• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97051709330
  • خبرنگار : 71467

ماجرای پرداخت مابه‌التفاوت برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش

ماجرای پرداخت مابه‌التفاوت برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش

تحویل سکه‌های پیش فروش شش ماهه در حالی آغاز شده که بخش محدودی از این سکه‌ها در زمان تحویل باید بر اساس نرخ روز تسویه شود. سکه‌هایی که در زمان پیش فروش با ودیعه ثبت نام شده بود، با نرخ سه میلیون و ۸۰ هزار تومان همراه با چهار درصد تخفیف تسویه می‌شود؛ اما سکه‌هایی که با قیمت قطعی پیش فروش شد، هیچ مابه‌التفاوتی در ازای آنها گرفته نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، امروز (چهارشنبه) همزمان با ۱۷ مرداد زمان سررسید سکه‌های پیش فروش شش ماهه است و در نتیجه افرادی که این سکه‌ها را پیش خرید کرده بودند می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ملی سکه‌های خود را تحویل بگیرند؛ اما سکه‌های شش ماهه دارای دو حالت هستند که بخشی هر چند محدود شامل تسویه و پرداخت مابه التفاوت شده و بخشی  دیگر هیچ مبلغی نباید در ازای تحویل آن پرداخت شود.

ماجرا از این قرار است که در زمان شروع طرح پیش فروش سکه یعنی از بهمن ماه سال گذشته که بانک مرکزی در جریان نوسان تند بازار سکه و ارز طرح پیش فروش را در دستور کار قرار داد، قرار بر این شد تا سکه‌های با سررسید شش ماهه و یک ساله با دریافت ودیعه ثبت‌نام شوند؛ به طوری که برای هر دو زمان یک میلیون تومان برای سکه‌های تمام بهار آزادی دریافت شده و در زمان سررسید به قیمت روز مابه‌التفاوت از صاحب سکه دریافت می شد. در این جریان صاحبان سکه‌های با سررسید شش ماهه شامل تخفیف چهار درصدی و همچنین یک ساله تخفیف ۹ درصدی می شدند.

طرح پیش فروش سکه با پرداخت ودیعه حدود ۱۰ روزی در جریان بود و متوقف شد. در این مدت حدود ۵۰ هزار سکه پیش فروش شد و استقبال چندانی از آن وجود نداشت. از این تعداد نزدیک به ۲۵ هزار قطعه سکه برای دوره شش ماهه بود که اکنون زمان سررسید آن رسیده است و صاحبان می توانند در زمان مراجعه به شعب ما به‌التفاوت را پرداخت و سکه را تحویل بگیرند این در حالی است که برای تسویه نرخ روز مبنا قرار خواهد گرفت و بانک مرکزی برای امروز ظاهرا سه میلیون و ۷۹ هزار تومان را به عنوان قیمت نهایی اعلام کرده که باید از آن چهار درصد کمتر و به عنوان تخفیف به صاحب سکه داده شود. بنابراین جریان تسویه و پرداخت ما به التفاوت سکه‌ها به این گروه بر می‌گردد.

اما بعد از اینکه طرح پیش فروش سکه با ودیعه از استقبال چندانی برخوردار نشد و در مدتی کوتاه متوقف و بانک مرکزی طرح دیگری را در دستور کار قرار داد که در آن قیمت‌ها قطعی و همان اول  در زمان ثبت نام تسویه می شدند؛ به طوری که برای سکه‌های شش ماهه مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار  تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرد و از پایان بهمن ماه سال گذشته تا اواسط فروردین ماه به مرحله اجرا درآمد و حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه فروش رفت. البته در ادامه و اوایل فروردین ماه امسال سررسید سکه‌ها اضافه شد و قیمت نیز تغییر کرد؛ به‌گونه‌ای که سکه‌های پیش فروش در هفت سررسید یک ماهه با قیمت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان فروخته شد.

بر این اساس از امروز سررسید سکه‌های شش ماهه آغاز شده است  و شامل سکه‌های پیش فروش قطعی نیز خواهد بود که حدود دو میلیون و ۵۶۰ هزار قطعه را در بر گرفته و توزیع آنها تا آبان ماه ادامه دارد. در حال حاضر قیمت سکه در بازار آزاد حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که در روزهای گذشته قیمت بالاتر و تا چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم رفته بود و در روال ریزشی کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۸:۳۴

سلام لطفا یه پیگیری هم بابت دریافت مابه تفاوت از محصولات وارداتی بکنید

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۲۰:۴۳

تنها کسانى که به سیستم اعتماد کردن ودر طرح پىش فروش غیر قطعى ثبتنام کردن وتعداد اندکى از مردم عادى هستند که اطلاعات رانتى نداشتند ضرر کردند چون موقع ثبتنام قىمت سکهیک مىلىون وپانصد بود .....این بى عدالتى محضه...

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۸ ۰۹:۴۳

باسلام، لطفا در این خصوص شفاف سازی شود. بنده یک کارمند جزء هستم اندوخته ای داشتم و با آن شش سکه با ودیعه یک میلیونی خریدم. امروز به بانک مراجعه کردم گفتند باید برای هر سکه 1900000 پرداخت کنم. اعتراض کردم گفتند اگر نمی خواهید پولتان را پس می دهیم. این چه عدالتی است؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۸ ۱۲:۱۸

عدم پرداخت اسکناس سپرده های ارزی در دولت قبل ، طرح مجلس مبنی بر ممنوعیت واگذاری سکه های پیش فروشی و دبه کردن معافیت مالیات سکه های پیش فروشی اعتماد را خدشه دار کرده است.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۱ ۱۱:۲۵

واقعا برای دولتی که دم از اعتماد و امید میزد و اکنون بذر بی اعتمادی را بین مردم و مسئولین را میکارد متاسفیم که اینگونه برخوردها را با مردم خودشان دارند. موجبات بی اعتمادی مردم به نظام را رقم میزنند . اگر هم که عدالتی میخواهند برقرار کنند بایستی برای کسانی که میلیون به بالا گرفته اند و دلالان را نقره داغ کنند نه کسی که با اندوخته کمی که داشته اینگونه رفتار ناشیانه انجام دهند و مردم را نسبت به سیستم و نظام و ... بدبین میکنند . فقط میتوانم بگویم متاسفم برای این نظام با این مسئولین بی مسئولیت ...

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۱ ۱۵:۰۴

چرا سایت طلا اعلام نمیکند سکه های شش ماهه ازهفته آینده با قیمت قطعی ۱۴۰۰به بازار توزیع میشود تا تبلیغی برای کاهش قیمت باشد؟ چون درافزایش قیمت ذینفعند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۱ ۱۸:۴۴

... یکی نیست به آقای رییس بانک مرکزی بگه: آخه قیمت روز که شما شش ماه پیش صحبتش را کردید چه ربطی به بازار دارد : اگر می خواستم از بازار بگیرم و با قیمت بازار که همان شش ماه پیش چهارصد تومان دیگه می دادم از همان بازار خرید می کردم نا سلامتی من از بانک مرکزی خرید کردم یعنی بر طبق فرمولی که بر اساس نرخ جهانی طلا نرخ رسمی دلار و وزن سکه و عیار آن + حق ضرب مشخص می شود. نرخ رسمی دلار مشخص است(4200 تومان) نرخ اونس جهانی مشخص است وزن و عیار سکه هم اگر دزدی نکرده باشند مشخص است حق ضرب هم معلوم است با هیچ حساب و کتابی این قیمت کذایی نزدیک سه میلیونی که امروز اعلام کردند بدست نمی آید. سؤال اینجاست که آیا قرار بود التهاب بازار سکه و طلا را کم کنند یا بر آن بیفزایند آیا قرار بود حباب سکه را بترکانند یا خود بر این حباب اضافه کنند؟ اگر دقت کنید با ارائه بسته ارزی بانک مرکزی تا حدودی بذر امید در جامعه پاشیده شد و قیمت سکه و دلار و ارز در بازار رو به کاهش نهاد و لی از همان روز تحویل سکه های پیش خریدی یعنی هفتم مرداد روند افزایشی شدیدی از سر گرفته شد این یعنی اگر رئیس بانک مرکزی بخواهد کلک بزند بازار این کلک را دو چندان جبران می کند و فقط دودش توی چشم یک سری افراد ضعیف که از پول و سرمایه چندانی برخوردار نیستند می رود.