتتاح خواهد رسید.

به گفته وی کمربندی شرقی کرمانشاه، بزرگراه کنار گذر سمنان، آزادراه پل زال - اندیمشک، تکمیل آزادراه ساوه - همدان به طول 30 کیلومتر، پل بزرگ تونل چالوس، تقاطع غیرهمسطح گوراب - رشت و راه‌آهن نهاوند به کرمانشاه از جمله پروژه‌هایی است که سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

صادقی یادآور شد: برای راه‌آهن چابهار - زاهدان به طول 20 کیلومتر کار شروع شده اما به دنبال فاینانس هستیم زیرا بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان بدهی شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به پیمانکاران با بیان این‌که در حال حاضر 200 میلیارد تومان کل بدهی شرکت به پیمانکاران است گفت: بیشتر بدهی به پیمانکاران از محل فروش اوراق مشارکت و سهام شرکت‌های دولتی پرداخت شده است. با توجه به آن که بودجه شرکت شش هزار و 300 میلیارد تومان از محل تملک دارایی و فروش اوراق مشارکت است این رقم زیاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: از 20 بهمن به بعد 1700 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شرکت به فروش می رسد.

صادقی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دلایل ریزش تونل در مسیر تهران - پردیس و تصادفات متعددی به دلیل نبود روشنایی در این راه گفت: تونل چراغ دارد ضمن این‌که هیچ گزارشی تاکنون مبنی بر ریزش این تونل به من داده نشده است.

وی ادامه داد: مقرون به صرفه نیست که تمام آزادراه‌ها روشنایی داشته باشند و الزامی وجود ندارد؛ تونل‌های بیش از 500 متر همگی روشنایی دارند.

وی در پایان در جمع‌بندی از کل طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: 108 طرح کلی شامل 20 آزادراه، 21 بزرگراه، هشت بهسازی راه اصلی، 25 طرح راه اصلی و 34 طرح مطالعاتی و احداثی راه و نیز 715 طرح اجرایی در دست اجرا و بررسی توسط این شرکت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha