• چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93032815661
  • خبرنگار : 71467

انتقاد سیف از تعصب نداشتن در اجرای بانکداری اسلامی

انتقاد سیف از تعصب نداشتن در اجرای بانکداری اسلامی

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر قرار است صاحبنظران نسبت به تهدیدی هشدار دهند باید به جمع‌بندی و نتیجه برسند در غیر این صورت رها‌کردن آن به بلاتکلیفی و تردید خواهد انجامید.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر قرار است صاحبنظران نسبت به تهدیدی هشدار دهند باید به جمع‌بندی و نتیجه برسند در غیر این صورت رها‌کردن آن به بلاتکلیفی و تردید خواهد انجامید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی‌الله سیف در سمینار «قوانین و مقررات مرتبط با عملیات بانکداری» با طرح چند سوال مبنی بر الزامی‌بودن وجود بانک در اقتصاد اظهار کرد: آیا اقتصاد رو به رشد می‌تواند بانک نداشته باشد؟ نقش بانک‌ها حذف‌شدنی است یا خیر؟ آیا می‌توان نقش بانک را در توسعه بازار‌های مالی و جمع‌آوری پس‌انداز نادیده گرفت؟

وی با اشاره به این‌که یکی از نقش‌های بانک‌ها جمع‌آوری پس‌انداز مردم و پیشبرد پروژه‌های بزرگ است، بیان کرد: وقتی که بحث نرخ سود بانکی مطرح می‌شود عده‌ای می‌گویند چرا باید این نرخ بالا‌ باشد و چرا بانک‌ها سرمایه‌های مردم را جمع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که خود سرمایه‌گذاری کنند. این به ظاهر منطقی و پسندیده به نظر می‌رسد اما وقتی که یک نفر بین یک تا 10 میلیارد تومان پول دارد باید در جایی سرمایه‌گذاری کند که نسبت به آن نگاه تخصصی داشته باشد.

سیف افزود: منابع بالایی که در اختیار برخی از مشتریان است باید در اختیار کسانی قرار گیرد که بتواند با نگاه تخصصی اولویت‌ها را تشخیص داده و بین پروژه‌ها بهترین و پربازده‌ترین و مثبت‌ترین را انتخاب کنند که این برای اقتصاد ملی بهتر خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که برخی می‌گویند چرا فردی که 10 میلیارد دارد، باید پولش را به بانک‌ها بسپارد بلکه باید خود نسبت به سرمایه‌گذاری آن اقدام کند، توضیح داد: اگر یک فرد با عدم تحقیق و تخصص جایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند که به نتیجه‌ای نرسد ضمن هدردادن منابع دچار ضرر‌وزیان نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد که سپرده‌های هر فرد در بانک‌ها رقم قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری از سوی سپرده‌گذاران نیست.

سیف تاکید کرد: طبق آخرین آمارها 90 درصد از سپرده‌گذاران در سیستم بانکی کسانی هستند که مبالغ آنها به زیر 10 میلیون تومان می‌رسد پس این افراد چگونه می‌توانند در اقتصادی که دچار تورم بالایی بوده و قدرت خرید در آن به شدت کاهش یافته سرمایه‌گذاری کنند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی اظهاراتی که هراز چند گاهی مطرح می‌شود اما پیگیری برای آن وجود ندارد، گفت: اگر تهدیدی وجود دارد باید مورد بحث قرار گرفته و در مورد آن اجماع شود، چرا که شرایط مملکت به گونه‌ای است که هر نظری می‌تواند اعلام شده و به گوش همگان برسد.

سیف اضافه کرد: بر این اساس نباید آنچه را که می‌گوییم رها کنیم چرا که سرعت نشر اخبار و مطلع‌شدن همه از آن موجب تردید‌هایی در جامعه می‌شود که بعدها نمی‌توان به خوبی آن را جمع‌بندی کرده و تبعات زیادی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که صاحبنظران نباید آنچه را که می‌گویند رها کنند، گفت: نظرات مختلف را عنوان کردن بسیار هم خوب است اما اگر جمع‌بندی نداشته باشد جز بلاتکلیفی نتیجه‌ای ندارد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد مسائل مطرح شده درباره‌ی جریمه دیرکرد عنوان کرد: بعضی وقت‌ها می‌بینیم که برخی افراد بدون اشراف به مساله‌ای اظهار‌نظر می‌کنند و این خیلی برای من عجیب است که وقتی می‌بینم در مورد چیزی اطلاعات ندارند و یا این‌که به‌طور کامل در جریان آن قرار نگرفته‌اند با عنوان مطالبی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی به ما می‌گفتند شما که حرف‌های مراجع در مورد نظام بانکداری را قبول ندارید چرا به دیدار آنها می‌روید و این واقعا تعجب‌برانگیز است، چرا که نگرانی مراجع در مورد تاخیر جریمه بود و ما نیز در مورد وجه التزام برای آنها توضیح دادیم.

سیف دیدار با مراجع را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما توضیح دادیم که مبنای وجه التزام همان مصوبات شورای نگهبان است که همه باید بر آن توجه کنند و مبنای کار ما قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بهتر است مساله‌ای عنوان و اجرا نشود که نسبت به آن اجماع کاملی وجود داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه به توصیه‌هایی در مورد تحقق بانکداری اسلامی پرداخت و توضیح داد: مهم‌ترین مساله در این مورد این است که به هیچ وجه نباید با اجرای بانکداری اسلامی و بدون ربا سیاسی برخورد کنیم، چرا که آنچه که هم‌اکنون به این مساله آسیب می‌زند و روند آن را کند می‌کند آن است که به تمامی مسائل با دید سیاسی نگاه می‌شود بنابراین باید نیت را برای بانکداری بدون ربا خالص کرد تا در نتیجه به توسعه و رشد اقتصادی بینجامد.

سیف افزود: بانکداری اسلامی از سال 62 تاکنون به طور جدی مطرح شده است بیان کرد: اما متاسفانه هیچ‌گاه نسبت به اجرای کامل آن تعصب جدی وجود نداشته است، اما با این وجود ایران تنها کشوری است که بانکداری اسلامی را در تمامی فعالیت‌های سیستم بانکی خود اجرا می‌کند.

وی با بیان این‌که نسبت به وضع موجود در نظام بانکی انتقاد‌هایی مطرح می‌شود اما هیچ یک به نتیجه‌ای نرسیده و جایگزینی را در مقابل آن اعلام نمی‌کنند اعلام کرد: ما به عنوان بانکدار باید نیازهای مشتریان و ذی‌نفعان را شناسایی کنیم و تمامی جوانب را در نظر بگیریم، چرا که گستره‌ی فعالیت بانکی در کشور به حدی زیاد است که می‌باید تمامی جوانب اجرای یک دستور‌العمل مورد توجه قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: الگوی بانکداری اسلامی باید به گونه‌ای مطرح شود که کمترین هزینه را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

سیف همچنین با اشاره به اهمیت بانکداری مطلوب، سپرده‌گذاران، گیرندگان تسهیلات و سهامداران بانکها را مهم‌ترین ذینفعان آن را عنوان کرد و افزود: بنابراین باید به گونه‌ای اقدام کنیم که رعایت اجرایی شده و حق هر کسی به خودش تعلق گیرد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بانکداری بدون ربا مکانیزم‌های دسترسی به حقوق ذینفعان را به همراه دارد اما کمتر به آن توجه شده است، بیان کرد: یکی از ظرافت‌های بانکی این است که شورای پول و اعتبار هیچ وقت حداکثر سود عقود مشارکتی را تعیین نکرده بلکه حداقل را مشخص می‌کند چرا که برای سپرده‌گذاری در نهایت سود مشاع از جمع سپرده‌ها به دست خواهد آمد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که یکی از بدشانسی‌های فعلی شروع اقدامات برای بانکداری اسلامی همزمان با نوسانات اقتصادی کشور است، گفت: در جایی که هم‌اکنون عدم ثبات، تلاطم، نوسان شدید تورم و ناهنجاری‌های اقتصادی وجود دارد بسیاری این مساله را به بانکداری بدون ربا ربط می‌دهند در حالی که این دو موضوع هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha