• شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99032415079
  • منبع : نمایندگی سمنان

شهر دستبافته‌های سنتی ثبت ملی می‌شود

 شهر دستبافته‌های سنتی ثبت ملی می‌شود

ایسنا/سمنان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه شاهرود ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد، گفت: ثبت ملی شهر کلاته خیج شاهرود به عنوان شهر دستبافته‌های سنتی با بیش از۹۰۰ بافنده در دست پیگیری است.

 مهدی جمال 24 خرداد 99 و در مراسم گرامیداشت هفته صنایع‌دستی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی شاهرود و میامی اظهار کرد: ثبت ملی روستای ابرسج شاهرود به عنوان روستای نمدمالی با بیش از ۵۰ کارگاه تولید نمد و  توسعه جاجیم بافی شهر مجن را در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های این اداره کل حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی است، گفت:«از ابتدای سالجاری تاکنون ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به ۵۶ صنعتگر در شهرستان شاهرود پرداخت شده است.

جمال، با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون ریالی با کارمزد ۱۲ درصد به صنعتگران برای جبران بخشی از خسارت‌های کرونا، تصریح کرد: شهرستان شاهرود دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش گردشگری و صنایع‌دستی است اما صنعتگران هنوز راه نرفته بسیاری در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارند.
وی با تأکید اهمیت بازاریابی به نسبت تولید، یادآور شد: سال گذشته نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی در شاهرود افتتاح شد و همه زیرساخت‌ها برای تشویق هنرمندان این حوزه به منظور ارائه محصولات آنها فراهم است.
جمال به افتتاح ۲ فروشگاه خصوصی صنایع‌دستی در شهرستان شاهرود نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر این تلاش می‌شود با حمایت دولت بخشی از مواد خام صنعتگران برای حمایت بیشتر از آنان فراهم شود.
وی به دیگر برنامه‌های این اداره کل برای رونق گردشگری در شهرستان شاهرود نیز اشاره کرد و گفت: «با همکاری اداره کل راه آهن شمال شرق (۱)، در آینده نزدیک قطار گردشگری تهران-شاهرود نیز برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهرستان‌ ‌راه‌اندازی ‌می‌شود.
فرماندار شاهرود نیز در این نشست  با بیان اینکه برخی از حوزه‌ها همچون صنایع‌دستی و گردشگری نیازمند صرف وقت و اهمیت بیشتری است، اظهارکرد: شهرستان شاهرود با دارا بودن یکهزار و ۷۰۰ هنرمند صنعتگر و ثروت‌های  فراوان طبیعی و خدادادی در حوزه گردشگری دارای ظرفیت بسیاری برای رونق اقتصادی در این بخش است.
نادر فخری پرداختن به صنایع‌دستی، گردشگری، معدن و کشاورزی را از اولویت های شهرستان شاهرود برشمرد و افزود: راه برون رفت شاهرود از بیکاری و ایجاد اشتغال در شهرستان در این بخش‌ها است که تلاش مضاعفی را نیاز دارد.
وی یکی از مشکلات شهرستان شاهرود را معرفی نشدن جاذبه های گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان عنوان کرد و گفت: «باید اصحاب رسانه و فعالان مجازی با همدلی برای معرفی سرمایه‌های شاهرود به هموطنان بیشتر از گذشته‌همکاری‌کنند.
معاون استاندار سمنان با تأکید بر ضرورت توجه به بازاریابی و فروش صنایع دستی، یادآور شد: «با راه اندازی نمایشگاه‌های دائمی و تبلیغات می‌توان فضای بیشتری برای فروش این محصولات ایجاد کرد.
فخری به لزوم تداوم و ارتقاء آموزش در این بخش نیز اشاره کرد و گفت: «راه اندازی آموزشگاه‌های خصوصی، ایجاد مشوق و ترغیب مردم به شرکت در دوره‌های آموزشی در حصول این هدف تأثیرگذار است.

در این نشست جمعی از فعالان صنایع‌دستی شاهرود و میامی مورد تقدیر قرار گرفتند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha