• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030201161
  • خبرنگار : 50558

/دولت سیزدهم و دیپلماسی/

دیپلمات شهید با پیگیری دیپلماسی مقاومت، قدرت‌آفرین شد

دیپلمات شهید با پیگیری دیپلماسی مقاومت، قدرت‌آفرین شد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در دوران وزارت آقای امیرعبداللهیان، بعد از دست کم ۴۰ سال یک بار برای همیشه به مولفه قدرت در سیاست خارجی دسترسی پیدا کردیم. تا ما به مولفه قدرت دسترسی پیدا نکنیم، آمریکایی‌ها و نظام سلطه شرق و غرب آزادمان نخواهند گذاشت. زمانی‌که پایگاه عین‌الاسد را زدیم، وعده صادق را عملی کردیم و مواضع محکمی در حمایت از مردم غزه و فلسطین در پیش گرفتیم، توانستیم با تقویت دیپلماسی مقاومت به مؤلفه قدرت دسترسی پیدا کنیم.

حمید صالحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستاوردهای سیاست خارجی ایران در دورانی که شهید حسین امیرعبداللهیان تصدی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت، اظهار کرد: یکی از مباحث بنیادین سیاست خارجی ما موضوع دیپلماسی و مقاومت است. ما یک ساختاری در سیاست خارجه داریم که مواردی مانند سفارتخانه‌ها، تعامل با نظام بین‌الملل، نظام سلطه، شرق و غرب در قالب دیپلماسی تعریف می‌شود. از طرف دیگر بخش اعظم سیاست خارجی ما را مباحثی همانند حمایت از جنبش‌های رهایی‌بخش، حمایت از مردم فلسطین و مظلومین، مبارزه با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از سلطه زورگویان تحت عنوان مقاومت تشکیل می‌دهد که از بدو انقلاب از جمله استراتژی‌ها و اهداف بنیادین جمهوری اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان را وزیر امور خارجه‌ مقاومت می‌نامیم، ادامه داد: همواره پارادوکس دیپلماسی و مقاومت، بخش بزرگی از سیاست خارجی و سیاست‌ها، راهبردها و استراتژی‌هایش را در بر گرفته است. روحیات شهید وزیر، جناب امیرعبداللهیان در هر زمان و در هر سمتی، با مقاومت عجین شده بود. در این قالب او حمایت از مستضعفین، جنبش‌های رهایی‌بخش، مردم مظلوم فلسطین و در کنار آن مبارزه با نظام سلطه، مقابله با زورگویی رژیم صهیونیستی، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را دنبال می‌کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: جناب امیرعبداللهیان دوست و همکلاسی بنده بود و از نزدیک عملکرد ایشان را رصد می‌کردم. زمانی‌ که معاون بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بود، کنگره‌های مربوط به فلسطین را خیلی دنبال می‌کرد و پیگیر دیپلماسی مقاومت بود. در مسئولیت‌های بعدی هم روحیاتش در حمایت از فلسطین و مردم غزه و حمایت از مستضعفین خلاصه می‌شد. به‌ طور کلی چه قبل از زمانی‌ که به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد و چه در زمانی‌که به عنوان وزیر خارجه فعالیت می‌کرد، راهبرد مقاومت را در پیش گرفته بود و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکرد و گام‌های بلندی برداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha