• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۰۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99042920978

مدیر کل خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:

اگر سرانه فرهنگی در دانشگاه‌‎ها درست هزینه می‌شد، دانشجویان عرق ملی داشتند

اگر سرانه فرهنگی در دانشگاه‌‎ها درست هزینه می‌شد، دانشجویان عرق ملی داشتند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: خیلی از دانش آموزان موفق در المپیاد ما بلافاصله پس از گذراندن مقطع کارشناسی مهاجرت می‌کنند اما اگر سرانه فرهنگی در دانشگاه‌ها به درستی هزینه می‌شد، حداقل ترین بازخورد آن داشتن عرق ملی دانشجویان به کشور بود.

دکترداوود بهره‎پور با حضور در میزگرد ایسنا با عنوان «بررسی وضعیت آموزش عالی در بخش خصوصی»، اظهار کرد: از جمله عوامل مؤثر بر کاهش تعداد دانشجویان می‌توان به کاهش جمعیت دانش آموزی کشور اشاره کرد. دلیل مهم دیگر کاهش علاقه وافر میان دانش آموزان برای ورود به دانشگاه نسبت به گذشته است. با وجود این موارد، نگاه مدرک گرایانه بخش‌های مختلف دولتی ما کمک می‌کند که بخشی از  این کاهش تعداد دانشجویان تأمین شود.

وی در رابطه با عوامل داخلی مؤثر بر کاهش تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها افزود: کیفیت آموزش، رقابت میان دانشگاه‌ها و دانشجویان از جمله موارد مؤثر عوامل داخلی است و از طرفی دیگر تقریباً تمامی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیر۱۱۱۱دولتی فقط با یک هدف فعالیت می‌کنند درحالی که دلیل تأسیس این دانشگاه‌ها چیز دیگری بوده است. دانشگاه آزاد در اوایل انقلاب، با یک هدف عالی و ارزشی که توسعه دانش در لایه‌های مختلف جامعه مورد توجه بود، تاسیس شده است. ما در ایران دانشگاه‌های مختلفی داریم مانند دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی که هرکدام با اهداف و روش‌های مختلفی تأسیس شده اند اما در حال حاضر همه به یک صورت عمل می‌کنند.

بهره پور خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد از ابتدا بر اساس شهریه دانشجویی مدیریت ‌شده است. این دانشگاه به دلیل اینکه سال‌ها این تجربه را داشته است، توانسته با موفقیت روبرو شود و یکی از بنگاه‌های موفق بعد از انقلاب بوده که سال‌ها توانسته دوام بیاورد، توسعه پیدا کند و تاثیرگذار باشد. ما در هر استان آمایش استانی انجام داده‌ایم، یعنی رشته‌هایی را که احساس کردیم در برخی از شهرها کمتر مخاطب دارند را به شهرهای دیگر که مخاطب بیشتری دارند انتقال داده‌ایم و این مسئله به ما کمک کرده است تا از ظرفیت هر رشته مصوب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تکنیک‌های دیگری نیز مانند تجمیع درآمدها و توزیع متوازن آن در سطح کشور هم تاثیر زیادی بر پایداری دانشگاه آزاد اسلامی داشته است. دانشگاه آزاد حدود 400 مرکز ‪  و واحد در کل کشور دارد.

خروجی‌های دانشگاه‌های دولتی منجر به فرار مغزها و ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌شود

مدیر کل خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد مشهد گفت: به نظر من دانشجویان دانشگاه‌های سراسری از آنجایی که از ابتدا وارد محیط آکادمیک استریلیزه و پاستوریزه می‌شوند یک بعدی پرورش پیدا می‌کنند. اما دانشجویانی که باید شهریه بپردازند در دانشگاه‌های غیردولتی اینطور نیستند و وارد فضای کار و اجتماع می‌شوند و هوش هیجانی بالاتری دارند. طبق آمارها، خروجی‌های دانشگاه‌های دولتی منجر به فرار مغزها، ادامه تحصیل در خارج از کشور و... می‌شود. ما سرانه فرهنگی داریم، اگر این سرانه فرهنگی در دانشگاه‌ها به درستی هزینه می‌شد حداقل ترین بازخورد آن این بود که دانشجویان عرق ملی به کشور داشته باشند. خیلی از دانش آموزان موفق در المپیاد ما بلافاصله پس از گذراندن مقطع کارشناسی مهاجرت می‌کنند.

لزوم وجود یک مدیریت واحد در میان دانشگاه‌ها

وی افزود: یکی از وظایف دانشگاه‌های سراسری این مسئله است که به صورت خاص و مسئله محور ورود پیدا کند. اما اینکه دانشگاه دولتی الان به جاهایی که دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی قبلاً حضور داشته‌اند، ورود پیدا می کند توازن را بهم می‌زند. شهرهای مختلفی بوده‌اند که ابتدا دانشگاه‌های غیرانتفاعی در آن‌ها وجود داشتند و هزینه‌ها و فعالیت‌هایی را به آنجا اختصاص داده‌اند، اما با حضور دانشگاه دولتی در این مکان‌ها توازن بهم خورده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

بهره‌پور عنوان کرد: وزارت علوم نگاه ویژه‌ای به دانشگاه‌های دولتی دارد و با دادن امتیازهای ویژه به آن‌ها سعی در حفظ آن‌ها می‌کند. دانشگاه آزاد با داشتن قدمتی طولانی  و با حضور در مناطق محروم مختلف، به این فکر می‌افتد که چرا از منافع خود دفاع نکند و در حوزه‌های مختلف فعالیت نکند. بنابراین یک مدیریت واحد مورد تأیید و قبول همه ذی‌نفعان میان دانشگاه‌های مختلف، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha