• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99051510961
  • خبرنگار : 50175

/چهل سال با جهاد دانشگاهی/ رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره):

فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی، ارتباط مراکز علمی و نیازهای جامعه است

فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی، ارتباط مراکز علمی و نیازهای جامعه است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) گفت: فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی ایجاد ارتباط بین مراکز علمی و نیازهای جامعه بوده است.

حسن مروتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دستاوردهای مجموعه جهاد دانشگاهی در سطح کشوری، حوزه پزشکی و دوره‌های آموزشی بی‌نظیر است، ما می‌دانیم که پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با پیشرفتی که در باروری داشته از کشورهای مختلف دنیا مراجعه کننده دارد و این پیشرفت‌ها هیچ‌وقت از ذهن پژوهشگران و دانشمندان علوم پزشکی خارج نخواهد شد.

وی تصریح کرد: تحقیقات بر روی سلول‌های بنیادی یکی از افتخارات کشور بوده که به نام جهاد دانشگاهی رقم خورده است و در سطح استان نیز راه‌اندازی مرکز تحقیقات، فناوری و فرآوری گیاهان دارویی و توسعه آن در بخش‌های روستایی و همچنین مرکز درمان ناباروری از جمله فعالیت‌های شاخص و فاخر علمی و دانشگاهی جهاد دانشگاهی لرستان است.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) خاطرنشان کرد: اساساً فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی ایجاد ارتباط بین مراکز علمی و نیازهای جامعه بوده است.

مروتی اضافه کرد: با توجه به سابقه ۴۰ ساله جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت علمی و فرهنگی، این نهادمی تواند نقش بسیار مهمی در رصد نیازهای جامعه داشته باشد و با تأسیس مراکز خود می‌تواند تا سال‌های سال نقش‌آفرینی کند.

وی بیان کرد: همچنین مراکز پژوهشی و نظرسنجی‌های دانشگاهی مثل ایسپا می‌تواند مسائل مختلف روز جامعه در حال گذار ایران را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رصد و بروز مسائل نوپدید را از طریق نظرسنجی‌ها به مسئولان کشور پیشنهاد کند تا نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور، اقدام مناسب را در پیش گیرد.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) ادامه داد: با عنایت به فرمایش رهبر معظّم انقلاب (مدظله‌العالی) جهاد دانشگاهی، مولود مبارک انقلاب است و جزو معدود رویش‌های اصلی خود انقلاب است. همان‌طور که جهاد دانشگاهی از نامش پیداست متولیان و کارکنان آن در عرصه تولید علم و دانش و فرهنگ، فعالیت جهادی در محیط فرهنگی و دانشگاهی انجام می‌دهند.

مروتی عنوان کرد: تولید دانش بومی، متعهّد بودن، داشتن روحیه جهادی و ساده زیستی از جمله شاخص‌هایی است که این نهاد دانشگاهی و انقلابی را در مقایسه با سایر نهادهای فرهنگی متمایز می‌سازد.

وی اظهار کرد: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب (دامت برکاته) فرمودند: جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است، یک سمت‌گیری و حرکت است. هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده‌ایم لذا همین‌که جهاد دانشگاهی در زمینه‌های علمی و فرهنگی نظیر راه‌اندازی پژوهشگاه رویان، خبرگزاری ایسنا، ایکنا و ایسپا توانسته خروجی‌های موفقی داشته باشد نشان می‌دهد ما در جهاد دانشگاهی نیروهای کارآمد و متعهّد برای کشور داریم که هر روز شاهد اختراعات علمی و پژوهش‌های مهم در جهاد دانشگاهی هستیم.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) تصریح کرد: بنابراین این مجموعه فاخر کارنامه درخشانی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهّد داشته است. به‌ویژه سپردن مسئولیت‌های خطیر به جوان‌های متخصّص و متعهّد در حل مشکلات علمی، اقتصادی و پژوهشی از جمله ویژگی‌های مدیریتی در جهاد دانشگاهی است که باید سایر نهادها نیز از آن الگوبرداری کنند.

مروتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص لرستان، مهم‌ترین اولویت این نهاد انقلابی و اثرگذار تقویت حوزه پژوهش هم در سطح نظری و هم کاربردی است.

وی اضافه کرد: با کمک فناوری و تولید علم است که می‌توانیم برنامه‌ای جامع مبتنی بر ایده‌های نو، ضرورت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف ارائه شود و قطعاً یکی از بازوهای حمایتی این رسالت، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان هستند.

 رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) بیان کرد: تعامل پایدار و هدفمند جهاد دانشگاهی با مدیران ارشد استان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری یکی از راهکارهای تحقّق پژوهش‌های کاربردی است.

مروتی ادامه داد: اگرچه جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد فرهنگی و انقلابی شناخته می‌شود اما به این معنا نیست که خدمات محدودی را از جهاد دانشگاهی را شاهد باشیم اتفاقاً برعکس، خدمات جهاد دانشگاهی امروز بسیار متنوع و گسترده است از خدمات آموزشی و فرهنگی و پژوهشی در استان‌ها گرفته تا فعالیت‌های عمده در حیطه پزشکی، نفت و محیط‌زیست و فناوری نوین و امروزه نیز تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان خود گویای همه‌چیز درباره جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: به لطف خداوند متعال در حال حاضر مجموعه تعاملات فرا دانشگاهی دانشگاه آیت‌الله بروجردی (ره) با دستگاه‌های متعدد شهری، استانی و ملّی از وضعیت مطلوبی برخوردار است اگرچه به‌مراتب می‌تواند از شرایط موجود بهتر باشد.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در بین مسئولان به‌عنوان یک مجموعه قابل‌اعتماد و متعهّد شناخته شده است و بسیاری از نهادها با جهاد دانشگاهی تعامل مطلوبی دارند اما ای کاش دعواها و جناح‌بندی‌های سیاسی این تعامل را تحت تأثیر قرار ندهد. چنانچه در ساختار کلان کشور برای جهاد دانشگاهی، جایگاه و نقشه راهی مشخص شود قطعاً دستگاه‌های دولتی و غیردولتی خود را بیش‌ازپیش موظف می‌دانند که با جهاد دانشگاهی تعامل مستمری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha