• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99072921620
  • خبرنگار : 71531

در میزگرد بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم مطرح شد

بررسی علل خشونت علیه درمانگران/نظام سلامت؛ چهارمین نهادی که مردم به آن اعتماد دارند

بررسی علل خشونت علیه درمانگران/نظام سلامت؛ چهارمین نهادی که مردم به آن اعتماد دارند

در میزگردی با عنوان بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم با محوریت خشونت علیه درمانگران، علل و عوامل خشونت علیه جامعه پزشکی و درمانگران بررسی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر احسان شمسی کوشکی در میزگرد بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم با محوریت خشونت علیه درمانگران، با بیان اینکه راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته در سال ۱۳۹۷ توسط شورای عالی نظام پزشکی تصویب شده است، گفت: شاید چنین سابقه‌ای در هیچ حرفه‌ای وجود ندارد که بیایند و چنین حقوقی را به مراجعه کنندگانشان اهدا کنند.

وی افزود: آنچه جرقه این جلسه را زد، مساله خشونت علیه جامعه پزشکی بود که اتفاقاتی در این زمینه در ماه‌های اخیر رخ داده بود. نهایتا در کمیسیون اخلاق پزشکی شورای عالی نظام پزشکی، قرار شد که با همفکری با اندیشمندان این حوزه یک مانیفست و نقشه راهی از سوی شورای عالی نظام پزشکی مطرح شود. آنچه در این جلسه مطرح می شود در چارچوب علل زمینه‌ای این خشونت‌ها علیه پزشکان، علل مستقیم چنین اتفاقاتی و توصیه‌هایی برای مدیریت این شرایط در وضعیت فعلی کشور خواهد بود که حاصل کار از سوی جمع بزرگتری از اساتید بازبینی خواهد شد و به شورای عالی نظام پزشکی ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر سهراب‌پور- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر پزشکان با سازمان نظام پزشکی، گفت: ما باید به حرف مردم گوش دهیم. اینکه فردی سر پزشکی داد بزند و یا ضرب و جرحی اتفاق افتد، باید ببینیم چرا این اتفاق رخ داده است.  بحث، بحث اجتماعی است. برای اینکه بفهمیم مشکل مردم چه هست، نیاز به مطالعه وجود دارد. جای مطالعات علمی جامعه شناختی در حوزه های مختلف در کشور خالی است. مشکل ما این است که ما مستند نداریم. همانطور که باید درباره ویروس کرونا ببینیم که ژن آن چگونه است، جامعه شناسی هم یک علم است و باید بدانیم مردم و پزشکان چه مشکلاتی دارند.

وی افزود: یکی از عوامل خشونت علیه پزشکان خشم عمومی است. اکنون همه عصبانی هستند. اینکه چرا، هزاران دلیل دارد. بخشی از خشم عمومی مربوط به نابود شدن سرمایه‌های اجتماعی است. باید توجه کرد که ۸۵ درصد سلامت خارج از وزارت بهداشت است و در حوزه اجتماعی است. اگر به حوزه اجتماعی توجه نکنیم، به نتیجه نمی‌رسیم. مشکلات پیچیده نتایج ساده ندارند.

سهراب‌پور ادامه داد: به نظر من یک بخش دیگر کم کاری فرهنگ‌سازان مملکت است. یک استادی در کودکی به من گفت هیچوقت به یک بیمار نگو تو، بگو شما. حتی اگر پیرمرد است، کارگر است باید احترام بیمار را نگه داریم. در دنیا ۳۰ سال است که نوبت‌دهی‌ها اینترنتی شده است در بخش خصوصی هم این اتفاق افتاده است. احترام به پزشک، احترام به بیمار، فرهنگسازی در زمینه گفت و گو و... همه نیاز به فرهنگسازی دارد. ما اصلا با هم حرف نمی زنیم. فرهنگ سوال کردن و جواب شنیدن مهم است. باید توجه کرد که همه حق دارند سوال کنند و محترمانه پاسخ بشنوند. برخی می‌گویند در مطب از پزشک سوال می‌کنیم، اما جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اتفاق دیگری که باید رخ دهد، درگیر کردن و آگاه کردن مردم از حقوق‌شان است، اظهار کرد: اینکه در دنیا دهه‌هاست دارند روی این موضوع کار می کنند. باید ذینفعان را با حقوق‌شان آشنا کنیم. منتها در فضای محترمانه باید به مردم هم احترام بگذاریم. مردم باید احساس کنند که یک نفر حق‌شان را می‌گیرد وگرنه خودشان حق‌شان را می‌گیرند. بیمار باید به پزشک اعتماد داشته باشند، وقتی اعتماد نکنند، می‌شود مانند غرب وحشی.

به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد موسوی- جامعه شناس و فعال اجتماعی نیز گفت: ابتدا از جامعه پزشکی ایران و دست اندرکاران نظام سلامت تشکر می‌کنم که در ۹ ماه گذشته فداکاری‌های ارزشمندی داشتند. باید توجه کرد که ما در میانه یک واقعه بزرگ اجتماعی هستیم. واقعه اجتماعی، مقدمه یک تغییرات بسیار مهم اجتماعی برای کلیه جوامع است که جامعه ما هم از این منظر مستثنی نیست. ما به تدریج داریم یک دوره گذار را طی می‌کنیم.

وی افزود: طی ۹ ماه اخیر نظام سلامت دارد اقداماتی را انجام می دهد و خدماتی را ارائه می‌دهد که فقط می توان آن را با اقدامات رزمندگان در جنگ مقایسه کرد. این درحالیست که بسیج ملی که باید در حمایت از نظام سلامت اتفاق افتد، بدون تعارف اتفاق نیفتاده است، اما باید از نظام سلامت حمایت کنیم و همکاری‌های لازم انجام شود.

موسوی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم تعداد خشونت‌ها در نظام سلامت زیاد است، بلکه تکرار آن مقداری بالا رفته است، اما میزان این خشونت‌ها فراوانی بالایی ندارد. خشونت علیه درمانگران و کارگزاران نظام سلامت از اتفاقات اجتماعی و البته نگران کننده است، اما نسبت به تعداد جمعیت جامعه فراوانی بالایی ندارد.

وی تاکید کرد: در پژوهشی که انجام شد، در بین ۳۰ نهادی که در حوزه اعتماد مردم به آنها را سنجیدیم، نظام سلامت شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و... چهارمین نهادی است که مردم به آن اعتماد دارند. همچنین ‌در بین ۲۲ گروه اجتماعی، گروه پزشکان و پرستاران و درمانگران گروه دوم و سوم از نظر سرمایه  اجتماعی هستند. پژوهش ما نشان می دهد که مطمئن‌ترین و احترام آمیزترین نهادهای کشور، نهاد سلامت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha