• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98112014730
  • منبع : نمایندگی همدان

مشاور معاون وزیر بهداشت:

راه عبور از شرایط کنونی کشور عملکرد قدرتمندانه است

ایسنا/همدان مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه توسعه از طریق جان آدم ها محقق می‌شود و این راه با الگو گرفتن از معلم‌های متخلق امکان پذیر است، گفت: در شرایط امروز، باید کمر همت ببندیم تا کشور را از این گردنه بگذرانیم و راه عبور از آن عملکرد قدرتمندانه است، باید بتوانیم با امکانات محدود باید اقدامات بزرگی انجام دهیم.

دکتر سعید عسگری یکشنبه ۲۰ بهمن در جلسه بررسی تحولات و میزان رشد شاخص‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان، پزشکان و مسئولان دانشگاه را «عاشقان بی‌نشان» خطاب و اظهار کرد: حداقل کاری که می‌توان در برابر این افراد زحمتکش و بی‌ادعا داشت این است که قدردان زحمات و تلاش‌های آنها باشیم و من به عنوان نماینده معاونت آموزشی وزارتخانه دست شما را می‌بوسم که تا این حد بی‌ادعا و پرتلاش در حوزه سلامت جامعه زحمت می‌کشید.

وی افزود: هر بار که به همدان سفر می‌کنم تحولات محسوس و رویکردهای نوینی در در دانشگاه علوم پزشکی می بینم که علت آن رشد قابل توجه این مجموعه در مسائل آموزشی و پژوهشی است و نشان از تلاش بی وقفه مسئولان این دانشگاه دارد و احساس شعف و شادمانی از درک این میزان رشد در این دانشگاه دارم و امیدوارم عمر تک تک افراد این مجموعه موجب برکت فراوان برای آحاد افراد جامعه شود. 

مشاور و قائم مقام مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در ادامه با قرائت آیاتی از سوره منافقون بیان کرد: صدقه دادن که در آیاتی از این سوره مورد توجه قرار گرفته است، تنها بُعد مادی ندارد و گاه بدان معناست که از علم و توانایی خود برای نیکی کردن به افراد به‌ویژه نیازمندان بهره گیریم.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته های اداری در ترویج مفاهیم و معانی اخلاق اثرگذاری چندانی ندارد، تصریح کرد: چنانچه بتوان از ظرفیت خود برای ترویج اخلاق و حتی اسلام بهره ببریم موفق‌تر خواهیم بود و به دنبال آن توفیق در پژوهش و دانش نیز با آراستگی افراد به زینت اخلاق محقق می‌شود.

عسگری با بیان اینکه توسعه از طریق جان آدم ها محقق می‌شود و این راه با الگو گرفتن از معلم‌های متخلق امکان پذیر است، گفت: در شرایط امروز، باید کمر همت ببندیم تا کشور را از این گردنه بگذرانیم و راه عبور از آن عملکرد قدرتمندانه است، باید بتوانیم با امکانات محدود باید اقدامات بزرگی انجام دهیم.

وی در ادامه مهمترین نکات نامه‌های دکتر حقدوست خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها را که تحت عنوان میثاق‌نامه ارسال شده‌ بود را بررسی و تأکید کرد: جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ یکی از نکات برجسته این میثاق‌نامه است همچنین در این نامه‌ها بر لزوم احترام به رعایت اخلاق و حسن برخورد تأکید شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور و قائم مقام مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی احترام به همه مخاطبان حوزه آموزش را آموزش پنهان اخلاق در بستر جامعه برشمرد و بیان کرد: حرکت در جهت ارتقای نظام پاسخگو و شفاف نیز از رویکردهایی است که می‌تواند در ایجاد فضای شفاف‌سازی در جامعه، علاوه بر آشکار شدن کجروی مدیران کجرو، مشارکت حداکثری دانشگاهیان را به‌عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی جلب کند. 

۳۸ میلیارد تومان درآمدزایی از پردیس بین‌المللی دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸، اظهار کرد: تعداد دانشجویان این دانشگاه از سال ۹۲ تا ۹۸ به ۶۴۲۱ نفر رسیده است و قاطعانه می‌توان گفت با این امکانات موجود حتی می‌توانیم به همین تعداد، باز هم پذیرش دانشجو داشته باشیم.

دکتر فراهانی با بیان اینکه در دانشگاه ۱۳۲رشته مقطع داریم، افزود: در سال۹۱، دانشجوی پردیس نداشتیم اما در سال ۹۲، ۱۱۰ دانشجو پذیرش کردیم و امسال ۱۳۰۰دانشجو داریم که نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان درآمدزایی برای دانشگاه دارد.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها در مجموع رشته‌های تحصیلات تکمیلی از ۶۶ رشته به ۱۲۰ رشته رسیده است، گفت: رشته شیمی دارویی که اخیراً به رشته‌های کارشناسی ارشد اضافه شده است، از دیگر دستاوردهای این معاونت به‌شمار می‌رود.

فراهانی ضمن تأکید بر لزوم بهره‌وری بهینه از منابع و نیروی انسانی خاطرنشان کرد: تمامی منابع باید تجمیع شوند و پشتیبانی اداری مالی به صورت متمرکز عمل کند تا از کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه کلان منطقه آمایشی غرب کشور در همدان مستقر شده و در این راستا کلیه امور مربوط به کلان‌منطقه انجام شده‌است، افزود: در توسعه زیرساخت‌های آموزشی در این معاونت اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح مرکز اسکیل لب در مجتمع آموزشی درمانی بعثت اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به تغییر رویکرد برنامه‌های آموزشی دانشجویان تشریح کرد: بیمارستان ۳۲ تختخوابی بهار به بیمارستان دندانپزشکی تبدیل شد و خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی در این مرکز انجام می شود همچنین افتتاح مرکز مشاوره سرطان که به زودی در فاز نخست آن افتتاح می‌شود از دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه آموزشی است.

وی در ادامه از افتتاح کلینیک هسته‌ای پزشکی با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و یادآور شد: راه‌اندازی مرکز آموزشی درمانی توانبخشی نشاط نیز پروژه دیگری در راستای توسعه ظرفیت‌هاست که سیل عظیمی از منابع را وارد دانشگاه می‌کند.

فراهانی ادامه داد: افتتاح داروخانه آموزشی دانشکده داروسازی، سلامتکده طب سنتی ایرانی بدیع الحکما و باغ آموزشی پژوهشی گیاهان دارویی که می‌تواند منشأ استارتاپ‌های بسیار موفقی باشد نیز از دیگر پروژه‌های این مجموعه با هدف تقویت اهداف آموزشی است.

وی همچنین به بین المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی اشاره و اظهار کرد: ۱۳۰ دانشجو در رشته mbbs در حال پذیرش هستند و نخستین دانشگاهی بودیم که سیستم سما را به هم‌آوا تبدیل کردیم، ارتقای زیرساخت های دانشکده‌ها و احداث خوابگاه کوی سلامت توسط خیرین سلامت که در ۱۱۰ واحد راه اندازی شد نیز نمونه‌های دیگری از این دست است.

انتشار بیش از ۸۰۰ مقاله در سال گذشته

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز گفت: در حوزه پژوهشی دانشگاه هم به صورت کمّی و هم کیفی روند قابل قبولی وجود دارد به طوریکه در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۰۰ مقاله از این دانشگاه در مجلات معتبر دنیا منتشر شده است.

دکتر بشیریان با بیان اینکه روند استنادات طبق آخرین آمار، ۱۰ هزار و ۷۷۱ مورد بوده است، افزود: تمرکز بر رفع دغدغه‌های منطقه‌ای از جمله سوءمصرف مواد با راه اندازی مرکز مطالعات پیگیری شده و همچنین مطالعه شهرستان فامنین در سال ۱۳۹۵ در شبکه علمی کوهورت صورت گرفته‌است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به تأکید این معاونت بر نظام‌های ثبت اشاره و بیان کرد: از جمله نظام ثبت سرطان پستان، نظام ثبت اختلالات طیف اوتیسم، نظام ثبت دیابت و ... از دیگر نظام‌های ثبت شده در این مجموعه است.

وی از آغاز روند مطالعه کوهورت در ازندریان از فروردین ماه ۹۹ خبر داد و یادآور شد: ۲۰ مرکز تحقیقاتی فعال در این معاونت داریم و در حوزه فناوری نیز اقدامات شاخصی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به معرفی آزمایشگاه جامع تحقیقات، در حوزه فناوری و راه‌اندازی چند شرکت در مرکز رشد سلامت اشاره کرد که ۱۱ محصول تجاری سازی شده و انعقاد ۲۹ قرارداد با حوزه صنعت از ثمرات فعالیت این شرکت‌هاست.

بشیریان با بیان اینکه رتبه نخست ارتباط با صنعت در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از آن دانشکده بهداشت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال موفق شدیم رتبه نخست را در جشنواره رازی کسب کنیم و مقام پژوهشگر برتر در حوزه بالینی و مرکز تحقیقات نمونه را در این جشنواره به دست آوریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha