• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97071006009
  • خبرنگار : 30054

۷۰ سال سفر برای یک معیار ارزشمند و یک الگوی پیشتازی

۷۰ سال سفر برای یک معیار ارزشمند و یک الگوی پیشتازی

به جان خریدن زحمت یک سفر کاری با امکانات ۷۰ سال پیش و متقاعد کردن افراد برای چنین باروبندیل بستن چقدر می‌تواند اهمیت داشته و در اولویت باشد که حاضر باشند برای آن از یک سال قبل هماهنگی کنند آن هم با وسایل ارتباطی آن زمان؟ مدیران و نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت دور هم جمع شدند تا برای موردی که مشخصا به دنیای مهندسی و تولید مرتبط بود مبنا و معیار قابل پذیرش تعریف کنند. امروز اسم این مبنا و معیارها «استاندارد» است. آنها نیاز به این کار را زودتر از بقیه درک کردند، در حالی که اجباری برای آن نداشتند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام مجموعه کاوش، امروز نیاز به استاندارد کاملا واضح و در بسیاری از موارد هم اجباری است. دستاورد این سفر - در آن زمان - نه تنها سود مالی مستقیم برای آنها نداشت بلکه زحمات و سخت‌گیری‌های مخصوص به خود هم برای مشارکت‌کنندگان ایجاد می‌کرد. آنها این سختی را به جان خریدند تا امروز پیشرو صنعت و فناوری جهان باشند. ارزشمندترین دستاورد این سفر که از ۷۰ سال پیش تاکنون ادامه یافته، چیزی است که در ادامه این مطلب می‌خوانیم:

سال ۱۹۴۷ میلادی نماینده بیش از ۲۵ کشور دنیا در موسسه مهندسی عمران انگلستان در شهر لندن جمع شدند تا استاندارهای ثابتی برای ارزیابی دستاوردهای مهندسی ایجاد کنند، مهندسی در آن زمان تاج پیشرفت و قلب تپینده صنعت بود، هنوز هم هست اما امروز مهندسی و مدیریت بدون استاندارد به مانند یک قلب بدون بدن است. قبل از پرداختن به ادامه داستان تصور کنید که آن موقع یعنی سال ۱۹۴۷ میلادی / ۱۳۲۷ شمسی جمع شدن ۲۵ نماینده در یک سازمان غیردولتی و با هدفی غیر سیاسی چقدر می‌توانست سخت و پیچیده باشد. آنچه امروز تحت عنوان استاندارهای ایزو ISO یا به عبارتی کامل سازمان ایزوIso  شناخته می‌شود ماحصل این حرکت – شما بخوانید سفر - و تکامل پیوسته آن در همه‌ این سال‌هاست.

سازمان بین‌المللی ISO متشکل از مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از موسسه‌های استاندارد ملی با عضویت ۱۶۲ کشور از سراسر دنیاست که مرکز اصلی آن در شهر ژنو سوییس است. نتیجه تلاش هفتادساله این سازمان ایجاد استاندارهای واحد و مشترکی است که دربرگیرنده تضمین کیفیت برای صدها شاخه صنعتی و مدیریتی است. پیوستن به استاندارهای این سازمان بین‌المللی نه تنها برای برندها اعتبار جهانی ایجاد می‌کند بلکه باعث خواهد شد زمینه رشد، آموزش و دانش کیفیت با معیارهای جهانی در سازمان و طبعا صنعت آنها فراهم شود.

داشتن یک مبنای ثابت و معتبر مقایسه برای ارزیابی خدمات و محصولات، زمینه را برای پذیرش و ایجاد تغییرات نوآورانه در هر شرکت و سازمان فراهم می‌کند. استاندارهای ایزو یکی از بهترین و معتبرترین معیارهای ثابت ارزیابی در جهان است. آنچه تحت عنوان استاندارد ایزو معرفی، پذیرفته و أخذ می‌شود تنها یک لوح یا نشان روی دیوار یا قفسه اتاق مدیر نیست. تفکری است دربرگیرنده ارتباط جهانی، شناخت معیارهای رقبا، پیشروهای بازار، ارزش قائل شدن برای اعتماد و اعتبار، شناخت مقررات جهانی کیفیت و کمیت و همچنین به استقبال فناوری‌های تازه رفتن قبل از اجباری شدن و از همه مهم‌تر شفافیت.

چگونه و از چه شرکتی استاندارد ایزو ISO دریافت کنیم؟

مرکز جهانی ایزو در شهر ژنو سویس قرار دارد و نمایندگان هر کشور به نوعی واسطه بین دریافت‌کننده و شرکت بین‌المللی برای دریافت این استاندارد هستند. به شرکت‌ها، نمایندگان یا مراجعانی که حق صدور گواهینامه ایزو  را دارند را در اصطلاح CB می‌گویند که سرواژه عبارت  Certify Bodyاست.

موسسه کاوش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ پارس پندار نهاد، به عنوان مرجع معتبر شناخته شده از طرف یکی از اعتبار دهنده‌های اصلی Accredity Body سازمان جهانی ایزو است. موسسه کاوش تمامی مراحل مرتبط با اخذ ایزو، اعم از مشاوره، مستندسازی، پیاده سازی و دریافت آن را انجام می‌دهد. بسته به اینکه در چه صنعتی و در چه سطحی از آن فعالیت می‌کنید برخی از خدمات ایزو به صورت پیش‌فرض روی سایت اصلی کاوش ارائه شده و در مورد زمینه‌هایی دیگر مشاورین مرکز آماده‌اند که به صورت رایگان در این خصوص اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

ارزشمندترین و کاربردی‌ترین استاندارهای حال حاضر جهان (مثل iso) هنوز غیراجباری هستند یا بهتر است بگویم غیرالزامی به نظر می‌رسند. سازمان و شرکتی که استانداردی را اجبارا اخذ کند تنها به یک پیش نیاز شغلی یا حرفه‌ای پرداخته است، چیزی شبیه به گواهینامه رانندگی اما مدیری که خودخواسته به استقبال یک استاندارد معتبر جهانی به ظاهر غیرالزامی می‌رود، قبل از این که بازار، رقبا، مشتریان و سایر چیزها معیارهای ناخواسته و نامربوط خود را به سیستم او تحمیل کند، جایگاه بالاتری از نظر کیفی پیدا کرده است. چیزی شبیه به دریافت گواهینامه رانندگی در مسابقات فرمول یک سرعت. برای پیشتازی در بازار آینده به چنین تفکر و استانداری نیاز دارید. با مشاورین کاوش تماس بگیرید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha