محمد بشارتی کارشناس صنعت هوانوردی در گفت و گو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: موقعیت خاص جغرافیایی ایران باعث شده بسیاری از سیاست ها و برنامه ریزی هایی که برای توسعه صنعت هوایی در منطقه شکل می گیرد با حضور این کشور همراه باشد، مسئله ای که تحریم ها مانع از اجرای آن می شد اما با لغو این محدودیت می توان انتظار داشت شرایط به حالت قبل باز گردد.
به گفته وی استفاده از آسمان ایران برای پروازهای عبوری و نقش آفرینی ایرلاین های ایرانی در جابجایی مسافران منطقه مسائلی است که در صورت لغو کامل تحریم ها بار دیگر در دستور کار بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی قرار خواهد گرفت.
این کارشناس به رقابت شرکت های بزرگی مانند ایرباس و بویینگ برای به دست آوردن دوباره آسمان ایران اشاره کرد و گفت: این دو شرکت که به نوعی قدرت اصلی صحنه جهانی به حساب می آیند فارغ از تمام شرایطشان در طول ماه های گذشته تلاش کردند سهمی از آسمان ایران به دست آورند و همین امر سبب شد ایران ایر بتواند با فراغ بال با آنها مذاکره کند امتیازهای مدنظر خود را به دست آورد.
بشارتی ادامه داد: تمام این اتفاق ها در حالی به وقوع پیوسته که آمریکا در زمان اجرای برجام سنگ اندازی های سیاسی فراوانی صورت داده و همین امر قدری سرعت تعاملات و اجرای قراردادها را پایین آورده است اما با این وجود رقابتی که برای به دست اوردن سهمی جدی از آسمان ایران به وجود آمده این امید را ساخته است که حتی از سنگ اندازی های رسمی و کلان غرب نیز می توان عبور کرد.
وی با اشاره به ورود نخستین فروند هواپیمای خریداری شده به ایران تاکید کرد: هرچند نمی توان انتظار داشت تمام نیازها و مسائل انباشته شده سال های گذشته با ورود یک هواپیما یا تعداد محدودی از آنها حل شوند اما صرف ورود این هواپیما امیدهایی را برای لغو قطعی محدودیت ها به وجود آورده که نتیجه آن افزایش توانایی کشور در باز پس گیری بازاری است که برای مدت طولانی به دست خارجی ها افتاده و امروز می توان این برنامه ریزی را به کار بست تا مشکلات و مسائل باقی مانده در زمانی کوتاه تر حل شوند.
انتهای پیام
نظرات